مخالفت سوییس با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران

وزیر امور خارجه سوییس گفت که کشورش از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران به خاطر برنامه انرژی هسته‌یی‌اش حمایت نمی‌کند.

وزیر امور خارجه سوییس گفت که کشورش از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران به خاطر برنامه انرژی هسته‌یی‌اش حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد که دیدیر بورکهالتر، وزیر امور خارجه سوییس در دیدار روز پنج‌شنبه خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت که برن مخالف تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران است.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، بورکهالتر تاکید کرد که سوییس هرگز از تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی هیچ ائتلافی به جز شورای امنیت سازمان ملل حمایت نخواهد کرد و افزود: «ما به عنوان یک قاعده از چنین تحریم‌هایی حمایت نمی‌کنیم.»

این نخستین باری نیست که برن با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت می‌کند.

اولین ویدمر شلومف، رییس‌جمهور سوییس نیز ماه گذشته با انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران آن‌ها را «غیر قابل قبول» دانست و گفت که سوییس با این تحریم‌ها موافق نیست و به روابط اقتصادی خود با ایران در چارچوب تصمیمات سازمان ملل ادامه خواهد داد.

کارشناسان معتقد هستند که تحریم‌های اعمالی یک‌جانبه علیه ایران اغلب بر مردم و حتی بر داروهای حیاتی برای گروه بزرگی از بیماران ایرانی به ویژه افرادی که به بیماری‌های مزمن و سرطان مبتلا هستند تاثیر داشته است.

هم‌چنین وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه ‌دولتی "روسیسکایا ‌گازتا" ‌ تاکید کرد که همه فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌یی کاملا مشروع است زیرا به وسیله پیمان منع اشاعه و مقررات آژنس قدغن نشده است.

از سرگئی لاوروف، ‌نقطه ‌نظرش ‌را ‌درباره ‌احتمال ‌حمله ‌اسراییل ‌و ‌آمریکا ‌به ‌تأسیسات ‌هسته‌یی ‌ایران ‌جویا ‌شدند که او با تاسف اعتراف کرد که تجربه لیبی نشان داد که سناریوی نظامی در این زمینه هم می‌تواند عملی شود که روسیه به همین علت نسبت به همه حرکت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد دقت کامل از خود نشان می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه ‌تأکید کرد ‌که ‌در حال ‌حاضر ‌هیچ ‌سندی ‌وجود ‌ندارد ‌که ‌دال ‌بر ‌اتخاذ ‌تصمیم ‌در ‌ایران ‌درباره ‌بخشیدن ‌«بعد ‌نظامی» ‌به ‌برنامه ‌هسته‌یی ‌باشد.

وی اظهار کرد ‌که ‌برنامه ‌هسته‌یی ‌جمهوری ‌اسلامی ‌ایران ‌تماماً ‌زیر ‌نظر ‌آژانس ‌بین‌المللی ‌انرژی ‌اتمی ‌اجرا ‌می‌شود ‌و ‌غنی‌سازی ‌اورانیوم ‌تا ‌4.5 درصد به منظور تولید سوخت صورت می‌گیرد.

لاوروف ‌تاکید کرد ‌که ‌تولید ‌سوخت ‌با ‌پیمان‌نامه ‌منع ‌اشاعه ‌سلاح‌های ‌هسته‌یی ‌(ان.پی.تی) ‌مغایرت ‌ندارد. ‌غنی‌سازی ‌اورانیوم ‌تا ‌20 درصد برای راکتور پژوهشی تهران لازم است که لاوروف صحت عمل ایران در این زمینه را هم مورد تایید قرار داد و اظهار تاسف کرد که آژانس نتوانسته است طرح تامین سوخت برای این راکتور از خارج را هماهنگ کند.

ا‌و ‌یک ‌بار ‌دیگر ‌تأکید ‌کرد ‌که ‌همه ‌فعالیت‌های ‌ایران ‌در ‌زمینه ‌هسته‌یی ‌کاملاً ‌مشروع ‌است ‌زیرا ‌به ‌وسیله ‌پیمان‌نامه ‌منع ‌اشاعه ‌و ‌مقررات ‌آژانس قدغن نشده است. فقط برنامه محرمانه‌ی هسته‌یی که ایران سال‌ها پیش توسعه می‌داد، سوال برانگیز است که روسیه هم بر دریافت پاسخ به سوالات مربوط به آن برنامه تاکید می‌کند.

وزیر خارجه روسیه ‌هم‌چنین ‌خواهان ‌رعایت ‌پروتکل ‌الحاقی ‌توسط ‌ایران ‌شد ‌ولی ‌توضیح ‌داد ‌که ‌این ‌سند ‌الزامی ‌نیست.

‌وی ‌یادآوری ‌کرد ‌که ‌همه ‌تأسیسات ‌ایران ‌زیر ‌نظر ‌آژانس ‌بین‌المللی ‌انرژی ‌اتمی ‌قرار ‌دارند ‌و ‌این که «کوتاه‌ترین راه تا از دست دادن گوش و چشم ما در ایران، بمباران ایران است.»

انتهای پیام

  • جمعه/ ۵ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91080502893
  • خبرنگار :