یک کارشناس رسانه دربارهی اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دادن مجوز به هشت خبرگزاری جدید، معتقد است: وزارت ارشاد به جای اینکه مجوز بدهد، باید سایتهای خبری را که با خبرگزاریها موازیکاری میکنند، ساماندهی کند.
احسان پوری در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه خبرگزاری از نظر منابع انسانی، فضای فیزیکی و امکانات نرمافزاری و سختافزاری تعریف خاص خود را دارد، بیان کرد: متأسفانه خبرگزاریهای داخلی در این زمینه با استانداردهای بینالمللی همخوانی ندارند. با توجه به این شرایط تعدد خبرگزاری و دادن مجوز به خبرگزاریهای بیشتر، کار درستی نیست.
او با اشاره به اینکه هر وبسایتی که در فضای مجازی ایجاد میشود، کار اطلاعرسانی انجام میدهد و از دید عموم، همهی اینها خبرگزاری هستند، اظهار کرد: در تمام نمایشگاههای رسانههای دیجیتال و مطبوعات، مخاطب به این سایتها به چشم خبرگزاری نگاه میکند، در صورتی که اینها اعتبار یک خبرگزاری بهعنوان آژانس خبری را ندارند.
وی ادامه داد: اگر خبرگزاریهای داخلی را از نظر نیروی انسانی، سرعت تولید اخبار و منابع مادی با خبرگزاریهای بینالملل مقایسه کنیم، فاصلهی زیادی را خواهیم دید. ما زمانی میتوانیم عنوان خبرگزاری را به یک رسانه اطلاق کنیم که تمام استانداردها را داشته باشد.
او با یادآوری اینکه متأسفانه بسیاری از خبرنگاران خبرگزاریها از حقوقی که دریافت میکنند، راضی نیستند، بیان کرد: این موضوع باعث میشود خبرگزاریها در زمینهی خبر و محتوا با افت کیفیت مواجه شوند و صرفا برای رفع تکلیف، تولید اخبار میکنند.
پوری با اعتقاد به اینکه خبرگزاریهای داخلی استانداردهای لازم را ندارد، گفت: بهتر است خبرگزاریهای قبلی را به حد استاندارد لازم برسانیم، سپس اقدام به تکثر در این حوزه کنیم.
او به بحث درآمدزایی خبرگزاریها اشاره کرد و افزود: در حوزهی اقتصاد رسانه، خبرگزاریها ناچارند به دولت وابسته باشند، چون هیچ منبع درآمدی از فروش اخبارشان ندارند.
وی خبرگزاری بودن را در صورتی یک امتیاز دانست که منابع مالی مشخص برای آن تعریف شده باشد.
او با بیان اینکه اگر قرار باشد از نگاه اقتصاد رسانه خبرگزاریها را تعریف کنیم، یادآوری کرد: خبرگزاری یک بنگاه تجاری است که کالایی که در آن عرضه میشود، خبر است و این کالا دست اول است که باید برای آن ارزش قائل شد و چون در فضای رسانههای داخلی این شرایط فراهم نیست، تبدیل کردن سایتهای خبری به خبرگزاری امتیاز خاصی محسوب نمیشود.
این کارشناس رسانه به تفاوت سایتهای تحلیل با خبرگزاریها اشاره و اعلام کرد: منابع و خبر دست اول به خبرگزاریها متعلقاند و سایتهای تحلیلی ادامهدهندهی این راه هستند. از طرفی ماهیت رسانهیی خبرگزاری بیطرفی است و صرفا اطلاعرسانی میکند؛ اما یک سایت خبری میتواند از اطلاعات استفاده کند، به آن گرایش دهد و تحلیل خود را از این اطلاعات به مخاطب عرضه کند.
او معتقد است: اقدام وزارت ارشاد در دادن مجوز به خبرگزاریهای جدید با توجه شرایط فعلی و کمبود امکانات برای خبرگزاریها، اقدام درستی نبود.
انتهای پیام