یک کارشناس مسايل مذهبی: مظاهر مادی و دنيايی سفر حج جایگزين روح عبادات نشود

یک کارشناس مسايل مذهبی گفت: تنها ابراز انزجار، از رفتار توهین کنندگان به ساحت پیامبر(ص) كافی نيست و سخنرانان و علمای اسلام باید برنامه‌های معرفتی و بصيرتی سفر حج امسال را بر پايه تحليل بيشتر در ریشه‌ها و دلایل اينگونه توهين‌ها قرار دهند.

یک کارشناس مسايل مذهبی گفت: تنها ابراز انزجار، از رفتار توهین کنندگان به ساحت پیامبر(ص) كافی نيست و سخنرانان و علمای اسلام باید برنامه‌های معرفتی و بصيرتی سفر حج امسال را بر پايه تحليل بيشتر در ریشه‌ها و دلایل اينگونه توهين‌ها قرار دهند.

حجت‌الاسلام عباس حيدری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: عبد بودن بالاترين مقام انسانی است و عبوديت يكی از دلائل خلقت و تبيين جايگاه ما در نظام هستی است؛ حال اگر ما اين عبوديت را بپذيريم بايد عبد باشيم و اين پذيرش را به بهترين شكل نشان دهيم که یکی از این جلوه‌ها به جا آوردن مناسک حج است.

اين كارشناس مسايل دينی، با بیان این‌که «رسيدن به مقام عبوديت، فلسفه اصلی اعمال حج است» گفت: مساله حج از بزرگترين شعائر دين اسلام و از بهترين جلوه‌های عبوديت است و در حقيقت حج، يك مساله جهانی و نمايش عبادی است كه در مقام اعمال آن تجسم پيدا كرده است.

حیدری‌پور ادامه داد: سفر معنوی حج بر روح و روان فرد مسلمان اثرگذار است و بر عموم جامعه نيز نوعی روح عبوديت را حاكم می‌كند و در رمی جمرات، در حقيقت ما شياطين درون و برون را دفع می‌كنيم و اگر در عمل و زندگی اجتماعی پس از حج به آن پایبند نباشیم و آن را عملی نکنیم کار مفیدی انجام نداده‌ایم.

وی ادامه داد: سفر روحانی حج، فرصتی يكی دو ماهه است كه بايد در اين مدت از مكان‌ها و مشاعر و فضای روحانی آن، نهايت استفاده را کرد و لازمه رسيدن به اين امر اين است كه بايد شخص حاجی، موانع را از جمله خيال خستگی بر اثر اعمال، خريد سوغاتی‌های آن چنانی و مشغول شدن به گشت و گذار در بازارهای دنیو ی را كنار گذارد و تنها به حقیقتی چشم بدوزد که در این اعمال نهفته است و نباید مظاهر مادی و دنيايی اين سفر جای توجه به معانی عظيم و روح عبادات را بگيرد که لازمه رعایت این نکته آمادگی روحي و ذهنی قبلی کسانی است که قصد بجا آوردن مناسک آن را دارند.

اين كارشناس مسايل دينی تمسك به خدای متعال و وجود مقدس 14 معصوم(ع) را لازمه این آمادگی حقیقی برای حج دانست و تصریح کرد: کسی که در این راه گام برمی‌دارد باید عزم خود را جهت جبران خطاهای گذشته جزم کند و قصد بازگشت حقیقی به سمت خدای متعال كند.

وي ادامه داد: با توجه به اهانت اخیر به پیامبر اعظم (ص) توسط ایادی استکبار جهانی و جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف مسلمانان حج امسال جلوه سياسی و اهميت ويژه‌ای پيدا كرده و لازم است مسلمانان مذاهب مختلف در گفت‌وگوهای صميمانه در صحن حرمين شريفين، صحبت‌های خود را حول اين محور و راه‌های اتحاد بيش از پيش مسلمين قرار دهند.

این کارشناس مسايل مذهبی با بیان این‌که «پيامبر گرامی اسلام(ص) اهميت جهانی دارد و حاجيان امسال بايد بدانند شرقی و غربی با هر مذهب اسلامی كه باشند در اين مقطع حساس بايد با اتحاد خود، نقشه استكبارگران را نقش بر آب كنند» تصریح کرد: محكوم نمودن و ابراز انزجار نمودن از رفتار دشمنان كافی نيست و سخنرانان و علمای اسلام برنامه‌های معرفتی و بصيرتی سفر حج امسال را بر پايه تحليل بيشتر در ریشه‌ها و دلایل اينگونه توهين‌ها قرار دهند تا عيان شود که چرا غرب، عقلانيتی كه خود، مدعی آن است را كنار می‌گذارد و تصاوير پردازش شده ذهن بیمار خود را گاه و بی‌گاه به نمايش می‌گذارد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91071811476
  • خبرنگار :