اگر مالك با قيمت پيشنهادي موافقت كند

سازمان ميراث فرهنگي خانه‌ي شيخ بهايي را مي‌خرد

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: اين اداره كل تا كنون در حد توان خود براي حفاظت و نگهداري از خانه تاريخي شيخ بهايي تلاش كرده است.

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: اين اداره كل تا كنون در حد توان خود براي حفاظت و نگهداري از خانه تاريخي شيخ بهايي تلاش كرده است.

محسن مصلحي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: حدود 10 سال پيش، مالك كنوني خانه‌ي شيخ بهايي در يكي از محله‌ي جنب مسجدجامع عتيق اصفهان، اين خانه را خريد و آن را مرمت كرد. اين اداره نيز در حد توان خود در اين مدت به‌صورت مادي و معنوي كمك‌هايي را براي مرمت اين خانه كرده است.

وي با اشاره به نم و رطوبتي كه تعدادي از بناهاي تاريخي در اين منطقه درگير آن هستند، توضيح داد: شبكه‌ي فاضلاب اين منطقه بسيار قديمي است و باعث ايجاد نم و رطوبت در بدنه‌ي برخي آثار منطقه از جمله مسجدجامع عتيق شده و نگراني‌هايي را براي اين بناهاي تاريخي ايجاد كرده است. با توجه به آغاز كار تهيه‌ي پرونده‌ي ثبت جهاني مسجدجامع اصفهان از دو سال پيش، كارگروهي از 12 اداره و ارگان مسئوليت برطرف كردن مشكلات مسجدجامع از جمله نم و رطوبت را برعهده گرفتند و اين موضوع پيگيري شد و سرانجام سازمان آب و فاضلاب استان با پذيرش موضوع، بخش‌هايي از سيستم آب و فاضلاب منطقه را بخصوص در مناطق اطراف مسجدجامع كه به‌مرور دچار فرسايش شده بود، ترميم يا تعويض كرد.

او ادامه داد: در اين اقدام، كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان همراه كارشناسان سازمان آب و فاضلاب از خانه‌ي شيخ بهايي نيز ديدن كردند؛ ولي در بررسي سيستم آب و فاضلاب منطقه، هيچ نشستي ديده نشد. به همين دليل، به نظر مي‌رسد نم و رطوبت موجود در كوچه و خانه‌ي شيخ بهايي از گذشته باقي مانده است و حالا خود را روي بدنه‌ي خشتي خانه نشان مي‌دهد يا احتمالا با سيستم آب‌رساني درون خانه رطوبت آن تشديد مي‌شود.

مصلحي با اشاره به اين‌كه از حدود سه سال پيش، اداره كل ميراث فرهنگي، شهرداري و بخش خصوصي در استان اصفهان براي خريدن و مرمت اين خانه اعلام آمادگي كرده‌اند‌، اظهار كرد: مالك خانه تا كنون قيمت پيشنهادي كارشناس رسمي را قبول نكرده است و روي قيمت پيشنهادي خود اصرار دارد كه پذيرش آن از سوي سازمان‌هاي دولتي كه قوانين مشخصي در اين زمينه دارند، غيرممكن است.

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان تأكيد كرد: اين اداره كل براي خريدن خانه‌ي شيخ بهايي و مرمت اساسي آن براساس قواعد و قوانين كشور و دادن كاربري فرهنگي به آن آمادگي دارد. همچنين خارج كردن خانه‌ي شيخ بهايي از فهرست آثار ملي، تخريب و فروش زمين آن و تبديل كردن اين خانه‌ي تاريخي به آپارتمان، با توجه به قيمت كنوني زمين در اين منطقه، از نظر مادي سود چنداني براي مالك ندارد. تصميمي كه مالك خانه‌ي شيخ بهايي درباره‌ي خارج كردن آن از فهرست آثار ملي گرفته، با نظري كه در روزهاي نخست خريدن خانه و مرمت و نگهداري از آن داشت، متفاوت است و با يكديگر همخواني ندارد. بنابراين حالا مالك خانه بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۷ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91071710908
  • خبرنگار : 71191