ايران عدم آزادي زائرين ايراني در سوريه را تقبيح كرد

تروريست‌ها در سوريه براي آزادي گروگان‌هاي ايراني شرط گذاشتند

يكي از فرماندهان شورشيان در سوريه گفت كه اگر ارتش سوريه از منطقه الغوطه در شرق سوريه عقب نشيني كند، ايرانيان گروگان گرفته شده در سوريه زنده خواهند ماند.

يكي از فرماندهان شورشيان در سوريه گفت كه اگر ارتش سوريه از منطقه الغوطه در شرق سوريه عقب نشيني كند، ايرانيان گروگان گرفته شده در سوريه زنده خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ابو وفا، فرمانده شورشيان موسوم به شوراي نظامي انقلابي در دمشق روز جمعه از طريق اينترنت به خبرگزاري فرانسه گفت: ما از ديروز به اين رژيم 48 ساعت فرصت داده بوديم كه به طور كامل از ناحيه الغوطه عقب نشيني كند.

وي افزود: ما همچنين درخواست‌هاي سري، نظامي ديگري داريم. اگر اين رژيم به آنها عمل نكند ما كشتن گروگان‌ها را آغاز مي‌كنيم.

بر اساس اين گزارش، اين دومين باري است كه اين گروه چنين تهديدي را عليه گروگان‌هاي ايراني مطرح مي‌كند.

در تاريخ 5 اوت نيز شورشيان ويدئويي را پخش كردند كه در آن مسووليت گروگان‌گيري را به عهده گرفتند و مدعي شدند كه سه تن از گروگان‌ها در بمباران توسط نيروهاي دولتي كشته شدند.

گردان البراء، كه به شوراي نظامي انقلابي گروه تروريستي موسوم به ارتش آزادي سوريه پيوسته است، در صفحه فيس بوك خود در آن زمان اعلام كرد كه اين گروگان‌ها را در صورت تداوم بمباران اعدام خواهد كرد.

ابو وفا ادعا كرد: ما اطمينان داريم كه اين مردان ايراني به اين رژيم كمك مي‌كنند.

وي در ادامه ادعاي خود افزود: برخي از آنها كمك فني به رژيم اسد مي‌دهند.

بر اساس اين گزارش، ابووفا پس از آن صحبت مي‌كرد كه شورشيان روز پنجشنبه تصاويري ويدئويي را در اينترنت منتشر كردند كه در آن حدود 30 گروگان با لباس‌هاي غيرنظامي نشان داده مي‌شد كه به رديف پشت به ديواري نشسته بودند كه روي آن پرچم مربوط به شورشيان سوريه نصب شده بود.

در اين تصاوير يكي از شورشيان كه هويتش مشخص نيست، گفت: ما در مذاكرات را براي آزادي زندانيان ايراني در ازاي آزادي زندانيان خودمان از دست زندانبانان رژيم سوريه باز كرديم.

اين مرد گفت زماني كه در روز شنبه ضرب الاجل به پايان برسد، زندانيان ايراني در ازاي هر فردي كه روي زمين بيفتد اعدام خواهند شد.

اين در حالي است كه نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس روز جمعه در تشريح آخرين وضعيت گروگان‌هاي ايراني در دو كشور ليبي و سوريه تاكيد كرد كه اين افراد سالم هستند و اميدواريم كه در آينده نزديك آزاد شوند.

منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به تشكيل كميته پيگيري وضعيت گروگان‌هاي ايراني در ليبي و سوريه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اين كميته در حال حاضر به اين موضوع ورود پيدا كرده است و در صورت ضرورت به اين دو كشور سفر خواهد كرد.

وي با بيان اينكه زمان اعزام اين كميته به كشورهاي ليبي و سوريه مشخص نيست، گفت: با توجه به انجام رايزني‌ها و مذاكرات توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط هرگاه شرايط اقتضا كند اعضاي اين كميته براي پيگيري‌هاي بيشتر به اين كشور سفر خواهند كرد.

اين عضو كميته پيگيري وضعيت گروگان‌هاي ايراني در ليبي و سوريه كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس گفت كه در صورت لزوم ديپلماسي پارلماني مجلس براي ورود به صحنه و تعيين تكليف وضعيت اين ربايندگان وارد صحنه خواهد شد و اعضايي را به اين دو كشور اعزام خواهد كرد.

به گفته حقيقت‌پور، در حال حاضر گروگان‌هاي ايراني در ليبي و سوريه سالم هستند كه اميد مي‌رود در آينده خبرهاي خوبي از وضعيت آنها شنيده شود.

به گزارش ايسنا سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز ضمن تقبيح تداوم عدم آزادي زائرين ايراني در سوريه، مسووليت جاني آنان را متوجه ربايندگان كه گروهي شناخته شده‌اند و نيز حاميان آنان دانست.

رامين مهمان‌پرست گفت: بهره‌گيري از زائرين بي‌دفاع به عنوان سپر انساني خلاف اصول حقوق بشر است؛ از اين رو جمهوري اسلامي ايران از نهادهاي بين‌المللي مسئول مي‌خواهد تا تلاش خود را براي آزادي فوري كليه گروگان‌ها و شهروندان بي‌دفاع ايراني به عمل آورند و از تكرار چنين اقداماتي كه برخلاف موازين بشري است به شدت جلوگيري كنند.

مسوول كميته‌ پيگيري وضعيت گروگان‌هاي ايراني در سوريه نيز با بيان اين‌كه هيات پارلماني از ايران براي مذاكره با كشورهاي صاحب نفوذ در راستاي آزاد شدن گروگان‌ها فرستاده خواهد شد، تاكيد كرد كه فيلم منتشر شده از سوي شورشيان در سوريه با مضمون تهديد به كشتن گروگان‌هاي ايراني تنها يك بلوف بوده و اين تهديد جدي نيست.

منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه كميته‌ پيگيري وضعيت گروگان‌هاي ايراني در سوريه پيگيري‌هاي لازم را از طريق مسوولان مربوطه انجام مي‌دهد، گفت: پيگيري‌ها ما نشان مي‌دهد كه دستگاه‌ ديپلماسي و ساير دستگاه‌هاي ذيربط از همان اول كار خود را به خوبي انجام دادند اما متاسفانه شرايط به گونه‌اي است كه نمي‌توان اطلاع‌رساني دقيقي از روند مذاكرات و پيگيري‌ها انجام داد.

وي با بيان اينكه دستگاه‌هاي ذيربط امروز اخبار خوبي از آخرين وضعيت گروگان‌ها در سوريه به ما داده‌اند، پيگيري اين دستگاه‌ها را راضي‌كننده خواند و ابراز اميداوري كرد كه با پيگيري‌هاي مجدتر شاهد آزادي گروگان‌ها باشيم.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه انتشار فيلم تهديد به كشتن گروگان‌هاي ايراني در سوريه نشان داد كه اين گروگان‌ها سالم و سلامت هستند، افزود: اين تهديد جدي نيست و تنها يك بلوف براي جنگ رواني به شمار مي‌آيد چون آنها چاره‌‌اي جز بلوف زدن ندارند احتمالا در شرايط سختي قرار گرفتند و مجبور به اين جنگ رواني شده‌اند.

حقيقت‌پور در مورد اقدامات كميسيون در اين رابطه گفت كه در صورت امكان هيات پارلماني به كشورهاي كه صاحب نفوذ در رابطه با آزادي گروگان‌ها هستند فرستاده مي‌شود و حتي ممكن است هياتي با پارلمان سوريه نيز مذاكره كند تا هر چه سريعتر شاهد آزادي اين گروگان‌ها باشيم.

وي در پايان يادآور شد كه اقدامات ما براي آزادي گروگان‌ها تنها يك طرف قضيه است و طرف ديگر در جايي است كه ما نمي دانيم كجاست و نتوانستيم ارتباط مستقيم با آنها برقرار كنيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91071509266
  • خبرنگار :

برچسب‌ها