تاكيد فاينشيال تايمز بر اهميت تنگه هرمز

روزنامه فاينشيال تايمز در گزارشي بر اهميت تنگه هرمز به عنوان «رگ گردن» اقتصاد جهانی تاكيد كرد.

روزنامه فاينشيال تايمز در گزارشي بر اهميت تنگه هرمز به عنوان «رگ گردن» اقتصاد جهانی تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين گزارش با اشاره به حادثه‌اي كه در سال 2010 براي يك نفتكش در تنگه هرمز رخ داد و ذكر اينكه نگراني‌ها در قبال اين تنگه در دو سال اخير افزايش داشته است، نوشت: ماه گذشته كشورهاي غربي بزرگ‌ترين مانور مين روبي را در خليج (فارس) انجام دادند كه بر اهميت حياتي حفاظت از هرمز تاكيد كرد.

در ادامه اين گزارش با اشاره به پروژه‌ چند ميليارد دلاري عربستان براي قراردادن خط لوله‌اي كه تنگه را دور بزند و تسريع ساخت آن در 18 ماه گذشته و نيز ساخت تاسيسات دخيره نفت در نزديكي بازارهاي مهم در تلاش براي تضمين تامين نفت حتي در صورت وقوع درگيريهاي نظامي در منطقه، همچنين افتتاح خط لوله‌اي توسط عربستان و ابوظبي كه توان آنها براي دور زدن تنگه را افزايش مي‌دهد، آمده است: با وجود همه اين پروژه‌هاي جديد همچنان اكثريت تجارت نفت از طريق دريا و تنگه هرمز انجام مي‌گيرد. كویت، قطر، بحرین و خود ایران هیچ راه جايگزيني برای انتقال نفت‌شان ندارند. غير ممكن است بتوان اهمیت تنگه هرمز را ناديده گرفت.

سایروس ونس، وزیر امور خارجه پيشين آمریکا زماني تنگه هرمز را مانند «رگ گردن» اقتصاد جهانی نام برد كه فشردن آن قیمت نفت و گاز طبیعی را تا جايي بالا مي‌برد كه رشد اقتصاد جهانی را به خطر مي‌اندازد.

سال گذشته روزانه 17 میلیون بشکه نفت تولید شده در امارات، قطر، بحرین، عربستان سعودی، کویت، عراق و ایران از این تنگه عبور کرده است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91071409115
  • خبرنگار :