ادعاي نيويورك تايمز مبني بر ارائه " طرح 9 مرحله‌اي" ايران به غرب

روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي مدعي شد كه مقامات ايران تشريح طرحي را آغاز كرده‌اند كه آن را يك " طرح 9 مرحله‌اي" براي حل موضوع هسته‌يي با غرب از طريق تعليق تدريجي توليد اورانيوم مي‌خوانند.

روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي مدعي شد كه مقامات ايران تشريح طرحي را آغاز كرده‌اند كه آن را يك " طرح 9 مرحله‌اي" براي حل موضوع هسته‌يي با غرب از طريق تعليق تدريجي توليد اورانيوم مي‌خوانند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به ادعاي اين گزارش اين طرح مستلزم مصالحه‌هاي بسياري از جانب غرب است كه با برچيدن كليه تحريم‌هايي آغاز مي‌شود كه فروش نفت را ممنوع كرده و به سقوط ارزش پول ايران منجر شده است و مقامات آمريكايي آن را غيرعملي خوانده و رد كرده‌اند. در هر حال مقامات ايران از ديدارشان از سازمان ملل در هفته گذشته براي جلب حمايت استفاده كردند.

بنابراين گزارش طرح ايران مبتني بر يك پيشنهاد است كه در ماه ژوئيه به مقامات اروپايي ارائه شد. اين طرح ضرورتا لغو گام به گام تحريم‌ها را خواستار شده است در حالي كه ايراني‌ها به كار در يكي از دو سايتي كه در آن غني‌سازي معروف به 20 درصدي انجام مي‌گيرد، خاتمه مي‌دهند. فقط وقتي ايراني‌ها به گام نهم برسند ـ بعد از لغو كليه تحريم‌ها و جريان يافتن دوباره درآمدهاي نفتي ـ "تعليق" توليد اورانيوم با غناي متوسط در سايت زيرزميني موسوم به فردو انجام خواهد گرفت.

مقامات دولت اوباما مدعي‌اندكه اين معامله تضمين نمي‌كند كه ايران نتواند سلاح توليد كند.

يك مقام عالي‌رتبه دولت اوباما گفت: با روشي كه آنها پي‌ريزي كرده اند، سوخت مي‌تواند جابجا شود و داخل كشور باقي بماند. آنها مي‌توانند ظرف كمتر از يك ثانيه اين برنامه را از سر بگيرند. مجبور نيستند به هيچ سوال بازرسان درباره شواهدي كه مي‌گويد تحقيقاتي درباره فن‌آوري تسليحات هسته‌يي انجام داده‌اند، پاسخ دهند اما در هر حال بر بيانيه‌اي از جانب آژانس مبني بر اينكه كليه مسايل حل شده است، اصرار خواهند كرد.

اين مقام افزود: اما ما قرار است تحريم‌هايي را لغو كنيم كه اعمال دوباره آن‌ها اگر بتوانيم توافق كشورها را جلب كنيم، سالها وقت مي‌برد.

اين گزارش حاكي است: آمريكا پيشنهادي رسمي روي ميز نگذاشته است اما رئوس كلي راهي به سوي يك راه حل كه پيش از تابستان براي مقامات ايراني تشريح كردند تقريبا تصوير آيينه‌اي پيشنهاد 9 مرحله‌اي ايران است.

از منظر آمريكا ايران توليد غني‌سازي 20 درصدي را فورا متوقف مي‌كند، ذخاير موجود را به خارج از كشور منتقل مي‌كند و كارخانه فردو راتعطيل مي‌كند.

سپس آمريكا و متحدينش برخي همكاري‌ها در پروژه‌هاي هسته‌يي غيرنظامي را پيشنهاد خواهند كرد و با اضافه نكردن تحريم‌هاي جديد در شوراي امنيت سازمان ملل موافقت مي‌كنند. اما تحريم هايي كه اقتصاد ايران را تحت فشار گذاشته تا زماني كه توافقي نهايي حاصل شود برجا مي‌ماند.

اين گزارش مدعي است كه از زمان بازگشت محمود احمدي‌نژاد به تهران مقامات ايران به دنبال نشانه‌اي از اين هستند كه پيشنهادشان اگرچه واشنگتن آن را رد كرده است بتواند مبناي يك گفت‌وگو واقع شود.

اين گزارش حاكي است يافتن نقاط مشترك ميان پيشنهادات ايران و آمريكا دشوار است. هر دو كشور مي‌خواهند اهرم خود را حفظ كنند بنابراين ايراني‌ها براين باورند كه حفظ قابليت توليد اورانيوم ضروري است و هرگونه پيشنهادي براي برچيدن زيرساخت‌ هسته‌يي كه ايجاد كرده‌اند و مي‌گويند براي اهداف غيرنظامي است را رد مي‌كنند. همينطور آمريكايي‌ها، اروپايي‌ها و اسرائيلي‌ها معتقدند كه بايد فشار دايم تحريم‌ها حفظ شود.

به گزارش ايسنا ادعاي نيويورك تايمز درباره ارائه چنين طرحي از سوي ايران در حالي منتشر مي‌شود كه ايران در مذاكرات با 1+5 در مسكو به طور جامع پيشنهاد‌ها، ديدگاه‌ها و راهكارهاي خود را در رابطه با موضوع هسته‌يي ايران و نيز موضوعات مورد علاقه غيرهسته‌يي دو طرف در قالب پاورپوينت ارايه كرد و اين آخرين طرحي بود كه به صورت رسمي از سوي ايران به 1+5 ارائه شد.

براساس بندي از اين پيشنهادها؛ شروع همکاری‌ها و آغاز گام‌های متقابل نیازمند بستری مناسب و چشم‌اندازی واضح و روشن از روند است. در این راستا تصریح هر طرف نسبت به مطالبه طرف مقابل نشان‌‌دهنده تعهد لازم هر طرف برای به فرجام رسیدن روند گفت‌وگوها است.

جمهوری اسلامی ایران؛ یک بار دیگر بر تکالیف خود در معاهده ان پی تی با تمرکز بر مخالفت با دستیابی به سلاح هسته‌يي تأکید كرده و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری مجددا آن را اعلام می‌كند.

5+1؛حقوق هسته‌يي جمهوری اسلامی ایران در ماده 4 ان پی تی به‌ویژه فعالیت‌های غنی‌سازی را به‌رسمیت شناخته و آن را علنا اعلام می‌كند.

همچنين در بخش ديگري از اين پيشنهادها آمده است:

جمهوری اسلامی ایران؛ برای تأمین سوخت غنی شده مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران با 1+5 همکاری می‌کند.

5+1؛ برای اعتمادسازی نسبت به مقاصد خود، تحریم‌ها را لغو كرده و موضوع ایران را از دستورکار شورای امنیت خارج می‌كند.

به گزارش ايسنا معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز در تاريخ پنجم مهرماه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بر استيفاي كامل حقوق هسته‌‌يي ملت ايران براي برخورداري از همه ظرفيت‌هاي فناوري صلح‌آميز هسته‌‌يي پافشاري مي‌كند.

علي باقري گفت: جمهوري اسلامي ايران با اقتدار و ابتكار عمل پيشنهادهاي خود را براي ادامه گفت‌وگوها در مسكو ارائه كرد كه اين پيشنهادها نيز براي اطلاع افكار عمومي جهان منتشر شد.

باقري افزود: پس از گفت‌وگوهاي مسكو، دكتر جليلي در نامه‌اي به خانم اشتون با اشاره به تاكيد ملت ايران بر دفاع از حقوق خود هشدار داد كه دچار اشتباه محاسباتي نشوند، از اين رو با توجه به منطق روشن اين پيشنهادها، اكنون نوبت 1+5 است كه به اين پيشنهادها پاسخ دهد.

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به گفت‌وگوي اخير جليلي و كاترين اشتون در استانبول اظهار داشت: در اين ديدار با تاكيد بر مفاد پيشنهادهاي مسكو و تاكيد ملت ايران بر حقوق هسته‌‌يي خود، از خانم اشتون پاسخ پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران مطالبه شد.

باقري با اشاره به جمع‌بندي نشست دوجانبه استانبول گفت: خانم اشتون ضمن مفيد و سازنده خواندن اين گفت‌وگوها اظهار داشت پس از مشورت با 1+5 مجددا گفت‌وگو خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91071409086
  • خبرنگار :