/نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه/3

محسني‌اژه‌اي: يك بار به هاشمي رفسنجاني گفتم، پسرش نيايد بهتر است

سخنگوي قوه قضاييه در مورد مشورت دادنش به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مورد بازگشتن يا بازنگشتن مهدي هاشمي به كشور توضيحاتي ارائه كرد.

سخنگوي قوه قضاييه در مورد مشورت دادنش به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مورد بازگشتن يا بازنگشتن مهدي هاشمي به كشور توضيحاتي ارائه كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات وكيل خانواده هاشمي مبني بر اصرار رييس قوه قضاييه و دادستان كل كشور براي بازنگشتن مهدي هاشمي به كشور گفت: عنايت داشته باشيد هر فردي كه ايراني باشد و تابعيت ايران را داشته باشد و در خارج از كشور باشد نمي‌توانيم جلوي او را بگيريم. افراد را مي‌شود به لحاظ اينكه در مظان اتهام هستند، ممنوع‌الخروج كرد اما نمي‌شود افراد مجرم را ممنوع‌الورود كرد.

وي ادامه داد: بارها و بارها اتفاق افتاده كه افراد مي‌آيند و مي‌گويند فلاني در خارج از كشور است و مي‌خواهد برگردد. مي‌گوييم بيايد. مي‌گويند مي‌ترسد. ما هم مي‌گوييم اين مساله را ديگر خودش بايد حل كند؛ اگر مطلبي ندارد نبايد بترسد ولي اگر مطلبي دارد بيايد تا بررسي شود و حتي اگر به زندان برود به نفعش است. من اين مساله را در پرونده فساد مالي هم در مورد فردي كه در خارج از كشور است، گفته‌ام.

محسني‌اژه‌اي گفت:‌ در مورد آقايي كه شما سوال كرديد، درست است. به اين معنا كه چندين بار از طرف پدر ايشان گفتند ايشان مي‌خواهد بيايد. با من هم صحبت كرده‌اند و مي‌دانم كه با افراد ديگري هم صحبت كرده‌اند.

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينكه پدر ايشان حداقل سه بار از من دراين باره سوال كردند، ادامه داد: بار اول ما به آنها گفتيم كه از نظر حقوقي ايشان متهم است و بايد بيايد. اگر هم بيايد، ‌رسيدگي مي‌شود و وضع روشن مي‌شود و به تعبيري استخوان لاي زخم نمي‌ماند. يك مرتبه ديگر كه خيلي قبل‌تر از رفتن آخرشان بود دو نفر از اعضاي خانواده آنها پيش من آمدند. من آن وقت هنوز در دولت بودم و وقتي از من سوال كردند، گفتم بالاخره اين شايعات عليه شماها مطرح است. بهتر است يك بار رسيدگي شود تا معلوم شود اين حرف‌ها صحيح است يا غلط و هر چه بشود بهتر است از اينكه هميشه سر زبان‌ها باشد و به آن رسيدگي نشود.

وي ادامه داد: در مرتبه ديگري پدر ايشان سوال پرسيدند و من گفتم اگر از لحاظ حقوقي سوال مي‌كنيد، بيايد بهتر است ولي اگر مشورت شخصي مي‌كنيد، مي‌گويم نيايد بهتر است. در مقطعي ديگر و در بار سومي كه از من سوال كردند، گفتم اگر از نظر حقوقي مي‌پرسيد، ايشان بايد بيايد ولي اگر از لحاظ مصلحت و مشورت مي‌پرسيد، الان نمي‌دانم چه بگويم.

محسني‌اژه‌اي درباره استدلال خود براي دادن اين مشورت به خانواده هاشمي، گفت: بسيار اتفاق افتاده كه افراد مراجعه مي‌كنند و مي‌گويند ظلمي به من شده است. شكايت كنم يا خير؟ من مي‌گويم شكايت حق شخصي توست اما اگر نظر مشورتي من را مي‌خواهي، مي‌گويم شكايت نكني به نفع توست و وقتي دليل اين موضوع را به او توضيح مي‌دهم قانع مي‌شود.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: در عين حال من اعتقاد ندارم كه گفته‌ام كه اين فرد كار خلاف قانوني كند بلكه عين عدالت به نفع اوست؛ براي اينكه اگر ادعايي كه الان دارد طرح كند نمي‌تواند آن را اثبات كند، بلكه آبرويش هم مي‌رود و گرفتاري هم براي او درست مي‌شود. لذا وقتي او آمد و طرح دعوا كرد، من به او مي‌گويم شكايت حق اوست ولي انسان در مشورت بايد امين باشد.

محسني‌اژه‌اي افزود: مواردي هم بوده كه مي‌آيند و مي‌گويند، ما محكوم شده‌ايم. حالا وكيل بگيريم يا خود لايحه اعتراضي بنويسيم؟ من وقتي موضوع را مي‌پرسم، مي‌گويم از نظر حقوقي مي‌تواني وكيل بگيري، ولي از لحاظ مشورتي به نظر من وكيل گرفتن در اين پرونده فايده‌اي براي تو ندارد.

وي درباره اينكه آيا رييس قوه قضاييه نيز در اين باره مشورتي داده است يا خير؟ گفت: من آن را اصلا خبر ندارم. من آنچه كه خودم آن را انجام مي‌دهم خبر دارم. بعيد مي‌دانم ولي هيچ خبري ندارم.

ادامه دارد...

  • دوشنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91071006829
  • خبرنگار : 71356