رييس اتحاديه سيب‌زميني‌كاران مطرح كرد:

برداشت 2 برابري سيب‌زميني با مصرف بيش از حد سم و كود

در صورتي كه متوسط توليد سيب‌زميني در هر هكتار 25 تن است برخي كشاورزان با تزريق ريزمغذي‌ها و مصرف بيش از حد سم و كود بيش از دو برابر محصول برداشت مي‌كنند.

در صورتي كه متوسط توليد سيب‌زميني در هر هكتار 25 تن است برخي كشاورزان با تزريق ريزمغذي‌ها و مصرف بيش از حد سم و كود بيش از دو برابر محصول برداشت مي‌كنند.

حسن محمدي ـ رييس اتحاديه سيب‌زميني‌كاران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اينكه سالانه حدود پنج ميليون تن سيب‌زميني در كشور توليد مي‌شود، گفت: با توجه به مصرف سرانه 45 كيلوگرمي براي هر نفر، ميزان تازه‌خوري اين محصول سه ميليون و 300 هزار تن است و 700 هزار تن هم در صنايع مصرف مي‌شود.

وي افزود: كشاورزان 600 هزار تن سيب‌زميني براي سطح زيركشت 180 هزار هكتاري خود به عنوان بذر ذخيره مي‌كنند كه در مجموع مي‌توان گفت سالانه چهار ميليون و 600 هزار تن سيب‌زميني مورد مصرف تازه‌خوري، صنايع و بذر كشاورزان است و حدود 400 هزار تن سيب‌زميني مازاد بر مصرف كشور توليد مي‌شود.

محمدي با گلايه از اينكه مشكلات بخش كشاورزي دچار روزمرگي شده است، گفت: پنج ميليون تن محصول كشاورزي بدون برنامه توليد مي‌شود كه نتيجه آن استقبال كشاورزان از كشت و افت قييمت در يك دوره و كاهش توليد و افزايش قيمت در دوره‌اي ديگر است.

رييس اتحاديه سيب‌زميني‌كاران تصريح كرد: متولي بخش توليد هنوز نتوانسته بحران سيب‌زميني و پياز را حل كند كه آسيب آن به منابع پايه آب و خاك، محيط زيست و مصرف‌كننده و كشاورز وارد مي‌شود.

وي متوسط برداشت سيب‌زميني در هر هكتار را نهايتا 25 تن عنوان و اظهار كرد: برداشت بيش از اين ميزان با تزريق ريزمغذي‌ها و مصرف بيش از حد سم و كود حاصل مي‌شود و به 40 تا 70 تن در هر هكتار مي‌رسد و گاهي كشاورزان نمونه - كه با مصرف بيش از حد سم و كود نمونه هستند- از هر هكتار 102 تن سيب‌زميني برداشت مي‌كنند.

محمدي تصريح كرد: اگر برداشت 100 تن در هر هكتار ملاك وزارت جهاد كشاورزي است همه كشاورزان مي‌توانند با مصرف بيش از حد سم و كود به اين ميزان عملكرد دست يابند. از سوي ديگر اگر اين ميزان برداشت حتي با مصرف كود و سم حاصل شود جاي سوال است كه با وجود 180 هزار هكتار سطح زير كشت و توليد 18 ميليون سيب‌زميني قرار است چه‌كار كنيم؟

به گفته رييس اتحاديه سيب‌زميني كاران براي هر هكتار سيب‌زميني 10 تا 12 تن كود مرغي بايد مصرف شود و مصرف بيش از اين ميزان قابل قبول نيست و آلايندگي زيست محيطي و هم‌چنين ناسالم‌بودن محصول را در بر دارد اما در مواردي كشاورزان در هر هكتار 30 تن كود مرغي مصرف مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: مسوولان نه به خاطر كشاورز، بلكه براي حفظ منابع پايه آب و خاك، انرژي و محيط زيست ابزاري براي ساماندهي كشت اين محصول اتخاذ كنند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91071006565
  • خبرنگار : 71251