/كلام روز/

براي يتيم همچون پدري مهربان باش

پيامبر اكرم (ص) فرمودند: محبوب‌ترين خانه‌هاي شما در نظر خدا خانه‌اي است كه در آن يتيمي محترم باشد.

پيامبر اكرم (ص) فرمودند: محبوب‌ترين خانه‌هاي شما در نظر خدا خانه‌اي است كه در آن يتيمي محترم باشد.

به گزارش سرويس دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يتيم‌نوازي از جمله اخلاق‌هاي زيبايي است كه خداوند متعال نسبت به آن امر كرده و معصومين(ع) همواره نسبت به انجام آن اهتمام ويژه‌اي داشته‌اند و به پيروان خود نيز در مورد توجه به اين امر تاكيدات بسياري را بيان كرده‌اند.

به عنوان مثال در سوره ضحي (آيات ‌٦ و ‌٩) آمده است: مگر نه آن‌كه تو را يتيم ديد و پناهت داد؟ ... پس تو نيز با يتيم بي‌مهري مكن.

يا در سوره نساء(آيه‌ ‌٩) مي‌خوانيم: كساني كه اگر فرزندان ناتواني از خود به يادگار بگذارند از آينده‌ آنان مي‌ترسند، بايد (از ستم درباره‌ يتيمان مردم) بترسند و از (مخالفت) خدا بپرهيزند و به راستي و درستي سخن بگويند.

پيامبر اكرم(ص) نيز در اين زمينه مي‌فرمايند: عيسي‌بن مريم(ع) از كنار قبري كه صاحبش را عذاب مي‌كردند، گذشت. عيسي (ع) سال ديگر نيز از آن‌جا گذشت، اما آن را بدون عذاب مشاهده كرد. اين پيامبر بزرگوار از خداوند دليل آن را پرسيد و خداوند به وي وحي فرمود: يا روح‌الله فرزند صالح او، راهي را اصلاح كرد و يتيمي را متكفل شد؛ من به واسطه عمل فرزندش، او را آمرزيدم.

هم‌چنين حضرت علي (ع) فرموده‌اند: خدا را خدا را درباره يتيمان؛ آن‌ها را گاهي سير و گاهي گرسنه نگذاريد و نكند با حضور شما ضايع شوند.

در سوره ماعون (آيات ‌١ و ‌٢) نيز مي‌خوانيم: آيا كسي كه روز جزا را پيوسته انكار مي‌كند ديدي؟ ‌او همان كسي است كه يتيم را با خشونت مي‌راند.

مرحوم علامه طباطبايي نيز در بيان مفهوم يتيم آورده است: يتيم به كسي گفته مي‌شود كه پدرش را از دست داده باشد.

حمايت عاطفي و مالي از وظايف جامعه نسبت به يتيمان عنوان شده است.

رسول خدا(ص) فرموده‌اند: براي يتيم همچون پدري مهربان باش.

روزي پيامبر گرامي اسلام(ص) به مردي كه از سنگدلي خود شكايت مي‌كرد، فرمودند: به يتيم مهرباني كن و دست محبت بر سر او بكش و از غذايت به او بخوران، در اين صورت دلت نرم مي‌شود و به خواسته‌ات مي‌رسي.

زماني نيز امام علي(ع) خطاب به مالك اشتر فرمود: از يتيمان خردسال و پيران سالخورده كه راه چاره‌اي ندارند و دست نياز بر نمي‌دارند، پيوسته دلجويي كن كه مسووليتي سنگين بر دوش زمامداران است. اگرچه حق، تمامش سنگين است، اما خدا آن را بر مردمي آسان مي‌كند كه آخرت را مي‌طلبند، نفس را به شكيبايي وا مي‌دارند و به وعده‌هاي پروردگار اطمينان دارند.

امام علي (ع) هم‌چنين فرموده‌اند: به فرزندان باقي مانده از ديگران نيكي كنيد تا به فرزنداني كه از شما باقي مي‌ماند، نيكي كنند.

حكايت است؛ در زمان صدر اسلام فردي كه به مدت 50 سال، مرتب هر دو سال يك بار به زيارت خانه خدا مي‌رفت. يك سال مخارج سفر خود را در اختيار زني سيده قرار داد تا وي به وسيله آن مخارج زندگي خود و كودكان يتيم خود را تامين كند خداوند نيز ميل رفتن به مكه را در آن سال، از قلب وي برداشت و زماني كه دوستانش از مراسم حج بازگشتند به وي گفتند كه ما تو را در نقاط مختلف مكه ديديم و حجت قبول باشد.

وي شبي در خواب رسول(ص) را ديد كه به او فرمود:‌ عبدالله! به يك نفر از فرزندان من رسيدگي و كمك كردي،‌ من هم از خداوند خواستم كه ملكي را به صورت تو خلق كند تا برايت هر سال تا روز قيامت حج بگذارد. اينك مي‌خواهي از اين پس به حج برو و مي‌خواهي ترك كن.

منبع: يتيم نوازي – شهر قرآني /‌٢٠، مولف: سيد محمد هادي طباطبايي

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۹ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91070905441
  • خبرنگار :