70 درصد گازگرفتگي‌ها مربوط به نقص دودكش است

معاون آتش‌نشاني تهران خبرداد: الزام به نصب حس‌گر منوكسيدكربن در ساختمان‌هاي زير5طبقه

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: در خصوص پيشگيري از حوادثي نظير گازگرفتگي، خلاء قانوني داريم.

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: در خصوص پيشگيري از حوادثي نظير گازگرفتگي، خلاء قانوني داريم.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود قديري با اشاره به حوادث گازگرفتگي و افزايش آن همزمان با نيمه دوم سال و فصل سرما، اظهار كرد: در اين خصوص سياست‌هاي سازمان بر مبناي پيشگيري است، اما در خصوص حوادثي نظير گازگرفتگي ما خلاء قانوني داريم و استانداردهاي ايمني در كشورمان ضعيف است.

وي ادامه داد: متاسفانه ما در كشورمان قانوني نداريم كه به موجب آن از ساختمان‌هاي در حال ساخت بازديد و آن را به شكل كيفي كنترل كنيم، چه برسد به اينكه از ساختمان‌هاي در حال بهره‌برداري بازديد ايمني به عمل آوريم.

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران ادامه داد: اين در حاليست كه در برخي از كشورهاي ديگر قانوني وجود دارد كه بر اساس آن از ساختمان‌هاي در حال بهره‌برداري نيز به شكل رندوم يا دوره‌اي بازديد ايمني مي‌شود و پيش از ساخت نيز از آتش‌نشاني مجوز بهره‌برداري گرفته مي‌شود.

70 درصد گازگرفتگي‌ها ناشي از نصب دودكش بخاري است

الزام كليه ساختمان‌هاي زير پنج طبقه به نصب سنسور منوكسيدكربن

قديري با بيان اينكه 70 درصد گازگرفتگي‌ها ناشي از نصب نادرست دودكش بخاري است، گفت: مابقي علت‌ها نيز به دليل بخاري غيراستاندارد و ... است.

وي همچنين با بيان اينكه در سال‌هاي قبل توصيه‌هايي را براي كاهش و پيشگيري چنين حوادثي ارائه مي‌داديم، گفت: اما امسال تصميم بر اين شده تا در صورت تصويب شهرداري و شوراي شهر، ساختمان‌هاي زير پنج طبقه كه در آن از سيستم سوخت فسيلي نظير نفت، گاز، گازوئيل و ... استفاده مي‌شود، به هنگام دريافت صدور گواهي‌نامه ايمني به نصب حس‌گر مونوكسيدكربن نيز الزام شود.

به گزارش ايسنا، معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران اضافه كرد: در اين خصوص آتش‌نشاني تهران با سازمان استاندارد نيز همكاري‌هاي لازم را آغاز كرده است.

به گفته قديري، سنسورهاي مونوكسيدكربن بر روي غلظت PPM 70 عمل خواهند كرد.

معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران همچنين در خصوص بخاري‌هاي بدون دودكش نيز گفت: نصب ODS در اين بخاري‌ها، تا حد زيادي از خطر جلوگيري مي‌كند، اما امكان عمل نكردن اين سيستم نيز وجود دارد كه بر اين اساس سنسورهاي نصب شده در ساختمان‌هاي جديد مي‌تواند تا حد زيادي موثر باشد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91070402914
  • خبرنگار : 71431