توضيحات آتش‌نشاني درباره نشست‌هاي زمين در پايتخت

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران: استفاده از يونوليت در سقف منازل مي‌تواند مرگ‌آور باشد

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران استفاده از يونوليت‌ها در ساخت سقف منازل را بسيار خطرناك دانست و گفت: كمترين حرارتي در فضا و وارد شدن آن به يونوليت، باعث انتشار گازهاي مرگ‌آور و مرگ ساكنان خانه مي‌شود.

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران استفاده از يونوليت‌ها در ساخت سقف منازل را بسيار خطرناك دانست و گفت: كمترين حرارتي در فضا و وارد شدن آن به يونوليت، باعث انتشار گازهاي مرگ‌آور و مرگ ساكنان خانه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس فتح‌الله تيموري در اين باره گفت: استفاده از يونوليت در منازل بسيار خطرناك است و اگر هرگاه حرارتي از قلاب لوستري كه به سقف آويزان است به اين يونوليت‌ها وارد شود، سبب انتشار گازهاي سمي و مرگ ساكنان خانه مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به نشست زمين در بخش‌هايي از خيابان‌هاي سطح تهران اظهار كرد: البته تعداد حوادث اين چنيني ما با توجه به قدمت قديمي تهران بسيار پايين و موردي است، اما طبيعي است كه با توجه به اينكه تهران داراي چاه‌ها و قنوات متعددي است و به دنبال ساخت و ساز در تهران، بسياري از اين چاه‌ها و قنوات به شكل دستي و غيراستاندارد پر و يا مسدود شده‌اند، به هنگام عمليات‌هاي عمراني بزرگ، اتفاقاتي نظير نشست زمين رخ داده است.

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران با اشاره به نشست زمين در بخش‌هاي جنوبي خيابان وليعصر (عج) نيز گفت: قطعا در شهري به عظمت تهران كه پروژه عظيمي در آن در حال اجراست، طبيعي است كه در بافت‌هاي قديمي و فرسوده مانند خيابان وليعصر (عج) اتفاقاتي نظير نشست زمين رخ دهد اما نكته مثبت اين حوادث اين است كه تا اين لحظه هيچ حادثه جاني در رابطه با اين نشست‌ها نداشتيم و خسارت مالي نيز به مالكان شخصي وارد نشده است.

تيموري اضافه كرد: همچنين در تعاملاتي كه با سازمان‌ها و شهرداري انجام شده، نيروهاي ما به سرعت و به شكل ويژه در اين مناطق حاضر مي‌شوند و امدادرساني و ايمن‌سازي محل را آغاز مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در گذشته لوله‌كشي آب نبوده و از قنات‌ها و جوي‌ها براي انتقال آب به آب انبارها استفاده مي‌شد، گفت: اين امر به ويژه در خيابان قديمي وليعصر (عج) و ساير مناطق شهر تهران آبستن يكسري حوادث است كه در حال حاضر كه قصد نوسازي داريم، چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد.

به گفته معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران، اكثر ساختمان‌هايي كه در مجاورت مناطقي كه نشست زمين در آنها رخ داده است، توسط شهرداري تهران خريداري مي‌شود كه از اين ميان مي‌توان به خريد ساختمان يك بانك در ميدان منيره و ساختمان‌هاي اطراف آن اشاره كرد، چرا كه پيش‌بيني مي‌شد با ورود دستگاه حفار به ايستگاه مترو در ميدان منيريه، در اين ساختمان‌ها اتفاقاتي رخ دهد.

متروي تهران همچنان سوژه داغ خبرنگاران است

تيموري همچنين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حادثه آب گرفتگي متروي تهران نيز گفت: در اين حادثه مترو في‌نفسه مشكلي نداشت، بلكه يك حادثه ثانوي باعث ورود آب از ايستگاه در حال احداث ارم سبز به خطوط مترو شد.

وي اضافه كرد: شركت متروي تهران براي مقابله با حوادثي نظير تركيدگي لوله، آب‌گرفتگي در داخل مترو و ... امكانات ويژه‌اي دارد و پيش‌بيني‌هايي هم در اين زمينه انجام داده‌ايم، اما تاكيد مي‌كنم كه در اين حادثه مترو عامل نبود.

توضيحات آتش‌نشاني درباره حادثه دو قطار شهري با يكديگر

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران در خصوص حادثه برخورد دو قطار شهري در شهرري نيز گفت: در اين حادثه دو قطار با يكديگر برخورد كردند، اما بايد توجه داشت كه مترو به لحاظ شرايط خاص و ويژه‌اي كه دارد، داراي استانداردهاي ويژه ايمني نيز هستند و آتش‌نشاني شهر تهران تنها به عنوان يك همكار در بخش ايمني بازديدها، مانورها و ... با مترو همكاري مي‌كنند.

تيموري با بيان اينكه خود شركت مترو نيز آتش‌نشاني و بخش ايمني مربوط به خودش را دارد، گفت: در كنار اين گروه‌ها، گروه‌هاي آتش‌نشاني نيز در صورت نياز وارد حوادث مي‌شوند.

وي با بيان اينكه تجهيزات و امكانات خاصي در زمينه امدادرساني به حوادث مترو وجود دارد، گفت: به عنوان مثال در حوادث ريلي بايد وسيله‌اي وجود داشته باشد كه امكان تردد به روي ريل را داشته باشد، اما آتش‌نشاني تهران به چنين وسيله‌اي نياز ندارد كه از همين رو خودروها و امكاناتي توسط مترو تهيه و تجهيز شده كه قابليت حركت بر روي ريل را دارد و در همان تونل‌ها مستقر است.

به گزارش ايسنا، معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران همچنين در خصوص خروجي اضطراري ايستگاه‌هاي مترو نيز گفت: خروجي‌هاي اضطراري در ايستگاه‌هاي مترو وجود دارد به علاوه اينكه در صورت توقف قطار ميان دو ايستگاه در تونل شيب‌ها در طراحي ريل به گونه‌اي ايجاد شده كه قطار تا ايستگاه بعدي برود.

12 درصد حوادث مربوط به منازل مسكوني است

به گزارش ايسنا، تيموري در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه 12 درصد حوادث مربوط به منازل مسكوني است، اظهار كرد: لوازم و تجهيزاتي كه در منزل استفاده مي‌شود، ممكن است ريسك‌پذيري بالايي داشته باشد.

وي با طرح اين پرسش كه چند درصد از لوازم برقي كه در منازل استفاده مي‌شود، داراي سيم برق اتصال به زمين است، اظهار كرد: همچنين بايد اين پرسش را مطرح كرد كه آيا تمام اجاق‌ گازها داراي ترموكوبل هستند و آيا اگر اين چنين است تمام آنها به درستي كار مي‌كنند؟

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران ادامه داد: تمام اينها عواملي است كه باعث بروز فاجعه به يك منزل مسكوني مي‌شود پس بايد به اين موضوع توجه شود كه هميشه بحث قوانين و مقررات نيست كه موثر است، بلكه بايد در كنار اين امر خود شهروندان نسبت به ايمني محل سكونت و يا كار خود حساس باشند، چرا كه در غير اين صورت توصيه‌هاي آتش‌نشاني كارساز نخواهد بود.

به گفته تيموري، بايد توجه داشت كه در بحث حوادث منزل، گچ و سيمان حادثه‌آفرين نمي‌شود، بلكه استفاده از لوازم غيراستاندارد، بي‌توجهي به توصيه‌ها و نظاير‌ آن است كه حوادثي را رقم مي‌زند.

وظيفه آتش‌نشاني اهداي خاموش‌كننده نيست

پيشنهاد ارائه هشدارهاي ايمني در كتب درسي

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه وظيفه آتش‌نشاني اهداي خاموش‌كننده نيست، خاطر نشان كرد: در خصوص آتش گرفتن خودرو و خانه نيز همين طور است و اگر بخواهيم به شكل قانوني به اين موضوع نگاه كنيم،‌ آتش‌نشاني تنها بايد آتش را خاموش كند، اما اين سازمان با اهداي خاموش‌كننده و ارائه هشدارها و توصيه‌ها به مردم قصد دارد با انجام فرهنگ‌سازي آمار حوادث را كاهش دهد.

معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران پيشنهاد داد كه از طريق رسانه‌ها و درج هشدارها و توصيه‌هاي ايمني در كتب درسي بتوان گام موثري در راستاي پيشگيري از حوادث برداشت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91070402900
  • خبرنگار : 71431