ميدان اميرچخماق مورد توجه قرار مي‌گيرد

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت:‌ طرح جامع سامان‌دهي محوطه‌ي اميرچخماق كه براساس اسناد تاريخي تهيه شده و در حال اجرا است‌، تكليف همه‌ي محوطه را روشن مي‌كند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت:‌ طرح جامع سامان‌دهي محوطه‌ي اميرچخماق كه براساس اسناد تاريخي تهيه شده و در حال اجرا است‌، تكليف همه‌ي محوطه را روشن مي‌كند.

بهرام رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: براساس اين طرح، سامان‌دهي اميرچخماق با همكاري فرمانداري و حمايت شهرداري با يك نظام جامع انجام مي‌شود.

وي با اشاره به سامان‌دهي و مرمتي كه در طول سال‌هاي گذشته در مجموعه‌ي اميرچخماق انجام شده است‌، توضيح داد: نخستين توسعه‌ي شهري در ميدان اميرچخماق سال 1307 انجام شد كه از آنجا يكسري آسيب‌ها به اين بناي تاريخي وارد شد. در دهه‌ي سوم قرن حاضر نيز خيابان اين مجموعه از پشت شكست و در سال‌هاي 1355 و 1356 اين دو خيابان كه شرقي و غربي شده بودند، به‌عنوان يك خيابان عبوري به يكديگر وصل شدند.

او با اشاره به قدمت بناهاي مجموعه‌ي اميرچخماق كه از دوره‌ي تيموري تا زند و قاجار را دربرمي‌گيرند،‌ بيان كرد: به‌دليل خط كشي‌ها و تردد وسايل نقليه‌، همچنين نوع كاربري مغازه‌هاي پشت تكيه‌ي اميرچخماق و برگزاري برنامه‌هاي متفاوت در اين مجموعه در مناسبت‌هاي مختلف، بايد بيشتر به اين مجموعه توجه كرد‌. در واقع، اين مجموعه بايد توان نوع كاربري‌هايي را داشته باشد كه در زمان‌هاي مختلف به آن تحميل مي‌شود.

رضايي اظهار كرد: از آنجا كه ميدان اميرچخماق در مركز شهر قرار دارد و همه‌ي حركت‌ها در اطراف آن انجام مي‌شود،‌ همچنين به‌طور دائم برخي كاربري‌ها به آن اضافه مي‌شود، اين اتفاق‌ها آسيب‌هاي زيادي را از نظر معماري و سازه‌يي به اين مجموعه‌ي تاريخي مي‌زند، به‌طور مثال، با توجه به وجود چند قنات و روان بودن ريگ زير تكيه‌ي اميرچخماق، اين بنا تا كنون دوبار حركت كرده و مت راست آن آسيب‌هايي ديده است. از حدود يك سال پيش، وارد مطالعه‌ي فاز يك اين پروژه شديم و شاهدهايي روي ديوارهاي تكيه قرار داريم تا از حركت دوباره‌ي ديوارها مطلع شويم كه خوشبختانه ترك ديگر فعال نبوده است.

وي ادامه داد: با اين وجود، بايد بستر خاك در زير سازه‌ي تكيه محكم شود و مواد مناسبي روي آن تزريق شود تا خاك تقويت و از نشست بيشتر آن جلوگيري شود. سپس بايد ترك‌هاي مويي روي سازه مرمت شوند. اكنون نيز در حال بستن قرارداد مرحله‌ي دوم پروژه براي مرمت تزيينات و تاسيسات بنا هستيم.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت: شهرداري، فرمانداري و اعضاي شوراي اسلامي استان در تصميمي مشترك قرار است با ايجاد يك مديريت واحد نخست به به‌سازي تكيه و معماري آن بپردازد. همچنين در بحث سامان‌دهي جامع ميدان قرار است با واحدهاي همجوار صحبت‌هايي انجام شود و از سوي ديگر، بايد با برطرف كردن ترافيك در خيابان‌هاي اطراف مجموعه‌، طرح كف‌سازي‌، بدنه ‌سازي‌، روشنايي و نورپردازي محوطه انجام شود.

رضايي با تاكيد بر اين‌كه نظام جامع سامان‌دهي مجموعه‌ي اميرچخماق به‌زودي اجرايي مي‌شود‌، بيان كرد: طرح تغيير كاربري مغازه‌هاي بازار نيز در اين نظام قرار دارد و براساس حمايت فرمانداري و قول مساعد شهرداري، قرار است اين طرح به‌زودي اجرا شود.

وي با اشاره به دخيل بودن تعداد زيادي از نهادهاي استان يزد در مديريت مجموعه‌ي اميرچخماق، اظهار كرد: برخي از اين نهادها در مجموعه دخل‌وتصرف‌هايي انجام داده‌اند و بدون سند، يكسري كارها را كرده‌اند كه منظر ميدان را خراب كرده است. به همين دليل، در مذاكراتي كه با اين دستگاه‌ها داشتيم، قرار است كه حدود 100 مترمربع از مغازه‌هاي چسبيده به مسجد اميرچخماق با گرفتن زمين‌هاي معوض جابه‌جا شوند. همچنين با دستگاه‌هاي اجرايي مانند آب و فاضلاب و گاز هماهنگي شده است تا قبل از آغاز كار سامان‌دهي محوطه، اقدامات اجرايي مورد نياز را انجام دهند و با طرح مشاركت كنند.

او همچنين درباره‌ي ميله‌اي كه شوراي تامين از چند سال پيش در وسط ميدان اميرچخماق نصب كرده است،‌ توضيح داد: در طرح جامع سامان‌دهي ميدان، اين مشكل برطرف مي‌شود‌. علاوه بر اين، سامان‌دهي مجموعه‌ي فضاي سبز،‌ آبشار و آب‌نماي وسط ميدان در اين طرح است.

رضايي تاكيد كرد: آرزوي قلبي مسوولان ميراث فرهنگي است كه ميدان اميرچخماق به يك عرصه‌ي پياده‌راه تبديل شود؛ ولي بايد قبل از آن، مسيرهاي جايگزين طراحي و تعبيه شوند تا بار ترافيكي از محور خيابان سلمان فارسي برداشته شود، البته اكنون يك مشاور در حال انجام اين كار است.

وي درباره‌ي ساخت دو ديوار نيمه‌كاره در دو طرف محور اميرچخماق، گفت: اين ديوار براساس اسناد تاريخي كشيده شده و اكنون مشاور طرح در حال بررسي وضعيت است تا در صورت امكان، بازآفريني شود.

او با بيان اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي به‌تنهايي مسووليت اين محوطه‌ي تاريخي را برعهده ندارد، افزود: همه‌ي دستگاه‌هاي متولي مانند وزارت مسكن و شهرسازي در اين موضوع دخيل هستند، همچنين شهرداري و شوراي شهر نقش اجرايي دارند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91070301678
  • خبرنگار : 71191