تذكر مستقيم، امر به معروف و نهي از منكر را بي‌اثر مي‌كند

يك استاد دانشگاه گفت: در امر به معروف و نهي از منكر بهتر است به جاي تذكر مستقيم آگاهي و شناخت افراد جامعه را بالا ببريم.

يك استاد دانشگاه گفت: در امر به معروف و نهي از منكر بهتر است به جاي تذكر مستقيم آگاهي و شناخت افراد جامعه را بالا ببريم.

فاطمه درياباري در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «مشكل جامعه ما اين است كه نسبت به همديگر بي‌تفاوت شده‌ايم» اظهار كرد: حيا در جامعه از بين رفته است و همين امر سبب‌ خيلي از مشكلات مي‌شود، در جامعه ما دشمن با فرهنگ‌سازي از طريق ماهواره‌ و اينترنت حيا را از بين برده و از اين راه اهداف خود را به جامعه تزريق مي‌كند و باعث شيوع منكرات در جامعه شده است.

وي افزود: منكري كه در حال حاضر در جامعه ما در حال رخ دادن است، شركت در مجالس مختلط و گوش دادن به موسيقي‌هايي حرام است كه حتي در خانواد‌ه‌اي كه ادعاي مقيد بودن و متدين بودن هم دارند چنين مساله‌اي متاسفانه ديده مي‌شود.

درياباري در ادامه به يكي ديگر از منكراتي كه در جامعه وجود دارد، اشاره كرد و گفت: منكر ديگري كه در جامعه سبب‌ خيلي از مشكلات شده و نتيجه همان عدم حيا است، حجاب بانوان جامعه است كه نسبت به آن بي‌اهميت شده‌ايم و اروپاييان نيز مي‌دانند كه اگر زنان جامعه به ارزش‌ها اهميت ندهند جامعه به زوال و نابودي كشيده مي‌شود و دست هم روي اين نكته گذاشته‌اند.

وي درباره اين‌كه چه كساني مسوول اينگونه رفتارها هستند، خاطرنشان كرد: تك تك ما بايد خود مسوول اعمال و رفتار خود باشيم و گاهي اوقات هم اين بي‌تفاوت بودن ما نسبت به همديگر باعث رواج خيلي از منكرات شده است.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه «بايد از راهكارهاي مناسب استفاده كنيم» عنوان كرد: تمامي انسان‌ها اگر از كاري منع شوند نسبت به آن كار حريص‌تر مي‌شوند و در كل تاريخ اسلام نيز نداريم كه جايي از تذكر مستقيم استفاده كرده باشد پس بهتر است از تذكر غيرمستقيم استفاده كنيم و آگاهي و شناخت افراد جامعه را نسبت به مسائل روز افزايش بدهيم.

وي در پايان درباره نقش صداوسيما در نهادينه كردن فرهنگ امربه معروف و نهي از منكر گفت: صداوسيما بايد برنامه‌هاي خود را جهت‌دار كند و برنامه‌هايي كه براي آموزش اين امر مهم هستند را در ساعات مناسب كه مخاطب زياد و جوان دارد پخش كند و از بروشورها و حتي پيامك‌هاي مناسب در مدارس و جامعه استفاده كنيم زيرا يك مطلب ساده و كوچك هم مي‌تواند تاثير خود را بگذارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳ مهر ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91070301531
  • خبرنگار : 71461