معاون هنری حوزه هنری تاکید کرد: این نهاد با سینماگران مشکلی ندارد و البته از حقوق خود در حوزه اکران دفاع میکند.
به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد حمزهزاده در جديدترين اظهارنظرش دربارهي حواشي اكران مطرح كرد: به نظر ميرسد امروز كسي در اين مورد شك ندارد كه اتاق فرمان ماشين سينماي ايران در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. توأم با اين اختيار، مسوليت اداره سينما و عواقب تصميمات و نتايج فرامين اتاق فرمان نيز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برميگردد. كما اين كه افتخارات اين سينما نيز در كارنامه مسولين رسمي سينماي كشور ثبت ميشود.
وي در ادامه ابراز عقيده كرد: اينجانب عقيده دارم كه مشكلات امروز سينماي ايران و سينماگران ايران، مولود واگذاري برخي وظايف اصلي ارشاد به اشخاص يا صنوفي است كه نه صلاحيت اين امر را داشتهاند و نه عقلانيت لازم در اعمال و رفتار و تصميماتشان اعمال ميشود.
حمزهزاده گفت: از نگاه حوزه هنري، رفتار شوراي موسوم به صنفي كه وظايفي فراتر از تواناييها و ظرفيتهايش را عهده دار شده است در ماههاي اخير، رفتاري هيجانزده و دور از منطق بوده است. چه آن جا كه حوزه هنري را به خاطر استفاده از حق قانونياش مستحق تنبيه و تمسخر دانست و ماهها وضعيت اكران سينماي ايران را به هم ريخت، چه آن جا كه با تفاهم ارشاد و حوزه هنري كه به نوعي پذيرش رسمي و بيكم و كاست خواستههاي حوزه هنري بود، بدون اين كه دستاوردي نصيبش شود، به شادي پرداخت و از لزوم همدلي سخن گفت، چه الان كه با اعتراض چند سينماگر كه اعتراضشان در اصل به سياستها و رفتار همين آقايان است، فرصت را غنيمت شمرده و به قول خودش به هيجان آمده و كل سينماي ايران را به قيام عليه حوزه هنري دعوت ميكند، البته بدون اين كه به ظرفيت، جايگاه و اندازه خودش در سينماي ايران توجه كرده باشد.
معاون هنري حوزه هنري تصريح كرد: حوزه هنري بارها اعلام كرده كه كليت سينماي ايران را نجيب، محترم و سرمايه سرشار ملي ميداند و از اين سرمايه ملي دفاع ميكند و قدر آن را ميشناسد. مخالفت حوزه هنري با چند فيلم ساخته شده در سالهاي اخير كه يكجا امسال قرار است اكران شوند، مخالفت با سينماگران دستاندركار اين فيلمها نيست. چرا كه ممكن است پروژه بعدي اين هنرمندان مورد حمايت حوزه هم قرار گيرد. مخالفت حوزه هنري مبتني بر يك مطالعه علمي در خصوص جهتگيريها و گفتماني است كه در مسير غالب شدن بر سينماي ايران است و اگر به آن توجه نشود،كل سينما را به خطر خواهد انداخت. هر چند وظيفه رصد و سامان دهي و نظارت و كنترل از تكاليف اوليه وزارت ارشاد است، اما چه كنيم كه فرماندار، سكان را به غير اهل سپرده است و خود به تماشا نشسته است.
حمزه زاده تصريح كرد: ادعا ميشود كه ساحت سينماي اجتماعي و مستقل به خطر افتاده و تهديد شده است. شش فيلمي كه بحث آنها مطرح است، كمترين موضوعات اجتماعي است. نميخواهيم وارد اين موضوع شويم كه منظور گويندگان، سينماي كدام اجتماع است و سينماي مستقل را چه تعبير ميكنند، كه اين وظيفه ناقدان و ناظران و اهل انديشهاي است كه امروز جايشان را در بررسي گفتمان سينماي ايران خالي ميبينيم.
وي تصريح كرد: حوزه هنري از ميان دهها فيلم موجود، چند فيلم را شايسته اكران تشخيص نداده و در چارچوب و رفتاري كاملا حرفهاي، با درك مقتضيات زمان و زمانه، اين نظر خودش را به شكل كاملا محرمانه فقط با صاحبان فيلمها و بخش مسوول در ارشاد در ميان گذاشته است. اينجانب و همكارانم در بخش سينمايي حوزه هنري، به دليل شان و احترامي كه براي اين سينماگران قائليم، از آنها دعوت به صحبت كردهايم و ساعتي و ساعاتي با آنان صحبت كردهايم.
حمززاده يادآور شد: براي نظراتمان مصاديقي از فيلمها ذكر كرديم. چرا كه با شخص اين همكاران مشكلي نداريم و آنان هم ميگويند كه ارشاد آنان را به حوزه ارجاع ميدهد. بعضي از همين دوستان، فيلم ديگري دارند كه در سينماهاي حوزه در سطح سرگروه اكران شده يا ميشود. با توجه به اختلاف نظر زياد موجود درباره كل فيلم، اصلاحيه جزيي و كلي هم پيشنهاد نكردهايم و آرزو كردهايم كه ان شاالله در كارهاي بعديشان به شرط رعايت موازين مورد نظر حوزه هنري، مورد حمايت قرار گيرند. در ميان بحثهايي كه با اين دوستان داشتيم، ما سوال كرديم كه آيا حاضريد كوچكترين تغييري در فيلمتان بدهيد؟ جواب آقايان منفي بود. گفتيم خب. شما كه تا اين اندازه پاي كارتان ايستادهايد، چه طور از ما انتظار داريد از باورها و اعتقاداتمان بگذريم؟
وي ابراز عقيده كرد: سينماي ايران مسوولين شجاعتري مي خواهد كه به جاي فرافكني و دادن جوابهاي سربالا و آدرسهاي غلط به سينماگران، مسوليت خودشان را بشناسند و قبول كنند و اجازه ندهند كه سرمايههاي مادي و معنوي سينماي ايران اين چنين به خطر بيفتد.
حمزه زاده كه در برنامهي «هفت» شامگاه 31 شهريور ماه سخن ميگفت،گفت: در يك جمع بندي ما هم قبول داريم كه فيلمسازاني كه براي مراحل مختلف ساخت اثرشان از بخش مسول مجوز گرفتهاند، تقصيري متوجهشان نيست. اما ما هم كه از نظر قانوني كاملا از اختيارات خودمان استفاده ميكنيم، مقصر نيستيم. پيشنهاد مشخص اينجانب اين است كه اگر فيلمي به دليل عدم اكران در سينماهاي حوزه خسارتي ميبيند، اين خسارت را بايد بخش خاطي يا خسارت زننده بپردازد، ما نه مجوز دادهايم و نه نظارت كردهايم. كما اين كه در اين زمينه هم مسوولين سينمايي نشان دادهاند كه دست و دل بازي دارند و حتي فيلمهاي غيرقابل نمايش و توقيفي را ميخرند، چه برسد به فيلمهايي كه موفق به اخذ مجوز ارشاد هم شدهاند.
وي در پايان تاكيد كرد: حوزه هنري پاي حرف حقي كه گفته، ايستاده و هزينههاي آن را هم پرداخته و اميدوار است كه با درك متقابل همه دست اندركاران سينماي ايران، روزهاي خوب و روشني را شاهد باشيم.
انتهاي پيام