سلطانيه: رژيم صهيونيستي تنها مانع تحقق خاورميانه عاري از سلاح هسته‌يي است

علي‌اصغر سلطانيه با انتقاد شديد از رژيم صهيونيستي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اين رژيم را تنها مانع براي تحقق منطقه‌هايي از تسليحات هسته‌يي در خاورميانه خواند.

علي‌اصغر سلطانيه با انتقاد شديد از رژيم صهيونيستي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اين رژيم را تنها مانع براي تحقق منطقه‌هايي از تسليحات هسته‌يي در خاورميانه خواند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه گزارش داد: ايران و اسراييل (رژيم صهيونيستي) روز پنجشنبه در نشست سالانه (كنفرانس عمومي)‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با جدال با يكديگر پرداختند و اين جدال اميد براي برگزاري كنفرانس در سال 2012 در خصوص ايجاد منطقه عاري از تسليحات هسته‌يي در خاورميانه را در هاله‌اي از ترديد فرو برد.

ايران در مباحثات گردهمايي 155 دولت عضو آژانس اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي بايد به پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌يي كه هدف آن متوقف شدن اشاعه تسليحات هسته‌يي است ملحق شود.

علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس گفت: در سال حاضر تنها رژيم اسراييل است كه با وجود درخواست‌هاي مكرر جامعه بين‌المللي به ان.پي.تي (پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌يي) نپيوسته است.

وي افزود: صلح و ثبات در خاورميانه مادامي كه زرادخانه هسته‌يي وسيع اين رژيم همچنان منطقه و فراتر از آن را تهديد كند، نمي‌تواند حاصل شود.

ايهود آزولاي، نماينده رژيم صهيونيستي نيز ايران و سوريه را هدف گرفت و ادعا كرد كه اين دو كشور مهم‌ترين تهديدها براي رژيم منع اشاعه هسته‌يي هستند.

وي كه رژيم متبوعش صدها كلاهك هسته‌يي را در اختيار دارد ايران را به تلاش براي توليد سلاح هسته‌يي متهم كرد و در اظهاراتي بي‌اساس گفت: اين ايران است كه بزرگترين تهديد صلح و امنيت خاورميانه و فراتر از آن است. هيچ كس در اين سالن نمي‌تواند اين واقعيات را كه در پس تلاش ايران براي توليد سلاح هسته‌يي قرار دارد منحرف سازد.

خبرگزاري فرانسه افزود: ايران و اسراييل هيچ كدام اشاره‌اي نكردند كه آيا در كنفرانسي كه براي برگزاري در فنلاند درباره ايجاد خاورميانه عاري از تسليحات هسته‌يي در حال برنامه‌ريزي است شركت مي‌كنند يا خير.

اما شائول هورو، رييس كميسيون انرژي اتمي رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه در آژانس گفت كه وضعيت «متزلزل و متخاصم» منطقه به ايجاد چنين منطقه منتهي نخواهد شد.

وي در سخنراني خود افزود: چنين پيشرفتي فقط زماني حاصل مي‌شود كه روابط صلح‌آميز براي يك دوره زماني منطقه‌اي در منطقه وجود داشته باشد.

سلطانيه روز پنجشنبه گفت كه «رفتار غيرمسئولانه» اين رژيم ايجاد چنين ناحيه‌اي در منطقه براي آينده نزديك را با ترديد جدي روبرو ساخته است.

وي رژيم صهيونيستي را «تنها مانع» در اين مسير خواند.

در نشست آژانس، دولت‌هاي عضو با اكثريت آرا درخواست از كشورهاي خاورميانه براي الحاق به ان.پي‌.تي را تصويب كردند كه با انتقاد رابرت وود، نماينده آمريكا روبرو شد.

معاون رييس كميسيون انرژي اتمي رژيم صهيونيستي ادعا كرد: اسراييل اهميت رژيم منع اشاعه را به رسميت مي‌شناسد. با اين حال تجربه اثبات شده در خاورميانه نشان داده است كه ان.پي.تي چالش‌هاي امنيتي منطقه را بهبود نمي‌بخشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91063118571
  • خبرنگار :