بحث پيرامون توزيع نسخه ويديويي «گشت ارشاد»، بررسي راهكارهاي رونق سينماي ايران، بحث درباره فيلم موهن «برائت از مسلمانان» و نقد «كلاه قرمزي و بچه ننه» از جمله بخشهاي برنامه «هفت» ـ 24 شهريورماه ـ بود.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، برنامه «هفت» شب گذشته در حالي آغاز شد كه بخشهايي از فيلم سينمايي «محمد رسول الله (ص)» با موسيقي زيباي آن براي مخاطبان به نمايش گذاشته شد.
پس از آن محمد گبرلو ـ سردبير و مجري اين برنامه ـ ضمن اعتراض شديد براي توهين به ساحت رسول اكرم (ص) به واكنشهاي مختلف سينماگران و سازمانهاي سينمايي ايران در اين زمينه اشاره كرد.
وي همچنين خبر داد كه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام كرده است فيلمسازان ميتوانند پس از اعلام آمادگيشان، جلوي دوربين اين مركز بروند و از ساخت و انتشار فيلم موهن اعلام انزجار كرده تا اين فيلم براي دبير كل سازمان ملل متحد ارسال شود.
*** هيات انتخاب اسكار به زودي تشكيل ميشود
در ادامه برنامه، امير اسفندياري ـ مدير امور بينالملل فارابي ـ روي خط آمد و درباره انتخاب نماينده ايران در مراسم آكادمي اسكار گفت: ما اكنون در حال پيگيري تركيب هيات انتخاب اسكار هستيم، چرا كه كمي باقي مانده و ما بايد نمايندهمان را نهايتا تا دهم مهرماه به آكادمي معرفي كنيم.
وي ادامه داد: ما هميشه در چينش تركيب هيات انتخاب سعي كردهايم از همه صنوف دستاندركار سينما مانند كارگردانها، تهيهكنندگان، بازيگران، منتقدان و ... استفاده كنيم. امسال هم چنين تركيبي حفظ شده و مطمئنا پس از اعلام اسامي، نظر همه سينماگران جلب خواهد شد.
اسفندياري همچنين در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا اصغر فرهادي هم در هيات انتخاب نماينده ايران براي اسكار حضور دارد يا خير، بيان كرد: فكر ميكنم آقاي فرهادي اگر فرصت داشت دوست داشتند كه در اين هيات باشند اما چند مرتبهاي كه خواستيم با ايشان صحبت كنيم متوجه شديم كه به شدت گرفتار ساخت فيلم جديدشان هستند. به همين دليل فكر نميكنم ايشان در اين مدت فرصت حضور در ايران را داشته باشند.
*** در توزيع «گشت ارشاد» چه كسي تخلف كرده است؟
سعيد سهيلي ـ تهيهكننده و كارگردان فيلم سينمايي «گشت ارشاد» ـ مهمان بخش بعدي برنامه بود و حواشي توزيع نسخه ويدئويي اين فيلم در هفته گذشته مورد بحث قرار گرفت.
سهيلي در ابتداي سخنانش در پاسخ به اين سوال كه آيا «گشت ارشاد» توهين به مقدسات است؟، تصريح كرد: اگر مقدسات خدا، پيامبران، ائمه، قرآن و... است، ميگويم خير. اما اگرچه به لباس نيروي انتظامي يا بسيج احترام فراواني ميگذارم ولي معتقدم آن لباسها مقدس نيستند.
وي توضيح داد: فرهنگ بسيج براي من قابل احترام است چرا كه خودم بسيجي بودم و هستم. معتقدم لباس بسيج هم مانند فرهنگ آن قابل احترام است اما مانند لباس نيروي انتظامي مقدس نيست. همينجا تاكيد ميكنم «گشت ارشاد» كه هيچ، سعيد سهيلي هم غلط ميكند به بسيج و بسيجي توهين كند. به نظرم سوء برداشتها باعث شده چنين مباحثي پيش بيايد.
كارگردان «گشت ارشاد» در ادامه با بيان اينكه نمايش فيلم نظرات موافق و مخالف مختلفي را در بر داشته است، گفت: در تمام جامعه، مسئولين و در كل در تمام مواردي كه روزانه شاهدش هستيم، نظرات موافق و مخالف وجود دارد. در مورد «گشت ارشاد» هم همينطور است و بايد به تمام نظرات احترام گذاشت. ضمن آنكه هم مخالفت و هم موافقت بايد با دليل و بحران و بدون حب و بغض باشد. يعني موافقتها و مخالفتها نبايد به دليل كارگردان آن و يا اينكه فلان فيلم در دوره آقاي دكتر حسيني (وزير ارشاد) يا آقاي شمقدري ساخته شده است، باشد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره تخلفات انجام گرفته در انتشار نسخه ويدئويي «گشت ارشاد» اظهار كرد: من تخلفي نكردم. شايد تخلفي شده باشد اما بايد ديد كه تخلف از كجا نشات گرفته است. من دقيقا همان فيلمي را كه شما ميبينيد به موسسه توزيع كننده دادهام و تا آنجايي كه ميدانم آنها هم نسخه كامل ويدئويي كه مشاهده ميكنيد را به وزارت ارشاد دادهاند و مجوز گرفتهاند. حال يا وزارت ارشاد دربرابر اعتراضها عقب كشيده است يا اينكه دوستان ارشاد نسخهاي كه به آنها دادهاند را كامل نديدهاند. ضمن آنكه مدير محترم موسسه پخش كننده به من گفت كه اين سيدي 10 تا 15 روز براي مشاهده در وزارت ارشاد بوده است.
در ادامه اين برنامه سعيد رجبي فروتن ـ مدير كل حوزه رياست و حوزه روابط عموي سازمان سينمايي و مسئول پيشين بخش شبكه نمايش خانگي وزارت ارشاد- ضمن واكنش به سخنان سهيلي اظهار كرد: آقاي سهيلي به عنوان كارگردان و تهيهكننده فيلم صادقانه گفتند كه من تخلفي نكردم. ما هم نگفتهايم كه ايشان تخلف كردهاند بلكه روي صحبتمان با ناشر فيلم است كه نسبت به نسخه توزيع شده بايد پاسخگو باشند. چرا كه تخلف در انتشار نسخه توزيع شده «گشت ارشاد» در بازار قطعي است. حال اين تخلف ميتواند عمدي يا سهوي باشد.
رجبي فروتن در ادامه ضمن دفاع از مجوز صادر شده براي اصل فيلم (و نه ضمائم آن) بيان كرد: موسسه توزيعكننده تنها براي نسخه فيلم از ارشاد پروانه گرفته است و ما نيز براي اعطاي اين پروانه به آنها هيچ عقبگردي نداشته و نخواهيم داشت اما ضمائم موجود به همراه فيلم شامل بخشهاي حذف شده و ... به ما ارائه نشده بود و وزارت ارشاد هيچ مجوزي براي آنها صادر نكرده است. در حالي كه ناشر محترم ميداند بايد وجود ضمائم فيلم را به اطلاع وزارت ارشاد و مسئولين مربوطه برساند.
در ادامه سعيد سهيلي باز هم خود را از تخلف در توزيع نسخه ويدئويي «گشت ارشاد» مبرا دانست و گفت: در هر صورت تخلف يا در ارشاد صورت گرفت يا از سوي پخشكننده، گرچه معتقدم آنچه از ضمائم آمده خيلي مشكلي ندارد.
كارگردان «گشت ارشاد» در پايان سخنانش بيان كرد: پخشكننده ما فردي بسيار مومن و بسيار دوست داشتني است. قطعا اگر تخلفي شده باشد حتما سهوي بوده است. اگر اين تخلف از سوي وزارت ارشاد هم انجام شده باشد باز هم سهوي است. اشتباهاتي مانند سه هزار ميليارد تومان عمدي است كه آن فرد پولش را خورد و يك آب هم رويش؛ اما اين اتفاقات ميتواند سهوي باشد.
در ادامه حجتالاسلام حميد رسايي ـ عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و عضو شوراي اكران وزارت ارشادـ هم روي خط آمد و درباره تخلفات توزيع نسخه ويدئويي «گشت ارشاد» گفت: صحبتهاي آقاي سهيلي و آقاي رجبي فروتن براي ما سوالاتي را ايجاد كرد چرا كه آقاي سهيلي به صراحت گفتند كه فيلم و ضمائم آن در اختيار وزارت ارشاد قرار گرفته است اما آقاي رجبي فروتن ميگويند كه ضمائم در اختيارشان نبوده است و ايشان با ابهام سخن گفتند.
وي ادامه داد: جالب است كه در نسخه توزيع شده و در بخشهاي ضمائم، قسمتهايي از فيلم آورده شده است كه در مراودات بين وزارت ارشاد و آقاي سهيلي از همان ابتدا حذف شده بود. البته من در صحبتي كه با آقاي وزير و ديگران داشتند آنها گفتند كه وزارت ارشاد تنها مجوز فيلم را صادر كرده است نه ضمائم و بخشهاي آن را.
*** فراستي: «برائت از مسلمانان» يك فيلم موهن، كثيف و فاقد ارزش سينمايي است
به گزارش ايسنا، بخش بعدي برنامه «هفت» به صحبت درباره ساخت و انتشار فيلم «برائت از مسلمانان» كه در آن به پيامبر اكرم(ص) توهين شده است، اختصاص داشت.
مسعود فراستي در اين بخش اين فيلم را كثيف و ابتدايي دانست و گفت: همان چند صحنهاي كه از فيلم منتشر شده، نشان ميدهد كه «برائت از مسلمانان» تا چه حد عقب افتاده و فاقد ارزش سينمايي حتي به معني تصاوير متحرك سرگرم كننده است.
وي ادامه داد: خشونتي كه در فيلم به اسلام نسبت داده ميشود، خشونتي است كه اين دشمنان آرزو دارند وجود داشته باشد تا بتوانند از طريق آن اعمالشان را توجيه كنند. فيلم «برائت از مسلمانان» از نظر ساختار شبيه به برخي از سريالهاي عقبمانده عربي است كه پشت صحنه و تفكري صهيونيستي دارد.
اين منتقد سينما خاطر نشان كرد: آنها گاهي به چنين كارهايي دست ميزنند تا مسلمانان را تحريك كرده و استفاده مورد نظرشان را كنند. آنها از طريق برخي اعتراضات افراطي ميخواهند باز به اين نتيجه برسند كه القاعده و طالبان هنوز خطرناك است و از اين دست نتيجهگيريها. بايد مواظب بود در اين دامها نيفتيم. البته اعتراضات در كشور ما بسيار متين است و من اين را براي برخي ديگر ميگويم.
حسين معززي نيا ـ منتقد و سردبير ماهنامه سينمايي24ـ هم ضمن اعلام انزجار از اين فيلم اظهار كرد: به نظرم «برائت از مسلمانان» بيشتر يك حركت سياسي است تا يك حركت سينمايي! چرا كه آن تصاويري كه منتشر شده هيچ ربطي به سينما ندارد. ضمن آنكه من در جست وجويم با هويت نامعلوم سازندهاش روبرو شدم كه گفته ميشود سابقه كلاهبرداري و زندان دارد. معتقدم ساخت اين فيلم بيشتر در حوزه عوامزدگي ميگنجد كه آن كشيش آمريكايي با اقدام به آتش زدن قرآن دنبالش بود.
در ادامه اين بخش محمود گبرلو از قول يك سينماگر پيشنهاد داد كه «به يمن وجود پيامبر رحمت (ص) همه سينماگران با كنار گذاشتن اختلافاتشان در پشت صحنهي فيلم «محمد (ص)» آقاي مجيد مجيدي حضور يابند و به او خسته نباشيد بگويند».
در ادامه اين بخش نقد فيلم سينمايي «كلاه قرمزي و بچه ننه» بدون حضور عوامل آن انجام شد.
*** راهكارهاي مناسب براي سينماي ايران
به گزارش ايسنا، در ادامه هم همايون اسعديان و محمدرضا شرفالدين راهكارهاي مناسب براي رونق سينماي ايران را بررسي كردند.
در بخشي از سخنان مهمانان بحث به وضعيت مديريت سينما كشيده شد كه همايون اسعديان در اين زمينه گفت: ما وقتي حالمان خوب است از مريضي صحبت نميكنيم. بنابراين اگر دنبال راهكار براي رونق ميگرديم يعني سينمايمان دچار بحران اكران و توليد است. اگر دنبال رونق هستيم نبايد گول اين را بخوريم كه چهار ـ پنج فيلم در سال فروشي ميلياردي دارند چرا كه رونق در روال عادي يعني همه فيلمها متوسطي از فروش را داشته باشند.
وي ادامه داد: اين كه بگوييم ما در سال 50 تا 60 فيلم توليد ميكنيم به معناي رونق توليد نيست، چرا كه هزينه كل توليد اين فيلمها به اندازه پنج ـ شش آپارتمان معمولي در تهران هم نميشود. رونق توليد يعني اينكه تهيهكننده خصوصي براي توليد يك فيلم، زودتر اكران كردن آن اشتياق داشته باشد. معتقدم بايد بدون نگراني پذيرفت كه ما در توليد و اكران با بحران مواجه هستيم چرا كه اين پذيرش موجب ميشود بتوانيم موضوع را آسيب شناسي و حل كنيم.
كارگردان «بوسيدن روي ماه» با يادآوري سخنانش درباره وظيفه پدري مديريت سينما اظهار كرد: سالهاي قبل ديديد كه اتحاد سينماگران باعث شد كه مساله قاچاق فيلمها در شبكه نمايش خانگي كاملا حل شود اما آن مسائل به يكباره رها و به اختلافات دامن زد شد. قبلا هم گفتم آقاي شمقدري بايد براي سينما پدري ميكردند و نبايد يكطرف دعوا را ميگرفتند. معتقدم به جاي آنكه گفته شود منتقدان شش ماه هيچ چيز نگويند تا ما كار خودمان را بكنيم بايد ميگفتند در اين شش ماه بياييد حرفهايتان را بزنيد تا مسائل حل شود.
وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا برخي از اهالي سينما اكنون حاضر به كار كردن با سازمان سينمايي نيستند، گفت: امروز اگر از من هم دعوت كنند به ارشاد بروم، نخواهم رفت. چرا كه در سه سال گذشته اتهامات بدي به من زده شد اما اين را هم بگويم كه ما سينماگران خيلي زود گول ميخوريم و دل ميدهيم. يعني با يك كلمه محبتآميز به راحتي ميتوان اهالي سينما را جذب كرد. تنها حرف من اين است كه پدر بايد سعه صدر داشته باشد و برخي از مسائل را تحمل كند، نه اينكه در تمام مدت انرژي مديريت و سينماگر به يك مشاجره بگذرد.
در ادامه محمدرضا شرفالدين هم با تاييد بخشهايي از سخنان اسعديان اظهار كرد: به نظرم اين پدري كه آقاي اسعديان اشاره كردند بسيار كم اتفاق افتاده است و گاها مسائل فرهنگي با مسائل سياسي در سينما خلط شده است.
وي ادامه داد: البته نميتوان همه مشكلات را هم به گردن آقاي شمقدري انداخت، چرا كه در بخشهايي به سينماگران هم اشكالاتي وارد است. به عنوان مثال فردي با تلويزيون قراردادهاي ميلياردي ميبندد اما وقتي بيرون ميآيد پُز اپوزيسيون بودن ميدهد كه من تا فلان موقع ديگر در اين سينما كار نميكنم!
مديرعامل انجمن سينماي دفاع مقدس و انجمن اسلامي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: آقاي شمقدري در زمان مديريتشان دست به يكسري تحولات ريشهاي زدهاند و فرصت بعضي از كارها را از دست دادند كه فكر ميكنم آثار اين اقدام را بعدا مشاهده خواهيم كرد؛ اگرچه معتقدم ايشان كارهاي مثبتي هم در دورهشان انجام دادهاند.
*** حاشيهها:
در بخش رويدادهاي برنامه اعلام شد كه مرتضي شايسته به دنبال كارگرداني با شرايط وفاداري به فيلمنامه و ساختار «جهان پهلوان تختي» مرحوم علي حاتمي است تا كار پايان دادن به اين فيلم را به او بسپارد.
منصور واعظي ـ دبير شوراي فرهنگي عمومي كشورـ درباره انتقال روز سينما از متن اصلي به ضمائم تقويم عمومي كشور گفت: اگر سينماگران به بازگشت اين روز به متن تقويم اصرار داشته باشند، ميتوان اين موضوع را بررسي كرد و اصلا راه بسته نيست. ما از ارائه پيشنهاداتي درباره برگشت اين روز به متن تقويم و يا تغيير اين روز به ابتداي بهار و روزي متناسب با سينما استقبال خواهيم كرد.
مسعود فراستي در بخش نقد، از آيتم گفتوگو دوربين «هفت» با عليرضا زريندست و همچنين نحوه فيلمبرداري، تغيير رنگ چند باره اين آيتم و ... انتقاد كرد كه محمود گبرلو در ابتدا آن را خلاقيت كارگردان دانست و در ادامه بخش نقد برنامه «هفت»، نقد به آيتم اين برنامه به نظر شخص مسعود فراستي تعبير شد!
برنامه «هفت» شب گذشته در حالي به پايان رسيد كه تهيهكنندهاش ترجيح داد به جاي موسيقي پاياني تيتراژ از موسيقي جاودانه موريس ژار براي فيلم محمد رسول الله (ص) استفاده كند.
به گزارش ايسنا، سووال برنامهي «هفت» دربارهي نحوهي كمك سينماي به جامعه در حال توسعه ايران بود كه در پايان گزينهها ارايه راهكار براي گشايش گرهها و نقد دلسوزانه بيشترين آرا را جذب كرد.
انتهاي پيام