پنج اثر تاريخي استان اردبيل به‌شكل مشروط ثبت ملي شدند

پنج پرونده‌ي ارائه‌شده توسط استان اردبيل براي ثبت در فهرست آثار ملي به‌طور مشروط ثبت شدند.

پنج پرونده‌ي ارائه‌شده توسط استان اردبيل براي ثبت در فهرست آثار ملي به‌طور مشروط ثبت شدند.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پنجمين شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي، استان اردبيل پنج پرونده را در بخش آثار تاريخي ارائه كرده بود كه همه‌ي آن‌ها به‌طور مشروط ثبت شدند و بايد تا 10 روز ديگر براي ثبت قطعي تكميل شوند.

بيشتر اين پرونده‌ها كه محوطه‌ي تاريخي بودند دوره‌هاي تاريخي مختلفي را دربر مي‌گيرند. محوطه‌ي «آتنا تپه سي» با 16 متر ارتفاع در شهرستان مشكين‌شهر قرار دارد. تپه‌ي ديگر به نام «آقلان قلعه سي و قيز قلعه سي» متعلق به دوره‌ي اشكاني نيز در مشكين‌شهر واقع است و يك هكتار وسعت و 32 متر ارتفاع دارد.

يكي ديگر از آثار مطرح‌شده در اين شورا خرابه‌ي «شام يري خانباز» در مشكين‌شهر است كه تاريخي حدود يك‌هزار ساله را دربر مي‌گيرد. در اين محوطه، زندگي از دوران اشكاني تا اوايل اسلامي جريان داشته است.

به گزارش ايسنا،‌ محوطه‌ي «گلوجه» در مشكين‌شهر با شش‌هزار سال قدمت و محوطه‌ي «حاج بابا خان» در شهرستان بيله‌سوار كه به دروه‌ي اشكاني و ساساني تعلق دارد، از ديگر پرونده‌هاي مطرح‌شده در شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت بودند كه به‌طور مشروط در فهرست آثار ملي قرار گرفتند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91061911539
  • خبرنگار : 71219