در گفت‌وگوي تفصيلي با ايسنا

اميرعبداللهيان: طرح سياسي مرسي درباره سوريه را تاييد مي‌كنيم اما...

برگزاري موفق اجلاس نم در تهران و پيگيري اسناد آن ، اوضاع سوريه و طرح‌هاي پيشنهاد شده درباره حل بحران اين كشور ، وضعيت ايرانيان ربوده شده در سوريه و ليبي و ... از موضوعاتي بود كه در گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با معاون وزير خارجه مطرح شد.

برگزاري موفق اجلاس نم در تهران و پيگيري اسناد آن ، اوضاع سوريه و طرح‌هاي پيشنهاد شده درباره حل بحران اين كشور ، وضعيت ايرانيان ربوده شده در سوريه و ليبي و ... از موضوعاتي بود كه در گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با معاون وزير خارجه مطرح شد.

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) خاطرنشان كرد: اجلاس سران نم در تهران در فضايي برگزار شد كه بسياري از طرف‌هاي مقابل كشورمان از مدت‌ها قبل در تلاش بودند نگذارند اين اجلاس برگزار شود. براي كساني كه به دنبال انزواي بين‌المللي ايران و تشديد تحريم‌ها هستند بروز مشكل در برگزاري چنين اجلاسي زمينه‌اي بود تا بتوانند بر آن مانور دهند و دستاوردي براي‌شان محسوب مي‌شد، اما برگزاري موفق اجلاس براي آنها قابل تحمل نبود.

دبيرخانه موقت نم در تهران تشكيل مي‌شود

اميرعبداللهيان ادامه داد:‌ پيش از برگزاري اجلاس آنها تلاش‌هايي انجام دادند و به لحاظ سياسي به برخي از كشورها فشارهايي وارد كردند كه در اجلاس تهران شركت نكنند. در درجه اول به دنبال اين بودند كه اصل اجلاس در تهران برگزار نشود و در درجه بعد با فرض اينكه امكان منتفي كردن اصل برگزاري اجلاس در تهران وجود ندارد مي‌خواستند سران كشورها در اين اجلاس شركت نكنند و يا اجلاس در سطح بسيار پاييني برگزار شود.

اين ديپلمات ارشد كشورمان تصريح كرد: ‌ به لحاظ فضاي سياسي اجلاس نم در تهران در شرايط خاصي برگزار شد. اجلاس نم در تهران، اولين اجلاس سران عدم تعهد پس از تحولات بيداري اسلامي در منطقه‌ خاورميانه و روي كار آمدن روساي جديد در كشورهايي كه در آنها انقلاب شده است بود كه شاهد حضور مقامات ارشد مصر، تونس، ليبي و ... در تهران بوديم.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: با اينكه 18 ماه همه طرف‌هاي غربي و عربي با محوريت آمريكا و رژيم صهيونيستي تلاش كردند كه بتوانند رژيم سوريه را سركوب كنند، اما در زمان برگزاري اجلاس نم، حكومت سوريه هم توانسته بود وضعيت را در دمشق تثبيت كند و در حلب هم به مقدار زيادي از مرحله بحران عبور كرد و عملا گروه‌‌هاي مسلح، تروريستي و افراطي و كشورهايي كه از آنها حمايت مي‌كردند در وضعيت استيصال قرار گرفتند.

اميرعبداللهيان با بيان اينكه براي ايران دو نكته درباره اين اجلاس اهميت داشت، ادامه داد: تلاش شد تا اجلاس به لحاظ محتوايي متفاوت از اجلاس‌هاي قبلي باشد و همچنين در هر موضوع محتوايي مكانيزم ملموس و مشخصي داشته باشيم كه بتوانيم كار را پيگيري كنيم.

وي توضيح داد: سطح شركت‌كنندگان، كشورهاي حاضر در اجلاس و برگزاري كيفي و محتوايي اجلاس به صورت متفاوت از اجلاس‌هاي ديگر و تعيين مكانيزم براي موضوعات محتوايي و كيفي براي ايران بسيار اهميت داشت كه در همه موارد بسياري از خروجي‌ها، حاكي از موفق بودن اجلاس بوده است. در بخش شكلي نيز، اكثريت اعضاي جنبش عدم تعهد و ناظران و آقاي بان‌كي‌مون به عنوان دبيركل سازمان ملل و ‌مرسي و بسياري از سران كشورهاي عضو عدم تعهد از پاكستان، هند و بنگلادش گرفته تا جمهوري‌هاي آسياي ميانه و شمال آفريقا و حتي كشورهاي حوزه خليج‌فارس در اين اجلاس حضور داشتند.

اميرعبدالهيان اظهار كرد: درحيطه موضوعات محتوايي اجلاس، به مباحث مهمي كه در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي با آن مواجه هستيم پرداخته شد . براي موضوعات مالي و اقتصادي تا مسائل مربوط به تحولات مهم حوزه خاورميانه و منطقه‌اي و همچنين توجه سران بسياري از كشورها به شعار اساسي اجلاس و براي همه اين ايده‌ها و نكات كليدي و مهم، كميته‌ها و مكانيزم‌هاي اجرايي مشخص شد.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه با اشاره به بيانيه‌هاي صادر شده در پايان اجلاس نم نيز توضيح داد: به طور سنتي در پايان اجلاس‌ سران نم، سه سند بايد نهايي مي‌شد. سند اول مربوط به اجلاس شانزدهم بود كه از يك سال پيش مباحث آن در شرم‌الشيخ و در سطح وزراي خارجه و كارشناسان ارشد مورد بحث قرار گرفته بود. در آن نشست برخي از نكاتي كه مورد نظر ايران و برخي كشورها بود مطرح شد. سند دوم بيانيه‌ اجلاس عدم تعهد بود كه از اسنادي است كه از يك سال قبل بر روي آن كار شده است.

وي در تشريح سند سوم نيز گفت: اين سند در واقع بيانيه‌اي است كه كشور ميزبان آن را صادر مي‌كند و به نام كشور ميزبان معروف مي‌شود. همان‌طور كه در مورد تهران نيز با عنوان بيانيه تهران از آن ياد مي‌شود. در اين سند نكات دقيقي كه مدنظر ايران بود از جمله موضوعات هسته‌يي مطرح و به صراحت در يكي از بندهاي آن به موضوع دفاع از حقوق هسته‌يي صلح‌آميز ايران پرداخته شده است. به موضوع فلسطين و عدم مداخله در امور كشورها و مباحث مختلف ديگر نيز در اين بيانيه پرداخته شده است.

اين ديپلمات ارشد كشورمان تاكيد كرد: در مجموع در هر سه بيانيه بايد اجماع كشورها به دست مي آمد كه خوشبختانه با رايزني‌ها و برخي تعديل‌هاي لازم اجماع در نشست كارشناسان ارشد به خوبي انجام شد. در سطح وزراي خارجه موضوعات مورد تاييد قرار گرفت و در اجلاس سران نهايي شد.

اميرعبداللهيان با بيان اينكه اقدامات اجرايي كه پس از پايان اجلاس در حال دنبال كردن آن هستيم در چند بخش قابل تبيين است، يادآور شد: اين موضوعات در چارچوب پيگيري كلي، ابتكار و نوآوري براي اصل اجلاس دنبال مي‌شود تا اين نشست‌ها از حالت سخنراني صرف سران كشورها و صدور بيانيه پاياني خارج شود. همچنين اجلاس عدم تعهد فاقد دبيرخانه است. برخي آن را حسن مي‌دانند و برخي ديگر عيب تلقي مي‌كنند. آنها كه ‌اين مساله را ايراد اين جنبش مي‌دانند معتقدند به دليل هزينه‌هاي بالاي مالي، اعضاي جنبش دبيرخانه را براي اجلاس پيشنهاد نكرده‌اند و آنها كه آن را حسن مي‌دانند معتقدند نداشتن دبيرخانه به پويايي بيشتر اجلاس كمك مي‌كند.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه ادامه داد: ابتكاري كه ايران در حال دنبال آن است و در جمع‌بندي آقاي احمدي‌نژاد نيز مورد تاكيد قرار گرفت اين است كه دبيرخانه موقت در تهران تشكيل شود كه اين دبيرخانه با فعاليت و پويايي خاص خود بتواند اقدامات اجلاس را پيگيري و مصوبات و بيانيه‌هاي پاياني را دنبال كند.

وي ادامه داد: در تهران تصويب شد كه به دليل حضور سفراي همه كشورهاي عضو اين جنبش در نيويورك، كارگروه‌هاي مشخصي بتوانند موضوعاتي كه در تهران مصوب شد را در نيويورك به صورت مستمر دنبال كنند، از جمله اين دفتر در موضوع فلسطين ‌و همچنين شعار اين اجلاس و ساير مواردي كه در دستور كار اجلاس قرار مي‌گيرد فعال باشد. بنابراين در مقر دائمي سازمان ملل، سفراي كشورهاي عضو كارگروه‌هايي كه با تاييد دبيرخانه و با تصويب كشورهاي مختلف تشكيل مي‌شود را مديريت خواهند كرد و نتيجه‌ آن مجددا در دبيرخانه و اجلاس نم مورد بررسي و تصويب قرار مي‌گيرد.

اميرعبداللهيان افزود: قرار است در دوره رياست ايران در همكاري مستمر و تعامل با تمامي اعضاي جنبش غيرمتعهدها با تحرك بيشتر و واقع‌بينانه‌تر كار دنبال شود. از فرداي پايان اجلاس در نشستي كه در وزارت خارجه برگزار شد با تاييد آقاي صالحي قرار شد دبيرخانه موقت در تهران تشكيل شود و معاونت بين‌‌الملل وزارت خارجه در حال تدارك ديدن براي استقرار محل دبيرخانه و تيم مستقر در آن و كارشناسان خبره بين‌المللي هستند.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه ادامه داد: دبيرخانه موقتي در تهران تشكيل مي‌شود و متناسب با تجارب به دست آمده نسبت به دائمي شدن دبيرخانه و چگونگي انجام كار و حتي محل قطعي دبيرخانه رايزني با ساير كشورها ادامه خواهد داشت.

وي همچنين در مورد رايزني و گفت‌وگوهاي انجام شده در حاشيه نشست سران نم درخصوص موضوع سوريه و پيگيري طرح قاهره در اين باره نيز گفت: به عنوان يكي از اعضاي نشست چهارجانبه طرح قاهره، از ايده آقاي مرسي حمايت كرديم. حمايت ما به اين اعتبار است كه آقاي مرسي يك راهكار سياسي را براي سوريه پيشنهاد كرده است و همواره جمهوري اسلامي ايران به دنبال اين بوده است كه راهكار نظامي و امنيتي در سوريه جواب نمي‌دهد و شرايط بايد تغيير كند. بايد صرفا به مكانيزم‌هاي سياسي روي آورد تا بتوان نتيجه‌ گرفت و خشونت در آنجا متوقف شود و مردم سوريه نيز كمترين آسيب و صدمه را در اين باره ببينند.

اميرعبدالهيان اضافه كرد: در حاشيه اجلاس اين موضوع‌ها مطرح شد و در ملاقات آقاي احمدي‌نژاد با مرسي، و ديدارها با وزير خارجه مصر و معاون وي نيز اين موضوع مورد بررسي قرار گرفت. مصر پس از پايان اجلاس نم در حال برنامه‌ريزي و هماهنگي براي برگزاري اين نشست درباره سوريه است. البته ‌آقاي رييس‌جمهور نيز ايده‌اي را مطرح كردند كه بر اساس آن يكي دو كشور ديگر نيز به اين نشست اضافه شوند كه اين ايده هم در حال رايزني و بررسي است.

ايده سياسي مطرح شده از سوي مرسي راهكار سياسي معقولي درباره سوريه است

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين كشورها روسيه و چين هستند، گفت: در حال حاضر روي ايده‌هاي مختلف كار مي كنيم. هر كدام از كشورها به دليل ظرفيت و تاثيرگذاري‌شان در بحث سوريه مورد بررسي هستند، اما نهايت اين است كه اين ابتكار آقاي مرسي است و دوستان ما در مصر بايد به اين جمع‌بندي برسند و توافق حاصل شود و سپس براي نشست برنامه‌ريزي شود. اما ايران به طور كلي ايده سياسي مطرح شده توسط آقاي مرسي را به عنوان راهكار سياسي معقول مورد تاييد قرار داده است.

انتظار ما اين است كه وقتي آقاي مرسي دعوتي را براي نشستي درباره سوريه دارند قبل از آن موضع‌گيري صريح و علني‌شان را نسبت به سوريه به شكلي كه بعضا از زبان ايشان مطرح مي‌شود را با تامل بيشتري مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. طبيعي است وقتي طرفي ‌درخواست نشستي را براي برون‌رفت از يك مشكل مطرح مي‌كند، اولين نكته‌اي كه مدنظر است اين است كه ‌خود آن فرد نبايد جانبداري خاصي در موضوع داشته باشد؛ بنابراين انتظار مي‌رود كه آقاي مرسي واقع‌بينانه نسبت به آنچه كه در سوريه مي‌گذرد برخورد كند و در عين حال طرح سياسي خود را كه قطعا طرح درستي است منطبق با واقعيات پيگيري كند.

وي در عين حال گفت: انتظار ما اين است كه وقتي آقاي مرسي چنين دعوتي را دارند قبل از آن موضع‌گيري صريح و علني‌شان را نسبت به سوريه به شكلي كه بعضا از زبان ايشان مطرح مي‌شود را با تامل بيشتري مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. طبيعي است وقتي طرفي ‌درخواست نشستي را براي برون‌رفت از يك مشكل مطرح مي‌كند، اولين نكته‌اي كه مدنظر است اين است كه ‌خود آن فرد نبايد جانبداري خاصي در موضوع داشته باشد؛ بنابراين انتظار مي‌رود كه آقاي مرسي واقع‌بينانه نسبت به آنچه كه در سوريه مي‌گذرد برخورد كند و در عين حال طرح سياسي خود را كه قطعا طرح درستي است منطبق با واقعيات پيگيري كند.

از جزئيات طرح پيشنهادي مرسي درباره سوريه اطلاعي نداريم

اميرعبداللهيان در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا در تشريح گفت‌وگوهاي ايران و مصر درباره سوريه و طرح چهارجانبه آن، تصريح كرد: بايد محتواي طرح آقاي مرسي را در مذاكرات دنبال كرد. ما هنوز از جزئيات طرح پيشنهادي آقاي مرسي اطلاعي نداريم و در حال رايزني با مصري‌ها هستيم. اما موضع‌گيري صريح و يكجانبه آقاي مرسي به عنوان مبتكر راهكار سياسي براي مساله سوريه ابهاماتي را ايجاد مي‌كند.

وي توضيح داد: شخصا معتقدم اگر آقاي مرسي اطلاعات دقيق‌تري از تحولات داخلي سوريه داشته باشد، با شناختي كه از ايشان وجود دارد قطعا نگاه وي به مسائل سوريه متفاوت‌تر از آنچه خواهد بود كه امروز به نقل از ايشان بيان مي‌شود.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه افزود: در مورد سوريه چند اقدام در حال پيگيري است؛ اقدام اول ميداني است. برخي كشورها حمايت مسلحانه همه‌جانبه از گروه‌هاي غيرمسوول و حتي شناخته نشده در سوريه را در دستور قرار داده‌اند. اين مساله تا جايي پيش رفته است كه آمريكايي‌ها از اينكه سوريه به محلي براي جولان گروه‌هاي افراطي از جمله القاعده تبديل شود ابراز نگراني مي‌كنند. ايران اين راهكار را قويا رد مي‌كند و معتقد است اين دقيقا اقدامي براي بازي در محور آمريكا و رژيم صهيونيستي و به هم ريختن اوضاع در داخل سوريه و وضعيت منطقه‌ حساس خاورميانه و شمال آفريقا است.

اميرعبداللهيان بهترين تعبير را در اين‌باره بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با بان‌كي‌مون عنوان كرد كه فرمودند اگر قرار باشد در هر كشوري كه حكومت در آن، تعدادي مخالف دارد، ساير كشورها سلاح، پول و امكانات به مخالفين بدهند و بگويند از اين طريق مطالبات‌تان را دنبال كنيد و به دنبال تغيير حكومت باشيد، فرض كنيد اگر اين وضعيت امروز در مشكلاتي كه بين مخالفين و حكومت‌ها در اسپانيا، يونان، فرانسه و كشورهاي اروپايي كه متاثر از بيداري‌ها و مسائل اقتصادي و جهاني است ايجاد شود قطعا وضعيت در اروپا مانند وضعيت فعلي در سوريه خواهد بود كه اين به نفع هيچ كس نيست.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه تاكيد كرد: ‌امروز برخي متفكرين اروپايي نگران هستند كه الگويي كه در مورد سوريه در پيش گرفته شده است كه برخي دولت‌هايشان از آن حمايت مي‌كنند شرايط امنيتي را به سمتي پيش مي‌برد كه بايد نگران اين باشيم در حومه پايتخت‌هاي اروپايي گروه‌هاي افراطي بخواهند همان اقدامات را انجام دهند. بنابراين تاكيد داريم كه اين روش شكست‌ خورده‌اي است. فقط خسارت‌هاي انساني را در سوريه افزايش داده و مردم سوريه بيشترين ضرر را در اين باره مي‌كنند. گروه‌هايي در سوريه مسلح شده‌اند كه هيچ مسووليتي را نمي‌پذيرند و هيچ مديريتي نسبت به آنها اعمال نمي‌شود و صرفا به دنبال به هم ريختن اوضاع هستند.

اميرعبداللهيان با تاكيد بر اينكه راهكار معقول و درست، راهكار سياسي است، خاطر نشان كرد: يكي از اين راهكارهاي سياسي، طرح شش ماده‌اي آقاي كوفي عنان بود كه آقاي اخضر ابراهيمي در حال پيگيري آن است. ايران نيز ابتكاراتي را در اين باره داشته است كه بخشي از آن را در نشست مشورتي تهران اعلام و پيگيري كرد. در عين حال يكي از راهكارها نيز توسط آقاي مرسي دنبال مي‌شود. به نظر مي‌آيد راهكار آقاي مرسي اگر دو نكته در آن لحاظ شود مي‌تواند به عنوان يك راهكار سياسي مورد توجه بسياري از طرف‌ها قرار گيرد.

اين ديپلمات ارشد كشورمان توضيح داد: نكته اول اين است كه ديگر كشورهايي هم كه مي‌توانند تاثيرگذار باشند و به ثبات و آرامش در سوريه و به هم ريختن اوضاع در سوريه كمك كنند به اين جمع اضافه شوند و ديگر اينكه خود آقاي مرسي با اطلاعات دقيق‌تر از وضعيت سوريه اظهارنظر كند. اينها مي‌تواند به حل مساله كمك كند.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال سوريه كاملا روشن است يادآور شد: ما با نگاه راهبردي، دقيق رصد مي‌كنيم كه وضعيتي كه در سوريه ايجاد كرده‌اند دقيقا شرايطي است كه برنده صحنه آن رژيم صهيونيستي باشد و نه مقاومت، حزب‌الله، حماس و جمهوري اسلامي ايران و نه مردم سوريه‌اي كه دهه‌ها در مسير مقاومت بوده‌اند. اگر ذره‌اي از آن اهتمامي كه برخي كشورهاي غربي كه خود را دلسوز امنيت خاورميانه، حقوق بشر و دموكراسي مي‌دانند و همچنين برخي دوستان ما در حوزه عربي كه راجع به سوريه به خرج داده‌اند را نسبت به جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي و حمايت از فلسطين به عمل مي‌آوردند، امروز مشكل اساسي منطقه‌ ما و جهان اسلام كه مساله رژيم صهيونيستي و فلسطين است حل شده بود.

وي تاكيد كرد: واقعا براي ما جاي سوال است كه چگونه است كه بسياري از كشورهايي كه در موضوع فلسطين سكوت كرده‌اند، امروز سخنان ديگري مي‌گويند. مگر آنجا حقوق بشري وجود نداشت و با بمب‌هاي فسفري و شيميايي كودكان و زنان فلسطيني را هدف قرار نمي‌دادند و نمي كشتند. زمان زيادي از جنگ 22 روزه غزه نمي‌گذرد. چطور آنجا هيچ وجدان آگاه بشري به درد نيامد اما در سوريه همه فرياد نقض حقوق بشر مي‌زنند.

كشتار مردم در سوريه را تاييد نمي‌كنيم

امير عبداللهيان در عين حال گفت: ما كشتار مردم در سوريه را تاييد نمي‌كنيم. حتما در خط مقدم هر طرح ما، دفاع از مردم سوريه و محكوميت اين كشتار وجود دارد، اما ما به رفتارهاي دوگانه انتقاد داريم. چگونه است كه در يمن بيش از هفده هزار نفر در كمتر از هشت ماه در ميدان التغيير در صنعا كشته مي‌شوند اما هيچ كدام از اين كشورها حتي يك بيانيه ساده هم نمي‌دهند. ولي در سوريه وقتي كمتر از دو هزار نفر از دو طرف كشته شدند هياهوي آنچناني به پا مي‌كنند.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه اضافه كرد: مواضع ما در مورد سوريه كاملا روشن است. به دنبال توقف خشونت در سوريه هستيم. كشتار مردم را محكوم مي‌كنيم. راهكار را سياسي و مداخله خارجي را مردود مي‌دانيم. معتقديم گفت‌وگوي ملي بهترين و مناسب‌ترين راهكار است. اما درباره آينده سياسي سوريه پس از عبور از اين مرحله، ‌مردم سوريه هستند كه بايد تصميم بگيرند و اين بر اساس آنچه كه در كميسيون وگفت‌وگوي ملي بين حكومت و معارضين شكل مي‌گيرد انجام مي‌شود.

وي در مورد طرح‌هاي پيگيري شده در مورد سوريه در نشست سران جنبش غيرمتعهدها در تهران گفت: در تمامي رايزني‌هايي كه داشتيم يكي از موضوعات اصلي و محوري، بحث سوريه بود. هيات سوري در سطح نخست‌وزير، وزير خارجه در هياتي عالي رتبه در اجلاس شركت كردند و ديدگاه‌هاي خود را نيز مطرح كردند. حتي در اين اجلاس شاهد بوديم كه آقاي مرسي نقطه نظرات خود را راجع به سوريه بسيار شفاف بيان كرد و حق طبيعي هر كشوري است كه وقتي در چنين اجلاسي شركت كند زمينه‌اي فراهم شود تا بتواند ديدگاهايش را مطرح كند.

اين ديپلمات ارشد كشورمان اضافه كرد: براي اينكه موضوع سوريه را دنبال كنيم چند نكته را مدنظر داشتيم و چند مكانيزم را دنبال كرديم. ابتدا اينكه سوريه به عنوان يك عضو اين جنبش در اجلاس حضور داشت و خودشان به عنوان متولي اصلي كار فرصت رايزني داشتند و با هيات‌هاي مختلف گفت‌وگو كردند. حتي بسياري از هيات‌هايي كه با آنها درخواست ملاقات داشتند به دليل ضيق وقت نتوانستند ملاقات‌هايشان را انجام دهند. با آقاي بان‌كي‌مون ملاقات مفصلي انجام شد و راجع به ماموريت جديد آقاي اخضر ابراهيمي و شرايطي كه فراروي حكومت و مردم سوريه است، تبادل نظر شد.

انتظاراتي كه بايد در 3 سال محقق شوند را نمي‌توان در 2 روز برگزاري اجلاس نم به دست آورد

اميرعبداللهيان با بيان اينكه راه‌هاي مختلفي در مكانيزم نم براي پيگيري موضوعات وجود دارد،‌ ادامه داد: مي‌توان از طريق تروئيكا اين موضوع را دنبال كرد. حق هر كشوري كه رييس دوره‌اي اجلاس است اين است كه راجع به هر موضوعي كه لازم مي‌داند از اعضاي تروئيكا دعوت كند تا رايزني‌هايي صورت گيرد. مكانيزم ديگر معروف به گروه دوستان رييس است كه رييس مي‌تواند هر كشوري را انتخاب كند و راجع به سوريه مشورت صورت گيرد و ابتكاراتي دنبال شود. مكانيزم سوم، تشكيل گروه تماس است كه مي‌تواند از بخش‌هاي مختلف مقامات سياسي انتخاب شوند كه اين موضوع را دنبال كنند. ما مواضع خود را در ملاقات‌هاي مختلف دوجانبه تبادل كرديم. بحث تروئيكا را نيز دنبال كرديم اما نمي‌توان انتظار داشت در همه حوزه‌ها هر آنچه كه رييس اجلاس سه سال براي انجام آن فرصت دارد در دو روز برگزاري اجلاس محقق كند، 120 كشور عضو اين اجلاس هستند و همه بايد در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه تصريح كرد: به طور مشخص در حوزه خاورميانه در دو قضيه‌ بسيار مهم فلسطين و سوريه مباحث بسيار خوبي در اجلاس مطرح شد به ويژه در موضوع فلسطين مكانيزم بسيار جديد و نويني با راهكارهاي مشخصي تعريف شد كه تيم كاري نم در نيويورك آن را دنبال خواهد كرد.

وي درباره اين مكانيزم توضيح داد: در مورد فلسطين، كميته‌ي ويژه‌اي در اجلاس وجود دارد كه در سه سال رياست ايران، به رياست وزير خارجه كشورمان به طور مستمر مي‌تواند تشكيل جلسه دهد. اين كميته حدود چهارده عضو دارد كه مقرر شده است گروه كاري در نيويورك راجع به پنج موضوع راهكارهايي را به اين كميته ارائه دهد كه در اجلاس نم مورد تصويب قرار گيرد؛ موضوعاتي مانند راه‌هاي تقويت وضعيت فلسطيني و اينكه گروه‌هاي مختلف جهادي و سياسي در فلسطين وجود دارند كه اختلاف ديدگاه‌هايي دارند.

امير عبداللهيان ادامه داد: بسياري از گروه‌ها معتقدند آقاي محمود عباس به عنوان رييس تشكيلات خودگردان فقط نماينده جنبش فتح است و نماينده كل فلسطين نيست. يكي از موضوعاتي كه اين كارگروه در نيويورك دنبال مي‌كند اين است كه گروه‌هاي مختلف فلسطيني نشستي را با هم برگزار كنند كه با هم در راستاي وحدت رويه‌ي فلسطيني گفت‌وگو كنند و به جمع‌‌بندي برسند كه چه كسي در مجامع بين‌‌المللي به معناي واقعي فلسطين را نمايندگي خواهد كرد.

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه درباره نحوه پيگيري موضوعات از سوي عربستان و قطر در نشست نم نيز گفت: به دلايل متعدد هم قطر و هم عربستان سعودي تلاش كردند در نشست اجلاس تهران در مذاكرات رسمي موضوعاتي كه فكر مي‌كنند ممكن است چالش‌برانگيز باشد را مطرح نكنند.

با پيگيري‌هاي اخير به بازگشت‌ امدادگران ايراني ربوده شده در ليبي اميدوار شده‌ايم

وي همچنين درباره آخرين پيگيري‌ها نسبت به سرنوشت ايرانيان ربوده شده در ليبي، گفت: اقدام بي‌قاعده و غيرمتعارفي در ليبي انجام شد كه هيات رسمي هلال‌احمر كشورمان كه براي كمك به مردم ليبي به آن كشور سفر كرده بودند و در دوران انقلاب ليبي خدمات زيادي داشتند توسط يك گروه ناشناس ربوده شدند. با پيگيري‌هاي مختلفي كه انجام شد و رايزني‌ مقامات ليبيايي نهايتا سرنخ‌هايي مشخص شد و تلاش شد كه مسووليت دولت ليبي در اين باره مورد تاكيد قرار گيرد و همچنين خواهان حفظ جان اين امدادگران و تحويل سريع‌شان به تهران باشيم.

اميرعبداللهيان گفت: در زمان برگزاري اجلاس و پس از گذشت بيش از چهل روز تمامي اين افراد با خانواده‌هايشان در تهران تماس گرفتند و پيگيري‌هايي كه در دو سه روز گذشته انجام شده ما را اميدوار كرده است كه در چند روز آينده شاهد بازگشت‌شان به تهران باشيم.

وي تاكيد كرد: ما از سلامت آنها اطمينان كامل داريم و از وضعيت و موقعيتي كه در آن قرار دارند مطلع هستيم.

با كشورهاي حامي "ارتش حر" براي آزادي زائران ايراني ربوده شده در سوريه در ارتباطيم

معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه همچنين درباره آخرين وضعيت زائرين ربوده شده در سوريه نيز گفت: به طور مشخص مسئوليت اين 47 زائر متوجه گروه موسوم به "ارتش حر" است. اين ارتش توسط برخي كشورها حمايت مي‌شود، هم از آن كشورها خواسته شده كه كمك لازم را داشته باشند و هم اينكه مسووليت مشخص، متوجه اين ارتش كه يك گروه شناخته شده است، مي‌باشد. چه در سطوح سياسي و چه در ساير سطوح پيگيري‌ها ادامه پيدا كرده است. اطلاعات و اخباري كه تا اين لحظه داريم نشان مي‌دهد اين افراد در سلامت به سر مي‌برند. برخي تحركات و ارتباطات و پيگيري‌ها براي آزادي آنها جريان دارد.

امير عبداللهيان گفت: نمي‌توانم در حال حاضر از زمان آزادي آنها صحبت كنم اما مي‌توانم با اطمينان بگويم بر اساس اطلاعاتي كه داريم اين افراد در سلامت هستند.

قطع رابطه ابزاري دوسويه است؛ اينگونه نيست كه ايران از قطع رابطه متضرر شود و كانادا منفعت داشته باشد. تصميم دولت كانادا بسيار شتاب‌زده و همراه با برخي فشارها بوده است و يكي از مهمترين دلايل آن برگزاري اجلاس موفق در تهران بوده است. اما اينكه چه چيزي باعث اين تصميم شده اين است كه به موازات موفقيت اجلاس نم در تهران، فشارهاي لابي رژيم صهيونيستي در كانادا هم در اين باره تاثيرگذار بوده است.

تصميم دولت كانادا براي تعطيلي سفارتش بسيار شتاب‌زده بود

وي درباره اقدام كانادا نسبت به قطع روابط ديپلماتيك با ايران نيز اظهار كرد: آنچه كه در تحليل اوليه مي‌توانيم اعلام كنيم اين است كه ‌بر اساس برخي اطلاعاتي كه وجود دارد، تعداد معدودي از كشورها از برگزاري موفق اجلاس در تهران بسيار ناراحت بودند. اظهارنظرهاي صريح مقامات رژيم صهيونيستي را در اين باره شاهد بوديم. لابي رژيم صهيونيستي در برخي كشورها از جمله كانادا لابي فعالي است و طبيعي است كه تلاش‌هاي خود را براي اينكه اخبار خوش اجلاس را تحت‌ تاثير قرار دهند و رفتاري كه از اوج استيصال و نااميدي‌شان است را بروز دهند در اين قالب‌ها بخواهد نمود پيدا كند.

اميرعبداللهيان افزود: قطع رابطه ابزاري دوسويه است؛ اينگونه نيست كه ايران از قطع رابطه متضرر شود و كانادا منفعت داشته باشد. تصميم دولت كانادا بسيار شتاب‌زده و همراه با برخي فشارها بوده است و يكي از مهمترين دلايل آن برگزاري اجلاس موفق در تهران بوده است. اما اينكه چه چيزي باعث اين تصميم شده اين است كه به موازات موفقيت اجلاس نم در تهران، فشارهاي لابي رژيم صهيونيستي در كانادا هم در اين باره تاثيرگذار بوده است.

گفت‌وگوي ايسنا با معاون وزير خارجه

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061911474
  • خبرنگار :