وقتي كشت حساب و كتاب ندارد...

كشاورزان به جاي يكبار در سال 3 بار سيب‌زميني مي‌كارند

در شرايط مازاد توليد، كشاورزان به حال خود رها شده‌‌اند به‌طوري كه در مناطق سردسيري كشور مثل همدان و كردستان بايد بر اساس برنامه‌ها و اقليم منطقه يكبار كشت شود به دليل نبود كنترل كشت، كشاورزان به كشت دو و سه باره روي آورده‌اند.

در شرايط مازاد توليد، كشاورزان به حال خود رها شده‌‌اند به‌طوري كه در مناطق سردسيري كشور مثل همدان و كردستان بايد بر اساس برنامه‌ها و اقليم منطقه يكبار كشت شود به دليل نبود كنترل كشت، كشاورزان به كشت دو و سه باره روي آورده‌اند.

حسن محمدي ـ رييس اتحاديه سيب‌زميني‌كاران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به توليد سالانه پنج ميليون تني سيب‌زميني در كشور اظهار كرد: در حالي كه حدود 400 هزار تن سيب‌زميني مازاد بر مصرف كشور توليد مي‌شود، كشاورزان به حال خود رها شده‌‌اند؛ به‌طوري كه در مناطق سردسيري كشور مثل همدان و كردستان بايد براساس برنامه‌ها و اقليم منطقه يكبار كشت شود به دليل نبود كنترل كشت، كشاورزان به كشت دو و سه باره روي آورده‌اند.

وي افزود: به‌طور نمونه در استان همدان هنوز محصول از روي زمين برداشت نشده، محصول جديد كاشته مي‌شود كه بذر آن از سيب زميني‌هاي كهنه سال گذشته تامين مي‌شود.

محمدي تصريح كرد: اگر سيستم كنتور هوشمند براي مصرف آب داشته باشيم هيچ‌گاه كشت دوباره براي كشاورز مقرون به صرفه نخواهد بود اما اكنون مصرف بي‌حساب آب باعث شده كشاورزان براي افزايش درآمد و تامين هزينه‌هاي توليد به كشت دوم و سوم روي آورند كه اين امر به منابع آب و خاك ضربه جدي وارد مي‌كند و مسوولان از اين موضوع بي‌خبرند.

رييس اتحاديه سيب‌زميني‌كاران گفت: در مناطق گرمسيري هم‌چون جيرفت سالانه مي‌توان دوبار سيب‌زميني كشت كرد البته آن هم با رعايت تناوب كشت كه اكنون چنين تناوبي رعايت نمي‌شود و كشاورزان پس از برداشت محصول مجددا بدون هيچ‌گونه استراحتي به زمين، سيب‌زميني‌هاي مانده را به عنوان بذر در زمين مي‌كارند.

وي تصريح كرد: اين اقدامات منجر به آلايندگي زيست‌محيطي، مصرف بي‌رويه آب، كاهش كيفيت محصول، افزايش مصرف سم و كود و برهم خوردن بافت زمين مي‌شود.

محمدي تاكيد كرد: با اقدامات ترويجي، تشويقي و ارزش‌گذاري مي‌توانيم الگوي كشت را براي كشاورزان تدوين و لازم‌الاجرا كنيم كه در اين شرايط نه تنها توليد سامان مي‌گيرد، بلكه از هدررفت منابع پايه‌ آب و خاك كشور و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي جلوگيري خواهد شد.

قيمت تمام‌شده هر كيلو سيب‌زميني بدون احتساب آب بيش از 300 تومان است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91061911320
  • خبرنگار : 71251