در واكنش به طرح جديد ارزي

نجفي‌منش: به جاي كاهش تعرفه، نرخ تورم و بهره بانكي را اصلاح كنيد

عضو هيات مديره انجمن‌ قطعه‌سازان ايران شرايط را براي كاهش تعرفه واردات كالاهاي نيم ساخته صنعت خودرو مناسب ندانست.

عضو هيات مديره انجمن‌ قطعه‌سازان ايران شرايط را براي كاهش تعرفه واردات كالاهاي نيم ساخته صنعت خودرو مناسب ندانست.

محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص اظهارات رييس سازمان توسعه تجارت مبني بر برنامه‌ريزي براي كاهش تعرفه واردات برخي از كالاهاي نيمه ساخته پس از راه‌اندازي بورس ارز، اظهار كرد: نرخ تعرفه ارتباط كمي به نرخ ارز داشته و وابستگي اصلي آن به نرخ تورم و بهره بانكي است.

وي با بيان اينكه هر زمان كه نرخ تورم و بهره بانكي كاهش يافت مي‌توان از كاهش تعرفه نيز صحبت به ميان آورد، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر روزي تورم و بهره بانكي را در حد كشورهاي توسعه‌ يافته كاهش داديم، مي‌توانيم تعرفه واردات را نيز به چند درصد كاهش دهيم.

نجفي‌منش ادامه داد: در حال حاضر مهمتر از موضوع كاهش تعرفه، حذف ارز دو نرخي و تك نرخي كردن ارز است، زيرا اين موضوع به شدت رانت‌زا بوده و مشكلات مختلفي را ايجاد مي‌كند.

عضو هيات مديره انجمن‌ قطعه‌سازان ايران در پاسخ به اينكه كاهش تعرفه كالاهاي نيم ساخته موجب كمتر شدن هزينه واردات برخي از قطعات خودرويي شده و اتفاقا براي صنعت خودرو نيز مثبت خواهد بود، اظهار كرد: اگرچه قطعات اس.كي.دي و سي.كي.دي جزو محصولات نيم ساخته وارداتي محسوب مي‌شوند و همچنين اگرچه كاهش تعرفه آن‌ها موجب كمتر شدن هزينه‌هاي توليد خودرو در اين بخش خواهد شد، اما از نظر استراتژيك و بلندمدت اين موضوع به نفع صنعت خودرو نخواهد بود.

وي گفت: ‌در واقع كاهش تعرفه موجب كمتر شدن توجيه داخلي سازي اين قطعات در ايران خواهد شد كه اين موضوع نيز به نوبه خود افزايش وابستگي به خارج از كشور، عدم رشد اشتغال و توليد در داخل كشور را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، پيش از اين رييس سازمان توسعه تجارت اظهار كرده بود كه با راه‌اندازي بورس ارز تعرفه واردات كالاهاي نيمه ساخته اولويت‌هاي سوم تا دهم كاهش خواهد يافت.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91061609697
  • خبرنگار : 71186