/ضرورت پرداختن به امر به معروف و نهي از منكر/

مهمترين معروف‌ها و منكرها از نگاه پيروزمند

يك عضو هيات علمي دفتر فرهنگستان علوم اسلامي قم گفت: در زندگي اجتماعي ما بعد از امر توحيد و ولايت معصومين(ع) پايبندي و التزام به تبعيت از ولي اجتماعي كه در جامعه ما ولي فقيه است، يكي از مهم‌ترين معروف‌ها در زمان معاصر محسوب مي‌شود.

يك عضو هيات علمي دفتر فرهنگستان علوم اسلامي قم گفت: در زندگي اجتماعي ما بعد از امر توحيد و ولايت معصومين(ع) پايبندي و التزام به تبعيت از ولي اجتماعي كه در جامعه ما ولي فقيه است، يكي از مهم‌ترين معروف‌ها در زمان معاصر محسوب مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا پيروزمند در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ضرورت پرداختن به مساله امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اظهار كرد: اهميت امر به معروف و نهي از منكر به قدري است كه يكي از فروعات دين محسوب شده و در روايات اهل بيت(ع) توصيه زيادي نسبت به آن شده است و آثار سوء برجسته‌يي را براي ترك امر به معروف و نهي از منكر در جامعه بيان كرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: طبيعي است كه وقتي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ترك شود فساد زمينه رشد پيدا مي‌كند و محيط امني براي رشد رذايل ايجاد مي‌شود،‌ اما اگر امر به معروف در جامعه نهادينه شود عرصه براي رشد خوبي‌ها و امنيت براي رشد فضائل در جامعه فراهم مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دفتر فرهنگستان علوم اسلامي قم با بيان اين‌كه «همين مساله، اهميت امر به معروف و نهي از منكر را نشان مي‌دهد» گفت: به دليل اينكه مساله امر به معروف و نهي از منكر با بدنه‌ عمومي جامعه ارتباط دارد رعايت آن، زمينه را براي ايجاد يك جو اجتماعي مثبت و عدم رعايت آن زمينه را براي ايجاد يك جو منفي فراهم مي‌كند و همين مساله نشان‌دهنده شعاع تاثيرگذاري اين فريضه مهم در جامعه اسلامي است.

پيروزمند افزود: معروف‌ها و منكرها به تبع واجبات و محرماتي كه در جامعه شكل مي‌گيرد معنا مي‌شوند و از آنجا كه واجبات و محرمات را از يك زوايه مي‌توان به واجبات و محرمات فردي و اجتماعي تفكيك كرد به همين دليل معروف‌ها و منكرها نيز به دو دسته فردي و اجتماعي تقسيم مي‌شوند.

وي با اشاره به اين‌كه «واجبات و محرمات فردي آن دسته‌‌اي است كه بيشتر جنبه شخصي دارد و در صورت ترك يا عمل به آن خود فرد متضرر يا منتفع مي‌شود» تصريح كرد: اگر شخص مسووليت‌هاي اجتماعي بر عهده داشته باشد به دليل اين‌كه در يك مسند اجتماعي نشسته بازتاب رعايت التزامات شرعي و عدم رعايت آن گريبان جامعه را مي‌گيرد و به سرعت به بدنه آن منتقل مي‌شود، بنابراين چنين واجبات و محرمات را اجتماعي مي‌نامند.

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به مهمترين معروفي كه در جامعه بايد رعايت شود، اظهار كرد: مهمترين امري كه در معارف اسلامي بايد از آن مراقبت كنيم مساله توحيد است، بنابراين آنچه جريان توحيد را در جامعه ضمانت مي‌بخشد پايبندي به ولايت است بر اين اساس مي‌توانيم مهمترين معروف را تشخيص دهيم.

پيروزمند يادآور شد: بر اين اساس مي‌توانيم بگوييم به هر شكلي كه شرك در جامعه رسوخ پيدا كند اين مهمترين منكر محسوب مي‌شود و در مقابل به هر مقدار كه پايبندي به جريان ولايت در جامعه وجود داشته باشد به مهمترين معروف عمل شده است.

وي با بيان اين‌كه «ولايت در جامعه از ولايت معصومين كه در راس قرار دارند شروع مي‌شود و در زمان غيبت به ولايت فقيه امتداد پيدا مي‌كند» گفت: در زندگي اجتماعي ما بعد از امر توحيد و ولايت معصومين(ع) پايبندي و التزام به تبعيت از ولي اجتماعي كه در جامعه ما ولي فقيه است يكي از مهم‌ترين معروف‌ها در زمان معاصر محسوب مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دفتر فرهنگستان علوم اسلامي قم خاطرنشان كرد: در نقطه مقابل آن، سلسله مراتب منكر وجود دارد كه اگر كسي از آن انكار و تمرد كند نسبت به مراتب ولايت به همان ميزان منكر بزرگتري را مرتكب شده است.

پيروزمند با بيان اين‌كه «التزام به توحيد يعني التزام به ربوبيت و ولايت خداوند بر عالم» افزود: اگر توحيد را با ولايت و امامت معصومين(ع) و عصر غيبت پيوند دهيم مي‌‌توانيم بگويم همه در يك محور مي‌گنجند و آن التزام به ولايت است كه از ولايت خداوند شروع مي‌شود و تا ولي اجتماعي در زمان غيبت امتداد پيدا مي‌كند.

اين كارشناس فرهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: اگر التزام به ولايت اتفاق بيفتد رعايت واجبات و محرمات ديگر كه در جاي خود مهم هستند در ذيل آن اتفاق خواهد افتاد و ضمانت اجرا پيدا خواهد كرد، اما اگر امر ولايت سست شود عمل به ساير محرمات و واجبات نيز عقبه و ضمانت تحقق نخواهد داشت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91061407898
  • خبرنگار :