دبير انجمن قطعهسازان در پاسخ به اينكه آيا صنعت خودرو ايران توان تبديل تهديد كاهش توليد خودرو به فرصتي براي از رده خارج كردن خودروهاي قديمي را دارد، اظهار كرد: از لحاظ نظري هر تهديدي قابليت تبديل به فرصت را دارد كه البته لازمه اصلي آن خواست و برنامهريزي در جهت اين كار است.
ساسان قرباني در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در شرايط فعلي اولويت اول صنعت خودرو ايران تامين نقدينگي براي جلوگيري از كاهش و پس از آن رشد تيراژ توليد خودرو است كه البته در كنار آن ميتوان محصولات جديدتر و بهروزتر را نيز جايگزين محصولات قديمي كرد.
وي با بيان اينكه مشكلات نقدينگي و ارزي، قطعهسازان و خودروسازان را در شرايط حاد و بحراني قرار داده است، خاطرنشان كرد: مطمئنا در اين شرايط امكان حركت به سمت توليد پلتفرمهاي جديد و بهروز وجود ندارد. از آن گذشته برخي از خودروهاي سواري در حال توليد نيز قديمي بوده و پلتفرم آنها مربوط به چند دهه پيش است.
وي ادامه داد: بنابراين با توجه به آنكه در شرايط فعلي صنعت خودرو ايران امكان چنداني براي تمركز بر طراحي و توليد پلتفرمها و خودروهاي جديد وجود ندارد، بهترين كار تمركز بر رشد توليد خودروهاي جديدتر در حال توليد و جايگزيني آنها با خودروهاي قديمي است.
قرباني افزود: در صورت برنامهريزي ميتوان در جهت كاهش تدريجي توليد خودروهاي قديمي و در مقابل آن رشد توليد خودروهاي بالنسبه جديد و بهروز اقدام كرد. به عنوان مثال رانا در ايران خودرو و تيبا در سايپا از جمله خودروهاي بهروز در حال توليد در ايران هستند كه ميتوانند جايگزين خودروهاي قديمي شوند.
وي افزود: اولويت فعلي صنعت خودرو تامين نقدينگي و جلوگيري از افت بيشتر و افزايش تيراژ توليد است كه در اين روند ميتوان تيراژ توليد خودروهاي قديمي را كاهش و محصولات جديد را جايگزين آنها كرد.
دبير انجمن قطعهسازان با بيان اينكه خودروسازان و قطعهسازان ايراني توانايي حركت به سوي طراحي و توليد پلتفرم و خودروهاي جديد را هم دارند، تصريح كرد: در صورت بهبود شرايط صنعت خودرو ميتوان بازنشستگي خودروهاي قديمي، رشد توليد خودروهاي جديد و طراحي پلتفرم جديد را به طور همزمان پيگيري كرد.
انتهاي پيام