فرهنگي مطرح كرد:

تاثير جنبش غير متعهدها در عملياتي شدن ايده «همه پرسي در فلسطين»

يك عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مبني بر برگزاري «همه پرسي در فلسطين» از سوي مقام معظم رهبري در اجلاس عدم تعهد گفت كه اين جنبش مي‌تواند در عملياتي شدن اين پيشنهاد موثر باشد.

يك عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مبني بر برگزاري «همه پرسي در فلسطين» از سوي مقام معظم رهبري در اجلاس عدم تعهد گفت كه اين جنبش مي‌تواند در عملياتي شدن اين پيشنهاد موثر باشد.

محمدحسين فرهنگي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: جمهوري اسلامي بارها پيشنهاد خود را درباره حل مساله فلسطين مطرح كرده كه طرح آن در اجلاس سران جنبش عدم تعهد از سوي رهبري هم بسيار موثر بود، چنانچه شاهد بوديم كه بعضي از اعضا بعد از اجلاس در مواضع خود از آن حمايت كردند.

وي افزود: اگرچه مساله فلسطين موضوعي است كه سازمان ملل و مجامع مرتبط با آن نقش مهمي در آن دارند، اما فشار و اراده جنبش عدم تعهد براي پياده كردن ايده برگزاري همه پرسي در فلسطين، مي‌تواند كاملا موثر باشد.

نماينده مردم تبريز در مجلس عدم پيگيري مواضع، تصميمات و نبود ضمانت اجرايي را از جمله ايرادهاي وارده به جنبش عدم تعهد دانست و خاطرنشان كرد: پيشنهاد تشكيل دبيرخانه باعث استمرار اقدامات جنبش در فاصله بين اجلاس‌ها خواهد بود، در واقع اتخاذ تصميمات مشترك و پيگيري آنها و اصرار مواردي كه اعضا درباره آن به تفاهم رسيده‌اند، از جمله كارهايي است كه دبيرخانه مي‌تواند آن را انجام دهد و پيشنهادي كه توسط مقام معظم رهبري مطرح شد، در همين راستاست.

فرهنگي با اشاره به پتانسيل جنبش عدم تعهد براي اتحاد اعضا در قبال سلطه‌گري‌ها تصريح كرد: به طور طبيعي اگر كشورهاي عضو بخواهند اراده‌اي را چه در تغيير ساختار سازمان ملل و چه در عملياتي كردن تصميمات خود اعمال كنند، با توجه به اينكه اكثريت قاطع جامعه ملل را تشكيل مي‌دهند، اين توانايي را دارند.

اين عضو هيات رييسه مجلس با اشاره به اينكه برخي دولت‌ها مثل روسيه و چين نيز ممكن است با بخشي از تصميمات جنبش عدم تعهد، همگرايي و همراهي داشته باشند، يادآور شد: طبيعتا در اين صورت ميزان تاثيرگذاري جنبش عدم تعهد افزايش خواهد يافت، مگر اينكه اعضاي جنبش به سمت چند دستگي سوق داده شوند كه در اين صورت ممكن است اين كارآيي كاهش يابد اما مسلما پتانسيل خوبي براي اتحاد اعضا وجود دارد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91061106077
  • خبرنگار : 71132