معاون دبيركل اتحاديه عرب خواستار آزادي زندانيان فلسطيني از زندان‌هاي رژيم صهيونيستي شد

معاون دبيركل اتحاديه عرب گفت: اتحاديه عرب و كليه كشورها خواستار ادامه حمايت از دولت فلسطين و عضويت آن در سازمان ملل هستند و ما خواستار تسريع اين امر و گسترش تلاش‌ها در اين باره هستيم.

معاون دبيركل اتحاديه عرب گفت: اتحاديه عرب و كليه كشورها خواستار ادامه حمايت از دولت فلسطين و عضويت آن در سازمان ملل هستند و ما خواستار تسريع اين امر و گسترش تلاش‌ها در اين باره هستيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد سبيح دبيركل اتحاديه عرب كه در نشست عصر اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها سخن مي‌گفت، تصريح كرد: جنبش عدم تعهد بايد با تحولات با رويكرد روشني برخورد كند و سياست مشترك داشته باشد، تا بتواند منافع كشورهاي عضو آن را تامين كند و مساوات و برابري به وجود آورد و فرصت‌هايي براي همه ملت‌ها با احترام به حقوق بشر و بدون تبعيض و دوگانگي فراهم آورد.

وي ادامه داد: اتحاديه عرب بر پايبندي و هماهنگي با اين جنبش براي كار و تلاش در جهت اجرايي كردن اصول اساسي آن تاكيد دارد. اين جنبش براساس دخالت نكردن در امور داخلي كشورها و حل مسائل از طرق مسالمت‌آميز شكل گرفت و تاكيد داشت كه بايد در مورد اخلاق انساني صحبت كرد تا بتواند نقش خود را در حمايت از حقوق كشورهاي كوچك ايفا كند.

معاون دبيركل اتحاديه عرب با بيان اين‌كه از كليه كشورهايي كه از فلسطين حمايت كردند، تشكر مي‌كنيم، گفت: كشورهاي اتحاديه عرب اهميت زيادي براي زندانيان عرب و فلسطيني كه در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي مواجه با برخورد غيرانساني هستند، قائل است و خواستار بازديد از اين زندان‌ها از سوي صليب سرخ است، بايد رژيم صهيونيستي اين افراد را آزاد كند. و به مقررات و قوانين بشردوستانه و حقوق زندانيان پايبند باشد.

وي در ادامه به تشريح مواضع اتحاديه عرب در قبال سوريه پرداخت و گفت: ما بحران سوريه را پيگيري مي‌كنيم و طرح‌هايي را ارائه داده‌ايم كه مانع از خونريزي و كشتن بيشتر مردم توسط دولت سوريه شويم. از رييس‌جمهور سوريه خواستيم كه كناره‌گيري كند و خواستار تشكيل حكومت انتقالي شده‌ايم.

وي تاكيد كرد: ما خواستار پيگيري راه‌حل سياسي براي حل اين بحران هستيم و گردهمايي‌هاي زيادي در اين باره تشكيل داده‌ايم.

وي در تشريح اقدامات اتحاديه عرب گفت: تاكنون اقدامات و تلاش‌ها موفق نبوده است و نتوانسته مساله سوريه را حل كند. اميدواريم با توجه به تجارب فراوان اخضر ابراهيمي، بحران سوريه پايان يابد و خواسته‌هاي مردم مبني بر انتقال حكومت را عملي كنيم.

وي تاكيد كرد: بحران سوريه در مرحله‌اي است كه تمام خطرات آن متوجه ملت و دولت سوريه است و امنيت و صلح بين‌الملل را مورد خطر قرار داده است. بايد اين مساله را با ورود به راه‌حل سياسي جديد براساس خواست ملت سوريه در جهت رسيدن به آزادي و عدالت و كرامت حل كنيم تا رژيم دموكراتيك، چند جانبه كه متشكل از خواسته تمامي گروه‌ها باشد، مستقر شود.

معاون دبيركل اتحاديه عرب همچنين گفت كه بايد جهان عاري از سلاح هسته‌اي داشته باشيم و به ويژه در جهت خاورميانه عاري از اين سلاح‌ تلاش كنيم.

وي در پايان از ايران به دليل برگزاري خوب اين اجلاس تشكر كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۲۰:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061005655
  • خبرنگار :