تحليل روزنامه آسیا تایمز از آغازي دوباره در روابط ايران و مصر

روزنامه آسیا تایمز در گزارشی تحلیلی به سفر رییس جمهور مصر به تهران برای شرکت در اجلاس غیر متعهدها پرداخت و تاکید کرد که این سفر با وجود اختلاف‌نظر دو کشور در پاره‌ای از مسایل می‌تواند نقطه آغازی برای از سرگیری روابط مصر و ایران باشد.

روزنامه آسیا تایمز در گزارشی تحلیلی به سفر رییس جمهور مصر به تهران برای شرکت در اجلاس غیر متعهدها پرداخت و تاکید کرد که این سفر با وجود اختلاف‌نظر دو کشور در پاره‌ای از مسایل می‌تواند نقطه آغازی برای از سرگیری روابط مصر و ایران باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزنامه آسیا تایمز در این گزارش تحلیلی نوشت: مصر و ایران این هفته گام بسیار بزرگی را برای رفع قطع روابط خود برداشتند و به واسطه وجود یک جنبش جهانی و مهم‌تر از آن، یک محاسبه پیچیده منطقه‌ای که تاریخچه طولانی آن به دست قدرت‌‌های خارجی شکل گرفته است، با یکدیگر دیدار کردند.

این روزنامه در ادامه نوشت: محمد مرسی، رییس جمهور مصر در اقدامی که نشان دهنده تغییر این دوران است از فرصت شرکت در اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران استفاده کرد تا تغییرات ظریف یک "مصر جدید" را که ا از سلطه خارجی جدا شده و بر مبنای فضای مستقل خود عمل می‌کند، به نمایش بگذارد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: در اولین روز اجلاس سران صحبت‌های مرسی و میزبان‌های ایرانی اش از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور این کشور نشان دهنده یک همزیستی بود که با توجه به مواضع مشترک مقابله با ساختارهای جهانی ناعادلانه، حمایت از فلسطین، عاری‌سازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌یی و

غیره به خوبی نشان می‌دهد که چرا مشعل نم از دستان مرسی به احمدی‌نژاد منتقل شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در همان حال اختلاف نظراتی نیز وجود داشت که نمونه آن انتقاد مرسی از دولت سوریه بود که موجب شد وزیر امور خارجه سوریه که احتمالا امیدوار بود مرسی تاکید بیشتری روی میانجی‌گری کند، واكنش نشان دهد ولی هنوز می‌توان امیدوار بود؛ مرسی در همان سخنرانی به طرحی اشاره کرد که در نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در مکه به آن اشاره کرده بود و تاکنون ایران به طور رسمی از آن حمایت کرده است.

این روزنامه در ادامه اين مطلب كه «با توجه به برخورد گرم احمدی‌نژاد و مرسی و مذاکرات دوجانبه‌شان در حاشیه اجلاس به نظر می‌رسد این دو از رابطه خوبی برخوردارند» مدعي شد: کاملا منطقی است که قبل از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در ماه ژوئن سال آینده شاهد حضور او در قاهره باشیم.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اگرچه برخی مقامات عالی‌رتبه مصری احیای سریع مذاکرات ایران و مصر را انکار کرده‌اند، پس از این نشست احتمالا مجبور می‌شوند توجیهی برای این موضع‌شان پیدا کنند. هرچه باشد ایران و عربستان نیز مشکلاتی با یکدیگر دارند، ولی همچنان کشتی روابط دوجانبه را شناور نگه داشته‌اند، پس شاید بتوان همین انتظار را از مصر داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: آن‌چه از قرائن برمی‌آید این است که اکنون شاهد گرایش مختصر مصر به سمت شرق هستیم که از سفر مرسی به چین پیش از سفرش به ایران آشکار است. این در حالی است که واشنگتن نیز از مرسی دعوت کرده بود. مرسی با نادیده گرفتن فشارهای واشنگتن و تل آویو برای شرکت نکردن در اجلاس نم مانند بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل استقلال خود را

در تصمیم‌گیری نشان داد.

این روزنامه در ادامه نوشت: برای اینکه موضوع سوریه به راه حل رضایتمندانه‌ای ختم شود تهران و قاهره باید دست به دست هم دهند و به کمک سایر بازیکنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله عربستان که برای نشان دادن حسن نیتش به ایران یکی از شاهزادگانش را به عنوان نماینده به ایران فرستاد، دو طرف درگیر در سوریه را به مذاکرات با معنادار دعوت کنند.

در پایان این گزارش می‌خوانیم: اما جدا از مسایل منطقه‌ای، بسیاری از مسایل بین‌المللی هستند که با اصلاح سازمان ملل، بی‌عدالتی‌های اقتصادی جهانی و همکاری جنوب-جنوب ارتباط دارند و امروزه ایران و مصر را به یکدیگر پیوند می‌زنند و به همین دلیل می‌توان انتظار همکاری کامل آن‌ها را در سال‌های آینده در سازمان‌های بین‌المللی داشت. مرسی نیز مانند ایران زرادخانه هسته‌یی رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای خود و سایر کشورهای جهان عرب می‌داند و به همین دلیل از این پس احتمالا شاهد تلاش‌های مشترکی برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی از جانب مصر و ایران خواهیم بود تا به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان پی تی) بپیوندد و به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از سایت‌هایش را بدهد. این دو کشور اگر منابع‌شان را با

یکدیگر متحد کنند می‌توانند در زمینه "شکل‌دهی مجدد منظره سیاسی" پیشرفت خوبی داشته باشند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061005573
  • خبرنگار :