رييس جمهور بنين:فلسطيني‌ها بايد بتوانند آزادانه و در صلح و آرامش زندگي كنند

رييس‌جمهور بنين، همكاري كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها و مديريت مشترك جهاني را براي حل مسائل جهاني خواستار شد.

رييس‌جمهور بنين، همكاري كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها و مديريت مشترك جهاني را براي حل مسائل جهاني خواستار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يايي بنه در جلسه بعدازظهر اولين روز نشست سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران در سخناني با تشكر صميمانه از دولت و مردم ايران به خاطر ميهمان‌نوازي‌شان از هيات‌هاي عضو جنبش از محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور كشورمان به دليل فراهم كردن شرايطي براي برگزاري اين اجلاس تشكر كرد و حادثه زلزله اخير آذربايجان را به ملت و دولت ايران تسليت گفت و همدردي‌اش را اعلام كرد.

وي ادامه داد: حضور من در اين جلسه نشان‌دهنده پايبندي قاره آفريقا و دوستي صميمي ميان دولت‌هاست.

رييس‌جمهور بنين با اشاره به اين‌كه جنبش غيرمتعهدها را به منظور تقويت روابط همبستگي و دوستي ميان ملت‌ها و رهايي از دو قطبي بودن جهان تشكيل شده است، گفت: ما نسبت به اصول اين جنبش پايبنديم و چالش‌هاي مديريتي موجود از ما مي‌خواهد كه با يكديگر همكاري‌هاي تنگاتنگي داشته باشيد.

وي گفت: سوءمديريت، بحران‌هاي زيادي را در جامعه جهاني ايجاد كرده است و از اين رو با ناامني تنش‌هاي اجتماعي و افزايش تروريست مواجهيم. از اين رو از اين‌كه موضوع اين اجلاس مهم صلح و پايداري در سايه مديريت مشترك جهاني انتخاب شده است، بسيار خرسنديم. اين موضوع نشان‌دهنده ضرورت برقراري صلح و پايداري صلح است. ضرورتي كه توسعه پايدار را به دنبال خواهد داشت و اين مساله نيازمند اصلاح ساختار نظام بين‌الملل و سيستماتيك كردن آن است.

رييس جمهور بنين با تاكيد بر اين‌كه اصلاح ساختار نظام بين‌الملل نياز مبرم جامعه جهاني به شمار مي‌رود تا كمبودهاي مديريت جهاني جبران و انصاف و عدالت در روابط ميان كشورها برقرار شود، تصريح كرد: ما بايد به سوي مديريت درست جهاني و توسعه پايدار ملت‌ها پيش برويم و انسجام خود را در جنبش افزايش داده و هماهنگي‌هايي را در فعاليت‌هايمان ايجاد كنيم.

يايي بنه با اشاره به حركت اين جنبش به سوي رشد اقتصادي بيان كرد: جنبش بايد نقش موثر خود را در تحقق اهداف موردنظر ايفا كند و از اين رو بايد اختلافات را كنار گذاشته تا به يك قطب بزرگ سياسي و اقتصادي تبديل شود.

رييس اتحاديه آفريقا با تاكيد بر اين‌كه قاره آفريقا مصمم است تا سرنوشت خود را خودش برعهده بگيرد، گفت: قاره آفريقا مي‌خواهد نقش خود را در مديريت جهاني ايفا كند، تا اميد را در بين ملت آفريقا زنده كند. ارزش‌هايي مانند صلح، ثبات، امنيت و توسعه، مبارزه با فساد، مبارزه با جنگ و برادركشي، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروريسم، ارزش‌هايي هستند كه ما به دنبال آن هستيم.

وي افزود: جنبش غيرمتعهدها بايد شرايطي را براي اهداف توسعه هزاره سوم توسعه، امنيت و ثبات و همه اشكال استفاده صلح‌آميز از انرژي فراهم كند و علاوه بر آن بايد به دنبال همكاري اقتصادي ميان كشورهاي عضو و تقويت همبستگي و همكاري با ساير كشورها باشد.

رييس جمهوري بنين با بيان اين‌كه جنبش غيرمتعهدها بايد پويايي خود را در ميان كشورهاي عضو تقويت كند، افزود: ما شاهد بروز بحران‌هاي مالي و اقتصادي هستيم، از اين رو بايد به سوي تقويت همكاري جنوب حركت كنيم تا جنبش بتواند موثر بودنش را ثابت كند و همچنين بايد چالش‌هاي موردنظر آموزش و بهداشت را برطرف كند و ظرفيت‌هاي تمامي كشورهاي عضو براي تحقق اهداف استفاده كند.

وي افزود: آفريقا خواهان همكاري و مشاركت بين‌المللي براي پاسخگويي به خواسته‌هاي مردم و پيشرفت آنان است و اين امر نيازمند مديريت جهاني مشترك در چارچوب همكاري‌هاي اقتصادي – بين‌المللي است.در اين چارچوب آفريقا بايد نقش خود را در شوراي امنيت سازمان ملل ايفا كند و اين نيازمند اصلاح سازمان ملل است تا توزيع عادلانه قدرت در آنجا صورت پذيرد.

رييس‌جمهور بنين با تاكيد بر اين‌كه جنبش غيرمتعهدها بايد بكوشد تا فلسطيني‌ها بتوانند آزادانه و در صلح و آرامش زندگي كنند، گفت: مسائل مهم جهاني نيازمند همكاري و مديريت مشترك جهاني است.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060905194
  • خبرنگار : 90068