يك كارشناس مسائل خاورميانه:

ايران تلاش مي‌كند طرح بازتعريف هويتي غيرمتعهدها را دنبال كند

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: ايران تلاش مي‌كند تا در اجلاس غيرمتعهدها بحث بازتعريف هويتي غيرمتعهدها و مبارزه با نظام سلطه بين‌المللي را مطرح كند.

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: ايران تلاش مي‌كند تا در اجلاس غيرمتعهدها بحث بازتعريف هويتي غيرمتعهدها و مبارزه با نظام سلطه بين‌المللي را مطرح كند.

حسن رويوران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه «اجلاس غيرمتعهدها از نظر تعداد اعضاي شركت‌كننده در آن پس از مجمع عمومي سازمان ملل بزرگترين اجلاس است» گفت: 193 كشور در مجمع عمومي سازمان ملل حضور داشته و در يك ماه برگزار مي‌شود در حالي كه اجلاس غيرمتعهدها در يك زمان فشرده برگزار شده و حدود 120 كشور در آن عضو هستند.

وي افزود: اين اجلاس با اين گستردگي اين پيام را به جوامع بين‌المللي مي‌رساند كه ايران در عرصه بين‌المللي بسيار فعال بوده و تلاش‌هاي غرب براي به انزوا كشاندن آن بي‌نتيجه مانده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اين‌كه «غرب فشارهاي زيادي به بان‌كي‌مون و برخي از كشورها وارد كرد تا سطح اجلاس تهران را پايين‌ بياورد» تصريح كرد: تا امروز اين فشارها كارساز نبوده و به عبارتي در همه اجلاس‌هاي غيرمتعهدها كه تا امروز برگزار شده تنها حدود يك سوم از اعضا شركت داشتند ولي در تهران در مجموع بالاي يك سوم از اعضاي غيرمتعهدها شركت خواهند كرد.

رويوران افزود: حدود 60 الي 70 درصد از وزراي خارجه در اين اجلاس شركت مي‌كنند كه همين امر نشان مي‌دهد كه اجلاس غيرمتعهدها عليرغم فشارهاي آمريكا،‌ اسرائيل و اروپا به بهترين شكل برگزار خواهد شد و اين يك شكست ديپلماتيك براي كساني محسوب مي‌شود كه به دنبال منزوي ساختن ايران هستند و اين در حالي است كه ايران با برگزاري اين اجلاس ثابت كرده است كه يك عنصر فعال در عرصه بين‌المللي است.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تاكيد كرد: چند كشور در اجلاس غيرمتعهدها نقش ويژه‌اي دارند؛ از جمله آنها مي‌توان به ايران، هند، اندونزي و يوگسلاوي سابق اشاره كرد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: با وجود اينكه ايران جزء اعضاي موسس جنبش غيرمتعهدها نيست اما به سرعت جايگاهي در اين جنبش پيدا كرده است كه نامزد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهدها شد و اين شاخصي است كه نشان مي‌دهد ايران جايگاه ويژه‌اي در اين اجلاس پيدا كرده است.

رويوران با بيان اين‌كه «جنبش غيرمتعهدها به عنوان يك تشكل در محيط بين‌المللي متفاوتي متولد شده‌‌اند» گفت: اين جنبش در زماني تاسيس شد كه نظام دوقطبي وجود داشت. همچنين جنگ سرد به وقوع پيوسته بود و اعضاي اين جنبش به دنبال آن بودند كه اردوگاه سومي در دنيا ايجاد كنند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ايران مي‌تواند در حال حاضر در بازتعريف هويتي جنبش غيرمتعهدها نقش موثري ايفا كند؟ عنوان كرد: امروز ايران بحث بازتعريف هويتي غيرمتعهدها و مبارزه با نظام سلطه بين‌المللي را مطرح كرده است يعني اصلي‌ترين عنصر در جنبش غيرمتعهدها، حفظ استقلال اين كشورها و از بين بردن سلطه قدرت‌ها بر آنهاست.

اين كارشناس مسائل خاورميانه افزود: پيگيري اين طرح خود مي‌تواند هويت جديدي را براي اعضاي جنبش غيرمتعهدها به همراه داشته باشد؛ بنابراين ايران با توجه به استقلال‌طلبي كه دارد به خوبي مي‌تواند اين طرح را دنبال كند.

رويوران در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اين‌كه «يكي ديگر از اهدافي كه ايران در جنبش غيرمتعهدها دنبال مي‌كند، بحث فعال كردن جنبش غيرمتعهدها در زمينه حل بحران‌هاي داخلي اعضاي اين جنبش است» گفت: براي مثال ايران تلاش مي‌كند تا در جنبش غيرمتعهدها نقش موثري براي حل بحران سوريه ايفا كند و اين امر نشان مي‌دهد كه باز هم ايران تلاش مي‌كند ‌غيرمتعهدها را ‌‌در عرصه بين‌المللي ‌و در زمينه مديريت بحران‌ها ‌و حل آنها ياري كند.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060904880
  • خبرنگار : 71405