نامه «عدالت‌طلبان بدون مرز» به دبیرکل سازمان ملل

گروه "عدالت‌طلبان بدون‌مرز" در آستانه سفر بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به تهران، ضمن نامه‌ای، از وی خواست تا در فرصت بدست آمده از سفر به ايران از نزدیک با واقعیت‌های ایران آشنا شود.

گروه "عدالت‌طلبان بدون‌مرز" در آستانه سفر بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به تهران، ضمن نامه‌ای، از وی خواست تا در فرصت بدست آمده از سفر به ايران از نزدیک با واقعیت‌های ایران آشنا شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن اين نامه كه در آن به موضوعاتي چون تروريسم علمي، حقوق بشر و تحریم‌ها اشاره شده است، به شرح زير است:

جناب آقای بان‌کی‌مون

دبیر کل سازمان ملل متحد

سلام

حضور شما در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران ما را بر آن داشت تا این نامه را برای شما تنظیم نماییم. امیدواریم این نامه و دیدارتان از ایران بتواند به تبیین شدن بهتر مسایل در نزد شما کمک نماید و بتواند در واقعی شدن نگاه شما موثر بیفتد. فرصت دیدار از ایران و آشنایی با مردم، دولت و تمدن اسلامی و ایرانی ما مغتم بشمارید و از وقایع ایران از نزدیک آشنا شوید.

جناب آقای بان‌کی مون

همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران بر پایه حرکت مردم و بر اساس اصول استقلال، آزادی و شریعت اسلامی بنا شده است. در طول مدت سه دهه که از عمر این نظام می‌گذرد،‌ دشمنی‌های بسیاری علیه مردم کشورمان توسط کشورهای سلطه‌گر انجام شده است.

دشمنی‌های صورت گرفته در طول این سی و سه سال چهره‌های مختلفی به خود گرفته است. جنگ تحمیلی ۸ ساله که با پشتیبانی ابرقدرت‌های شرق و غرب بر مردم ایران تحمیل شد، فعالیت‌های گروه‌های تروریستی که با حمایت سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای غربی جنایت‌های بسیاری را انجام دادند و مردمان بی‌گناه بسیاری را کشتند. سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط ناو جنگی آمریکا در ۱۳۶۸ که به جان باختن بیش از ۳۰۰ نفر بیگانه و غیرنظامی انجامید، اعمال تحریم‌های اقتصادی و علمی و فناوری در طول این سی سال که هدفشان جلوگیری از پیشرفت ایران بوده است،‌ ترور دانشمندان و نخبگان علمی که سرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شوند و بسیاری از موارد دیگر که فرصت بیشتری از یک نامه می‌طلبد.

اینکه شما را مخاطب قرار داده‌ایم به دلیل جایگاهی است که الان در آن قرار دارید. شما مسئولیت سازمانی را به عهده دارید که ماموریت آن حفظ امنیت جهانی و کمک به بهبود زندگی افراد است، باید به خوبی بدانید که چه اتفاقاتی در سطح دنیا می‌افتد و چه ظلم‌هایی توسط برخی از کشورها بر کشورهای دیگر می‌شود. شما نمی‌توانید نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت باشید.

در اینجا تمرکز ما بر چند مورد ظلم بزرگی است که از سوی قدرت‌های بزرگ بر مردم عزیر ما روا داشته می‌شود. متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل بازیچه آن‌ها در این قضیه هستند.

۱- تروریسم علمی: در سال‌های اخیر و با پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهایی چون آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه و رژیم غاصب صهیونیستی،‌ تنی چند از عزیزان این ملت به شهادت رسیده‌اند. مساله ترور دانشمندان بسیار مساله خطرناکی است که اگر مورد توجه آن سازمان قرار نگیرد،‌ خطر گسترش آن بسیار زیاد خواهد بود. این‌که برای دست یابی به اهداف سیاسی دست به حذف فیزیکی افراد نخبه وعالم بزنند، نشان دهنده عمق انحطاط مسئولین یک کشور است. متاسفانه نه سازمان ملل و نه سایر نهادهای بین‌المللی اقدامی متناسب با این اتفاق انجام نداده‌اند. سوال این است که آیا به نظر شما این ترورها امنیت جهانی را تهدید نمی‌کند؟ چرا شما که برای بسیاری از موارد کوچک عکس‌العمل‌های جدی از خود نشان می‌دهید، اقدامی ولو نمادین دراین باره نکرده‌اید؟ در حالی که ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و تاکنون بیش از ۱۵۰۰۰ نفر از مردم ایران ترور شده‌اند، اما همچنان نهادهای بین المللی در این باره ساکت هستند. و البته این طنز روزگار ماست که ایران را به عنوان تروریست معرفی می‌کنند!

۲- حقوق بشر: بیش از یک سال از تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران می‌گذرد. تاکنون چند گزارش از سوی ایشان منتشر شده است که متاسفانه با بررسی آن‌ها به جانبدارانه بودن رفتار گزارشگر می‌توان پی برد. گزارشگر ویژه آقای احمد شهید چشم خود را بر اطلاعات و گزارش‌هایی که از سوی گروه‌های مردمی و مستقل داخل کشور ارسال می‌شود،‌ بسته و اختیار خود را به دست گروه‌هایی داده است که دشمنی و جنایات آن‌ها در نزد مردم ایران آشکار است. گروه تروریستی مجاهدین خلق که به حق مردم ایران نام «منافقین» را بر آن‌ها نهاده‌اند،‌ توانسته چشم و گوش آقای گزارشگر را در اختیار بگیرد و عملا ایشان را به بازیچه خواست‌های خود تبدیل کند. به طور قاطع می‌توان گفت که اقدامات گزارشگر ویژه نه ناشی از اصول حقوقی بلکه ناشی از مطامع سیاسی گروه‌ها و کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران است. این‌ها سبب شده تا شانیت و جایگاه سازمان ملل نزد افکار عمومی ملت ایران خدشه دار شود و به نظر مسیر شما برای بهبود این شرایط مسیر دشواری باشد.

۳- تحریم‌های نامشروع: در چند سال اخیر و به دلیل استقلال خواهی مردم ایران، دولت آمریکا از تمامی امکانات خود برای تنبیه مردم ایران استفاده نموده است و تحریم‌های بسیاری هم در قالب سازمان ملل و هم به صورت یک‌جانبه اعمال نموده است. اگر در گذشته ادعا می‌شد که هدف تحریم‌ها تغییر رفتار دولت ایران است، در ماه‌های اخیر به صراحت از سوی مقامات آمریکایی بیان می‌شود که هدف تحریم‌ها فشار بر مردم است. آیا این عمل مغایر با منشور سازمان ملل نیست؟ آیا حق تعیین سرنوشت از حقوق ملت‌ها نیست؟ مگر انتخاب ملت ایران برای استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، خواسته‌ای نامشروع است؟ آیا سازمان ملل نباید نسبت به فشارهایی که بر یک ملت می‌شود، واکنش نشان دهد؟

مردم ایران شاهد این هستند که سازمان ملل یک عروسک خیمه شب بازی در دستان قدرت‌های بزرگ است و عملا هیچ خاصیت و استقلال فکر و عمل ندارد. مثال‌های متعددی برای این موضوع وجود دارد.

متاسفانه علی رغم آنکه حقوقدانان بسیاری بر نامشروع بودن تحریم‌‌های صورت گرفته علیه ایران تاکید دارند، سازمان ملل هیچ اقدامی در رفع آن‌ها انجام نداده است و این جای بسی تاسف است.

۴- حوادث منطقه‌ای: شما به عنوان دبیر کل سازمان ملل چگونه رفتار سازمان ملل را در دو مورد بحرین و سوریه توجیه می‌نمایید. مردم مظلوم بحرین تنها خواستشان همان حق تعیین سرنوشت بود. اما برخوردهای خشن دولت بحرین و نیز دخالت نظامی خارجی که در منشور سازمان ملل نیز طرد شده است، سبب سرکوب مردم شد. اما سازمان ملل هیچ اقدام موثری برای کاهش خشونت‌ها و یا جلوگیری از تجاوز نظامی عربستان به بحرین انجام نداد. اما در سوریه و با کوچکترین اتفاقات جلسات مختلفی راه افتاد و حتی شخص جنابعالی مواضع بسیار تندی در قبال این مساله گرفتید. سوال مهم این است که چرا اینگونه رفتار می‌شود؟ غیر از این است که اقدامات سازمان ملل را نه اصول و اهداف آن بلکه منافع و مطامع قدرت‌های بزرگ و به خصوص ایالات متحده آمریکا تعیین می‌کند.

آقای بان‌کی‌مون

خوب است که اتفاقات پیش آمده در این چند روز را با خود مرور کنید. چرا برخی نمی‌خواهند شما و افرادی مانند شما با مردم ایران ارتباط برقرار کنید؟ آیا معنای این کار چیزی جز توهین به شعور و خرد شماست؟ به نظر ما وظیفه اصلی شما آزاد اندیشیدن و مستقل تصمیم گرفتن است. لازمه این کار نیز ارتباط بیشتر با مردم جوامع مختلف است. این خیلی بد است که مردم یک کشور به شما به عنوان یک بله قربان‌گو نگاه کنند و شما را به عنوان فردی که دارای اختیار و روح آزاد است قبول نداشته باشند.

ما از شما دعوت می‌کنیم با چشمانی باز و به دور از هیاهو و فشار قدرت‌ها از ایران دیدن کنید و با واقعیت‌های ایران آشنا شوید. امید داریم که نگاه شما تغییر نموده و همت شما در تصمیم‌گیری‌های مستقل مضاعف شود.

گروه "عدالت‌طلبان بدون‌مرز" كه اعضاي آن را دانشجويان دوره دكتري و كارشناس ارشد تشكيل مي‌دهد خود را به عنوان تشکلي مردم‌ نهاد برای پیگیری عدالت و حقوق مستضعفین در فضای بین‌الملل معرفي مي‌كند كه ماموریت آن رصد تحولات جهانی و تهیه گزارشاتی برای ارایه به مجامع داخلی و بین‌المللی است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91060704007
  • خبرنگار :