از سوي معاون وزير خارجه مصر

رياست نشست وزيران خارجه غير متعهدها به ايران تحويل شد

معاون وزير خارجه مصر ضمن تحويل رياست نشست وزيران غيرمتعهدها به ايران ابراز اطمينان كرد كه ايران در تداوم اهداف و پيگيري آنها موفق باشد.

معاون وزير خارجه مصر ضمن تحويل رياست نشست وزيران غيرمتعهدها به ايران ابراز اطمينان كرد كه ايران در تداوم اهداف و پيگيري آنها موفق باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون وزير خارجه مصر در نشست افتتاحيه وزيران خارجه جنبش غيرمتعهدها ضمن تسليت به ملت و دولت ايران به دليل زلزله اخير در آذربايجان شرقي گفت: اعتماد كامل داريم كه ملت ايران اين گرفتاري را پشت سرخواهد گذاشت و در جهت تحقق و پيشرفت و توسعه پيش خواهد رفت.

عمر احمد رمضان ، قائم مقام وزير خارجه مصر ادامه داد: درود وزير خارجه كشورم را به اين نشست اعلام مي‌كنم و از جانب ايشان معذرت خواهي مي‌كنم كه نتوانستند در اين اجلاس شركت كنند زيرا وي به همراه آقاي مرسي در سفر ديگري بوده است و نتوانستند خود را به اين نشست برساند.

وي اظهار كرد‌: از ايران به خاطر ميزباني بسيار خوبي كه داشتند تشكر مي‌كنم و از استقبال گرمي كه از آغاز ورود انجام شد تقدير مي‌كنيم. ايران تلاش‌هاي زيادي براي موفقيت اجلاس انجام داده است.

همچنين از كوبا نيز به خاطر تلاش صادقانه در جهت پيشبرد كار جنبش در طول عضويتش در تروئيكاي سال‌هاي گذشته تشكر مي‌كنيم و به تروئيكاي جديد كه ونزوئلا است خوش‌آمد مي‌گويم.

رمضان اضافه كرد:‌ در لحظاتي كه در روابط بين‌الملل لحظات بسيار حساسي است اين نشست برگزار مي‌شود و اميدواريم كه نقش موثري در اين تحولات ايفا كند.

وي گفت: اصلاح ساختار سازمان‌هاي بين‌المللي به نوعي منافع همه را تامين مي‌كند كه در اين جنبش همواره مورد تاكيد ما است.

نماينده‌ي مصر در اين نشست گفت: از انتخاب شعار اجلاس از سوي دولت ميزبان كه عبارت است از صلح دائم از طريق مديريت مشترك جهاني براي تحقق صلح و ثبات تقدير مي‌كنيم.

قائم مقام وزير خارجه مصر خاطر نشان كرد:‌ مصر مي‌خواهد كه اين اجلاس توصيه‌هاي مشخصي براي سران كشورها داشته باشد تا همكاري مشترك را براي اصلاح ساختار سازمان ملل و همچنين خلع سلاح هسته‌يي و خلع سلاح كشتار جمعي و تحقق دموكراسي، حقوق بشر و مبارزه با تروريسم جهاني و تحقق توسعه دائم و از بين بردن زمينه‌هاي بحران‌هايي كه در دنيا وجود دارد كه در راس آن مساله آرمان ملت فلسطين است كه همواره در مركز تلاش‌هاي عدم تعهد است به طور جدي دنبال كند.

قائم مقام وزير خارجه مصر تاكيد كرد: ‌ما خواستار برپايي كشور مستقل بر پايه‌ي مرزهاي 68 به پايتختي قدس شريف هستيم كه البته موفقيت جنبش ما نياز به وحدت آنها دارد و با وحدت آنها تلاشهاي اعضاي جنبش مي‌تواند اهداف را تقويت كند.

وي افزود: مصر در طول رياست جنبش در سه سال گذشته تلاش كرده است كه اين رسالت را به پيش ببرد و هر تلاشي را در جهت دفاع از منافع كشورها و حفظ همبستگي و تحقق اهداف جنبش انجام داده است. انقلاب سال گذشته مصر نيز ما را براي انجام اين اهداف مصمم‌تر كرد؛ زيرا اين اهداف در جهت اهداف ملت مصر است و براي تحقق نظامي مبتني بر عدالت و شفافيت و دموكراسي به دور از معيارهاي دوگانه تلاش مي‌كنيم.

رمزي خاطر نشان كرد: نسبت به توانمندي برادران ايراني‌ام مطمئن هستم كه براي پيشبرد اهداف جنبش و دستاوردهايي كه در طول 50 سال از تاريخ آن گذشته است و همواره براي آن تلاش شده نيز ايران تلاش خواهد كرد.

وي همچنين از تلاش‌هاي محمد مهدي آخوندزاده رئيس نشست كارشناسان ارشد عضو اين جنبش در تدوين اسناد نشست كارشناسان تقدير كرد و گفت:‌ پيش نويس خوبي براي اجلاس به دست آمده است. جنبش در تعامل با اصول متغير جهاني است كه وظيفه‌ي اجلاس را سنگين مي‌كند. بايد گفت‌وگوها را در جهت دستيابي به صلح دائم از طريق مديريت مشترك جهاني دنبال كنيم و بر اين طرح متمركز شويم.

وي ادامه داد: آرزو داريم بتوانيم نقش جنبش را همچنان تداوم بخشيم.

قائم مقام وزير خارجه مصر ادامه داد: بر خلاف تلاش برخي براي حفظ ساز و كارهاي تصميم‌گيري بين‌المللي اين جنبش بايد نقش موثرتري براي تحول بخشيدن به سازمان ملل داشته باشد و در ارتباط با مديريت مشترك جهاني فعال‌تر عمل كند. بايد توسعه و تنوع بخشيدن به نهادهاي جهاني و منطقه‌اي از جمله نهادهاي مشورتي را به طور جدي پيگيري كرد. بايد در چنين محفل‌هايي منافع جنبش حفظ شود و به كشورهايي كه از بحران‌ها بيشتر ضرر كرده‌اند كمك بيشتري شود.

وي افزود: بايد به نهادهايي مانند شوراي امنيت، تنوع بخشيدن و به ساز و كارهاي اين سازمان‌ها براي تحقق صلح دائم تنوع داد.

قائم مقام وزير خارجه مصر در پايان گفت:‌ خوشحالم كه رياست اجلاس را به آقاي صالحي وزير خارجه ايران مي‌سپارم و براي ايشان آرزوي توفيق كامل دارم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060703690
  • خبرنگار :