سخنگوي مرسي: ايران مي‌تواند بخشي از "راه حل" سوريه باشد

مصر از ايده خود براي تشكيل گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران دفاع و تاكيد كرد كه تهران «مي‌تواند بخشي از راه حل» سوريه باشد.

مصر از ايده خود براي تشكيل گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران دفاع و تاكيد كرد كه تهران «مي‌تواند بخشي از راه حل» سوريه باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه از قاهره گزارش داد: محمد مرسي، رييس جمهور مصر در نشست اخير سازمان همكاري اسلامي در مكه ايجاد گروه تماس با حضور مصر و ايران و نيز عربستان و تركيه را پيشنهاد كرد.

ياسر علي، سخنگوي مرسي روز يكشنبه به خبرنگاران گفت: اگر اين گروه جايگزين شود، ايران بخشي از راه حل و نه مشكل خواهد بود.

وي با ذكر اينكه «حل اين مشكل مستلزم دعوت از همه طرف‌هاي فعال در منطقه است»، افزود كه تهران شريكي با نفوذ، براي دمشق است.

مرسي قرار است در نشست سران اجلاس غيرمتعهد‌ها در تهران شركت كند و رياست اين گروه بين‌المللي متشكل از 120 عضو را به ايران واگذار كند.

اين اولين سفر رييس دولت مصر به ايران در طول بيش از 30 سال اخير است.

علي گفت كه سفر مرسي «چند ساعت، به طول مي‌انجامد و صرفا محدود به اجلاس خواهد بود.»

وي در پاسخ به سوالي درباره مساله احياي روابط ديپلماتيك تهران و قاهره افزود: انتظار هيچ موضوع نمي‌رود.

علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران در اظهاراتي كه روزنامه الاهرام مصر روز سه‌شنبه گزارش كرد گفته بود كه تهران تمايل به ايجاد روابط «دوستانه و برادرانه» با قاهره را دارد.

صالحي افزود كه مصر سنگ بناي منطقه است و شهرت خاصي در كشورهاي عربي و مسلمان دارد و ما روابط دوستانه و برادرانه را با آن خواستاريم.

وي افزود كه تهران اميدوار به احياي روابط «عادي» با قاهره است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060603072
  • خبرنگار :