نديمي: لازمه افزايش جمعيت، بهبود مديريتي است

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مورد سياست‌هاي جديد جمعيتي در كشور گفت: اگر قرار است جمعيت افزايش پيدا كند بايد بتوانيم جمعيت رشد يافته را بدرستي مديريت كنيم.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مورد سياست‌هاي جديد جمعيتي در كشور گفت: اگر قرار است جمعيت افزايش پيدا كند بايد بتوانيم جمعيت رشد يافته را بدرستي مديريت كنيم.

ايرج نديمي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه سياست افزايش جمعيت سه محور را دنبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: كشور ايران ظرفيت افزايش جمعيت را دارد و اين به اين معناست كه ما قبول مي‌كنيم كه در حوزه توان و امكانات براي افزايش جمعيت كمبودي نداريم اما بايد بتوانيم اين جمعيت 75 ميليوني فعلي و جمعيتي را كه در همين راستا اضافه خواهند شد مديريت كنيم.

وي با بيان اينكه ما قبول مي‌كنيم كه با توجه به وسعت و پتانسيل‌ها از توانمندي لازم براي افزايش جمعيت برخوردار هستيم، ادامه داد: محور دوم در راستاي افزايش جمعيت، تشويق به ازدواج و فرزنددار شدن است.

وي با اشاره به اينكه در شرايط فعلي كاهش تعداد فرزندان در تمايل به تشكيل خانواده تاثير گذاشته است،‌ گفـت: متاسفانه نگاه به فرزندآوري يك نگاه اقتصادي شده است و آن مساله‌ فرهنگي كه قبلا وجود داشت و ناظر بر تكريم فرزند بود و ازدواج را امر مثبتي مي‌دانست در حال حاضر چندان مورد قبول جوانان نيست در حالي كه ما بايد قبول كنيم كه فرزند مزاح زندگي نيست.

نديمي در مورد محور سوم سياست افزايش جمعيت اظهار كرد:‌ افزايش جمعيت نيازمند برنامه‌ريزي هوشمندانه و سياست‌گذاري جدي است؛ چراكه جمعيت اضافه شده نيازمند تسهيلات ازدواج، مسكن،‌ اشتغال، بيمه و رفع ساير تنگناهاي اقتصادي است.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: وقتي شعار و سياستي مطرح مي‌شود بايد به همه‌ امور زيربنايي آن توجه شود، بايد ابتدا به اين مساله پاسخ داده شود كه چطور مي‌شود از امكانات و پتانسيل‌هاي موجود در راستاي حمايت از جمعيت اضافه شده استفاده كرد.

نماينده مردم لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به نظر مي‌رسد بخش اول و دوم محورهاي سياست افزايش جمعيت كه جمعيت را مانع توسعه نمي‌داند بسيار قابل قبول و مثبت است، نمونه‌هاي مديريت صحيح جمعيت در چين و هند مشاهده مي‌شود اما بايد به اين مساله توجه داشته باشيم كه افزايش جمعيت نيازمند برنامه‌ريزي است.

نديمي با اشاره به يك افزايش جمعيت در دهه‌ي 60 اظهار كرد: رشد جمعيت در دهه 60 قابل قياس با سياست‌هاي رشد جمعيت در دهه 90 نيست؛ چراكه در آن زمان بيش از دو سوم توان كشور در جنگ مصرف مي‌شد و تمام برنامه‌ريزي معطوف به مساله جنگ بود؛ بنابراين رشد جمعيت در دهه 60 تبعات رشد جمعيت در دهه 60 را نخواهد داشت.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تعداد تبعه خارجي كه در كشور مشغول به كار هستند، گفت: اين مساله نشان مي‌‌دهد كه برنامه‌ريزي ما در حوزه اشتغال صحيح نبوده است.

نديمي در پايان تاكيد كرد: بايد متناسب با اهداف‌مان برنامه‌ريزي كنيم، بايد بهره‌وري را افزايش دهيم تا نتيجه مثبت بگيريم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91060100411
  • خبرنگار : 71359