براي ثبت در فهرست آثار ملي انجام شد:

تهيه‌ي پرونده‌ي 13 اثر تاريخي در خراسان جنوبي

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان جنوبي از تهيه‌ي پرونده‌ي 13 اثر تاريخي با هدف ثبت در فهرست آثار ملي خبر داد.

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان جنوبي از تهيه‌ي پرونده‌ي 13 اثر تاريخي با هدف ثبت در فهرست آثار ملي خبر داد.

حميد حلاج‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه 9 پرونده از اين تعداد به آثار تاريخي خراسان جنوبي مربوط است، اظهار كرد: از اين تعداد، پنج پرونده به محوطه‌هاي تاريخي و چهار پرونده به بناهاي تاريخي مربوط است كه از جمله به محوطه‌ي «زو» از دوره‌ي ساساني در شهرستان سرايان، محوطه‌ي «دشت» در منطقه‌ي دوحصاران از توابع شهرستان سرايان و خانه‌ي تاريخي «توكلي» مي‌توان اشاره كرد كه پرونده‌ي آن‌ها براي ثبت در فهرست آثار ملي تهيه شده است.

وي با اشاره به تهيه‌ي سه پرونده مربوط به ميراث ناملموس از استان خراسان جنوبي، ادامه داد: اين سه پرونده به مراسم «نخل‌گرداني» در شهرستان فردوس، «هفت منبر» در بيرجند و «بيل‌زني» در خوسف مربوط هستند كه هر سه در روز عاشورا در نقاط مختلف استان برگزار مي‌شوند. همچنين اين استان يك پرونده در حوزه‌ي ميراث طبيعي دارد كه به ثبت چنار 750 ساله‌ي شهرستان بيرجند مربوط است.

او گفت: اكنون اين آثار به دفتر ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور فرستاده‌ شده‌اند و بايد تا پيش از برگزاري همايش ملي ثبت آثار تاريخي، كميته‌ي تخصصي برگزار و اين پرونده‌ها را بررسي كند؛ اما هنوز خبري در زمينه‌ي تشكيل اين كميته به اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان جنوبي داده نشده است.

حلاج‌مقدم تأكيد كرد: با توجه به ارزش آثار انتخاب‌شده، كيفيت پرونده‌هاي ثبتي و تجربه‌اي كه از اين همايش‌ها در سال‌هاي گذشته داريم، احتمال مي‌دهيم بيشتر آثار معرفي‌شده از سوي اين استان، براي حضور در پنجمين همايش ثبت آثار ملي كشور تأييد شوند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91052917549
  • خبرنگار : 71191