اشرف بروجردي:سياست كشورهاي اسلامي بايد به يكديگر نزديك شود

يك فعال سياسي در واكنش به پرسشي درباره سر دادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» از سوي برخي افراد منتسب به جريان اصلاح‌طلب گفت:اصلاح‌طلبان به آرمان فلسطين معتقدند و بر اين باورند كه بايد انتخابات آزاد در فلسطين برگزار شود.

يك فعال سياسي در واكنش به پرسشي درباره سر دادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» از سوي برخي افراد منتسب به جريان اصلاح‌طلب گفت:اصلاح‌طلبان به آرمان فلسطين معتقدند و بر اين باورند كه بايد انتخابات آزاد در فلسطين برگزار شود.

اشرف بروجردي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به مناسبت روز قدس، هدف اصلي نامگذاري اين روز را تحقق وحدت ميان مسلمانان دانست و اظهار كرد: امام(ره) نسبت به مسائل مسلمانان ديد فراگيري داشتند و در مباحث مختلف جهان اسلام اينطور مي‌انديشيدند كه آنچه مي‌تواند به پيشبرد اهداف مسلمانان كمك كند، وحدت، تعامل و تلاش براي نزديك شدن سياست‌هايشان به يكديگراست.

وي با بيان اين‌كه "انتخاب آخرين جمعه ماه رمضان به عنوان روزي مبارك ميان همه مسلمانان مي‌‌تواند نداي وحدت را فراگير كرده و زمينه‌ساز اتحاد مسلمانان شود"، خاطر نشان كرد: البته صرف راهپيمايي به هدفي كه امام(ره) از روز قدس دنبال مي‌كرد، كمكي نمي‌كند، حضور و راهپيمايي در روز قدس نمادي ظاهري است، مراد اصلي از روز قدس بيشتر هماهنگي و انسجام ميان كشورهاي اسلامي و مسلمانان است.

بروجردي ادامه داد: مسلمانان را مي‌توان به راحتي در كنار هم قرار داد، اما مسئله اصلي حاكمان كشورهاي اسلامي هستند. امام(ره) بيشتر به اين موضوع توجه داشت كه كشورهاي اسلامي در برابر سياست‌هاي استكباري و زورمدارانه هماهنگ عمل كنند لذا بايد اين هماهنگي ميان كشورهاي اسلامي بوجود بيايد و تظاهرات تنها جنبه‌ي سمبليك پيدا نكند.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه " راهپيمايي در روز قدس مهم است، اما كافي نيست" تصريح كرد: سياست كشورهاي اسلامي بايد به يكديگر نزديك شود و اين زبان ديپلماسي بين‌المللي را مي‌طلبد، همچنين اقتضاء مي‌كند مسئولان سياست خارجي كشورهاي اسلامي منافع مسلمانان را بر همه چيز ترجيح دهند و يا لااقل گوشه چشمي به آن داشته باشند و اين تنها با تعامل كشورهاي اسلامي با يكديگر ممكن است.

بروجردي تاكيد كرد: نه اجتماع روز قدس و نه هيچ اجتماع ديگري، اگر منجر به نزديكتر شدن ديدگاه‌هاي كشورهاي مسلمان به يكديگر نشود، راه به جايي نخواهد برد، لازمه نزديك شدن كشورهاي اسلامي به يكديگر نيز اين است كه همه‌ي آنها سهم مشتركي در مسائل گوناگون داشته باشند. در اظهار نظرها نبايد تلاش شود كه تنها نظر خود را اعمال كنيم.

وي با تاكيد بر اهميت در نظر گرفتن سهم مشترك براي همه‌ي كشورهاي اسلامي در مسائل گوناگون براي بهبود روابط ميان مسلمانان، به روابط ايران و تركيه اشاره كرد و اظهار داشت: در سالي كه در تركيه حكومت اسلامي مستقر شد، همه در ايران از اين رويداد خوشحال شدند و تلاش بر اين بود روابط با تركيه گسترش پيدا كند، اما امروز شاهد روابط چندان مطلوبي ميان ايران و تركيه نيستيم و اين تنها معلول افزايش گرايش تركيه به سمت غرب نيست، بلكه ايران نيز نخواست سهم مشتركي براي آن قائل باشد، لذا اگر اين مسائل رعايت مي‌شد، مي‌توانستيم حركت تركيه به سوي غرب را مديريت كنيم.

بروجردي تصريح كرد: ايران مي‌توانست در گسترش و مديريت روابط ميان كشور ها نقش بيشتري ايفا كند. تلاش ما تنها اين بود كه خود را قدرتمند نشان دهيم، در حالي‌كه بايد تلاش مي‌كرديم، ديگر كشورهاي مسلمان ما را باور كنند و اميدوار باشند كه بيشتر از غربي‌ها مي‌‌توانيم، منافعشان را تامين كنيم.

وي با تاكيد بر ضرورت اعتمادسازي براي گسترش روابط با كشورهاي اسلامي، گفت: براي اين‌كه روز قدس به عنوان نماد اتحاد، انسجام و عزت مسلمانان در دنيا تجلي يابد، حكام اسلامي و بويژه ايران بايد در جهت تعامل بيشتر با يكديگر تلاش كنند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه در پاسخ به اين‌كه موضع جريان اصلاحات نسبت به شعارهايي مانند «نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران» چيست؟ گفت: اين شعار از دل بچه‌هاي اصلاح‌طلب نبود، بلكه برخي كه مي‌خواستند به اين جريان خدشه وارد كنند آن را مطرح مي‌كردند.

بروجردي ادامه داد: اصلاح‌طلبان باور دارند كه اسراييل، غاصب و محارب با مسلمانان است. مسئولان ما بارها بر حق حاكميت مردم فلسطين بر اين سرزمين تاكيد كرده‌اند، اما مسئله اين است كه ما قيم و متولي مردم فلسطين نيستيم، كساني كه در اين منطقه زندگي مي‌كنند ، سرنوشتشان بايد به دست خودشان رقم بخورد و يك انتخابات آزاد در اين سرزمين برگزار شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91052516165
  • خبرنگار :