نشست تحليلي سوريه، اسطوره مقاومت و پايداري،

معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري: در مساله سوريه از ساده انگاري پرهيز شود

معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري گفت: بايد در مساله سوريه از ساده انگاري پرهيز شود؛ چرا كه در يك شرايط كاملا حساس قرار داريم.

معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري گفت: بايد در مساله سوريه از ساده انگاري پرهيز شود؛ چرا كه در يك شرايط كاملا حساس قرار داريم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي، معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري در سخناني در نشست تحليلي سوريه؛ اسطوره‌ي مقاومت و پايداري كه در صدا و سيما برگزار شد مهمترين مساله در بحث سوريه را روشن كردن افكار عمومي دنيا نسبت به توطئه‌اي دانست كه در اين كشور صورت مي‌گيرد.

وي افزود: اين توطئه در مساله‌ي مصر، يمن، تونس شكست خورده است و سعي دارد انتقام همه‌ي آنها را در سوريه يك جا بگيرد.

قمي تاكيد كرد: اهميت بحث سوريه فراتر از جنگ 33 روزه و يا 22 روزه است. اين همان پيچ تاريخي است كه مقام معظم رهبري از آن ياد كرده است. سوريه يكي از گلوگاه‌هاي اين پيچ تاريخي است.

معاون امور بين‌المللي دفتر مقام معظم رهبري با بيان اين كه برخي معتقدند موضوع سوريه جنگي رسانه‌اي است به ديدگاه قرآن در اين باره اشاره كرد و گفت: در دو سوره‌ي تكاثر و كوثر فلسفه‌ي تاريخ مطرح مي‌شود كه به نوعي به سوريه مرتبط است يك طرف اين قضيه همواره ارباب تكاثر بودند كه سعي كردند قدرت‌هاي مادي جهان را در اختيار بگيرند و در طرف ديگر اصحاب كوثر هستند كه به دنبال خير هستند. اين دو در تاريخ مقابل هم بودند. اين صف‌آرايي جغرافيايي نيست؛ بلكه بر اساس منفعت ارباب تكاثر بوده است و حتي مردم كشورهاي اهل تكاثر نيز مورد ظلم قرار گرفتند.

وي ادامه داد: اين دو در بحث سوريه نيز در مقابل هم قرار گرفتند و طبيعي است ارباب تكاثر براي رسيدن به اهداف خود از ابزارهاي مختلف استفاده كند.

معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري خاطر نشان كرد: ‌مساله‌ي ما حمايت از تمامي اقدامات دولت سوريه و مباحث داخلي آن نيست. مباحثي داخلي را مردم سوريه خودشان بايد تصميم‌گيري كنند، ما از اصلاحات بشار اسد حمايت مي‌كنيم و در مسائل خارجي نيز از ايستادگي دولت سوريه در خط مقاومت دفاع مي‌كنيم.

قمي در ادامه در مقايسه مساله بحرين و سوريه گفت: آنچه در بحرين اتفاق مي‌افتد اين است كه در صحنه معارضه اكثريت مردم هستند و وقتي ملك حمد گفت كه مخالفينش اندك هستند مردم به خيابان‌ها آمدند كه اكثريت قريب باالتفاق را شامل مي‌شدند و حتي از اهل سنت در تظاهرات شركت كردند.

وي افزود: اما در سوريه با وجود جنگ رسانه‌اي كه وجود دارد همسر امير قطر در سايت خود نوشت كه اگر همين امروز در سوريه انتخابات شود 55 درصد مردم اين كشور به اسد راي خواهند داد و به بقيه ديگران راي مي‌دهند.

وي ادامه داد: تفاوت ديگر اين دو كشور اين است كه در بحرين از ابتداد كه تظاهرات آغاز شد مردم روشي مسالمت آميز در پيش گرفتند اما در سوريه از همان روز ا ول تظاهرات با مانور نظامي و درگيري مسلحانه مواجه بود و بعد تظاهرات به كلي از دست رفت و به مبارزه مسلحانه تبديل شد.

معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري همچنين گفت: در بحرين با وجود آنكه مخالفان دولت اكثريت قاطع را تشكيل مي‌دهند اما به دنبال مذاكره با دولت هستند ولي در سوريه معارضه حاضر به مذاكره با دولت نيست؛ چرا كه معارضه از سوي دولت‌هاي خارجي و منطقه حمايت مي‌شود. بحريني‌ها به دنبال گرفتن حقوق اوليه‌شان يعني حق راي هستند. اما در سوريه مي‌گويند اگر پيروز شوند مي‌خواهند با اسراييل رابطه برقرار كنند و ارتباطشان را با ايران و حزب‌الله قطع كنند.

قمي تاكيد كرد: بايد از جزيي‌نگري پرهيز و در يك تحليل كلان مساله را ببينيم. نماينده‌ي روسيه نيز پيش از اين گفته است كه اهداف كشورهاي غربي و برخي كشورهاي منطقه سوريه نيست بلكه ايران است و در يك سندي ميت‌ رامني، نامزد جمهوري خواه رياست جمهوري آمريكا گفته است براي ما سوريه پلي است براي اين كه به ايران برسيم. چرا كه ايران يكي از بخش‌هاي مختلف فتح مقاومت است.

وي با اشاره به عملكرد مجامع بين‌المللي نسبت به سوريه و بحرين گفت: در موضوع بحرين شوراي امنيت حتي يك خط هم بيانيه صادر نكرد و يا جلسه‌اي برگزار نكرد، اما در بحث سوريه بيش از صد جلسه شوراي امنيت تشكيل شده است. معتقدم بايد از ساده انگاري در بخش سوريه پرهيز شود.

قمي گفت: ممكن است در بحث سوريه در بخش‌هايي عملكرد اين دولت اشكال داشته باشد اما مهم هدف دولت است و جريان حاكم بر سوريه است.

وي گفت: امكانات، صدا، پول و وسايل ارتباطي از سوي برخي كشورهاي منطقه و بين‌المللي و خارجي براي تروريست‌ها فراهم مي‌شود چرا كه آنها برنامه‌اي را بلند مدت را درباره‌ي سوريه در پيش گرفتند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052314580
  • خبرنگار : 71049