دلايل مشكلات اخير سيب‌زميني از نگاه وزارت جهاد كشاورزي

معاونت توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي در توضيحاتي به نحوه سياست‌گذاري براي توليد سيب‌زميني و دلايل نوسان در توليد و عرضه آن پرداخت و در ادامه از سه راهكار اين وزارتخانه براي صادرات مطلوب سيب‌زميني خبر داد.

معاونت توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي در توضيحاتي به نحوه سياست‌گذاري براي توليد سيب‌زميني و دلايل نوسان در توليد و عرضه آن پرداخت و در ادامه از سه راهكار اين وزارتخانه براي صادرات مطلوب سيب‌زميني خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي در پي انتشار گزارشي مبني بر دور ريختن 100 هزار تن سيب زميني كه به نقل از رييس اتحاديه سيب زميني كاران منتشر شده بود توضيحات ارائه كرد.

متن كامل اين توضيحات به شرح زير است: "برنامه كشت محصول سيب زميني با لحاظ كردن نياز داخل و صادرات در قالب پروژه‌هاي بلند مدت (برنامه پنج ساله) تدوين شده و همه ساله و در فصول مختلف به قطب‌هاي توليد كشور ايلاف مي‌شود. برنامه توليد ابلاغي در راستاي اييحاد تعادل نسبي بين توليد و عرضه محصول در بازار است. با عنايت به اينكه توليد در فضاي باز صورت مي‌گيرد بنابراين ميزان توليد تحت تاثير عواملي محيطي نامساعد نظير سرما، يخبندان، تگرگ و مواردي از اين دست همچنين عوامل محيطي مساعد مانند هواي مطلوب، بارندگي با پراكنش مناسب قرار گرفته و كاهش و يا افزايش توليد دور از انتظار نيست.

همچنين عليرغم اعمال سيستم‌هاي كنترل سطح زير كشت، برخي كشاورزان در خارج از چارچوب سهميه ابلاغي اقدام به كشت محصول مي‌كنند. عوامل فوق الذكر ايجاب مي‌كند كه وضعيت توليد و عرضه محصول به طور مرتب رصد شده و اقدامات لازم براي ايجاد تعادل نسبي توليد وعرضه پيش‌بيني شد اين امر طي سال‌هاي اخير اجرا شده و درزمان‌هاي مناسب راهكارهاي عملياتي مناسب نيز ارائه شده است كه از نتايج آن مي‌توان به ايجاد تعادل نسبي در توليد و عرضه اين محصولات در سال‌هاي اخير اشاره كرد به طوري كه در سه سال اخير براي سيب زميني از مبادي رسمي كشور وارداتي صورت نگرفته و ميزان خريد تضميني محصول نيز يا نداشته‌ايم و يا به ميزان خيلي كم بوده است.

در ارتباط با توليد سيب زميني در سال زراعي 90-89 و 91-90 نيز با برآورد ميزان توليد، راهكارهاي مختلفي با توجه به وضعيت مطلوب توليد محصولات سيب زميني ارائه شده است كه اهم آن عبارتند از:

پيشنهاد تخصيص جايزه صادراتي به ميزان حداقل 400 ريال براي هر كيلوگرم سيب زميني صادر شده در تير ماه 1390 به مراجع ذي‌صلاح

پيشنهاد ارسال سيب زميني به كشور سومالي در شهريور ماه 1390

طرح مسائل و مشكلات سيب زميني كاران در جلسه كارگروه تنظيم بازار

در ايام اخير نيز اعمال ممنوعيت ورود محصول سيب زميني در برخي مرزهاي تبادل كالا از جانب يكي از كشورهاي همسايه منجر به عرضه بيش از تقاضاي بازار داخل و كاهش قيمت محصول شده است.

همچنين از اقدامات حمايتي وزارت متبوع مي توان به خريد تضميني محصول اشاره كرد كه در مواقعي كه قيمت محصول در بازار به زير نرخ خريد تضميني مي‌رسد با صدور ابلاغيه و توسط سازمان تعاوني روستايي خريد تضميني صورت مي‌گيرد كه در سال جاري نيز بخشي از توليد سيب زميني استان‌هاي خوزستان و گلستان به ميزان 9 هزار و 874 تن خريد تضميني شد."

روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي در ادامه با اشاره به مطلب مربوط به هزينه توليد كه براي هر كيلوگرم سيب زميني مبلغ شش هزار ريال عنوان شده است نيز اعلام كرد: "بايد گفت اين مبلغ غير واقعي و غير قابل استناد است ضمن اينكه اين مبلغ حدود سه برابر ميانگين قيمت اعلام شده از جانب سازمان‌هاي جهاد كشاورزي استان‌هاست."

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91052314458
  • خبرنگار :