/قرآن؛ كتاب زندگي/

روزه، يگانه عبادت مخفي

روزه از جمله عبادات انسان ساز در دين مبين اسلام است، عبادتي كه با انجام آن آدمي از ظواهر محيط پيرامون خود خارج شده و به بطن وجود خود و محيط هاي پيرامونش مي‌پردازد.

روزه از جمله عبادات انسان ساز در دين مبين اسلام است، عبادتي كه با انجام آن آدمي از ظواهر محيط پيرامون خود خارج شده و به بطن وجود خود و محيط هاي پيرامونش مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيه 183 سوره بقره در رابطه با آثار و بركات روزه مباحثي را مطرح مي‌كند كه متن، ترجمه و مفاهيم مرتبط با اين آيه در ادامه مي‌آيند:

متن آيه:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»

ترجمه آيه:

"اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما مقرر گرديد، همان‌گونه كه بر كساني كه پيش از شما بودند مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد."

مفاهيم مرتبط با آيه:

مهم‌ترين اثر روزه تقوا و خداترسي، در ظاهر و باطن است. روزه، يگانه عبادت مخفي است، نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مي‌بينند؛ اما روزه ديدني نيست.

روزه، اراده انسان را تقويت مي‌كند. كسي كه يك ماه نان و آب و شهوت خود را كنترل كرد، مي‌تواند نسبت به مال و ناموس ديگران نيز خود را كنترل كند.

روزه، باعث تقويت عاطفه است، كسي كه يك ماه مزه گرسنگي را چشيد، دردآشنا مي‌شود و رنج گرسنگان را احساس و درك مي‌كند.

رسول خدا (ص) فرمودند: «روزه، نيمي از صبر است.»

روزه‌ي مردمان عادي، خودداري از نان و آب و امور شهواني است، اما در روزه خواص، علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است، و روزه‌ي خاص‌الخاص، علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهيز از گناهان، خالي كردن دل از غير خداست.

روزه، انسان را فرشته صفت مي‌كند، فرشتگاني كه از خوردن و آشاميدن و شهوت به دورند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052313969
  • خبرنگار :