سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/25

استفاده بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني يك آسيب جدي است

استفاده بي رويه از آب‌هاي زيرزميني، افزايش سطح زيركشت و جاي خالي بذور اصلاح شده در كشت و صنعت، عامل اصلي ضعف‌هاي كشاورزي در كشورند.

استفاده بي رويه از آب‌هاي زيرزميني، افزايش سطح زيركشت و جاي خالي بذور اصلاح شده در كشت و صنعت، عامل اصلي ضعف‌هاي كشاورزي در كشورند.

محمد فارسي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: مسلما كشاورزي ما نسبت به گذشته پيشرفت داشته اما اين پيشرفت كافي نيست وهمچنان نيازمند تلاش همه جانبه براي توسعه هر چه بيشتر است.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد افزود: بايد براي توسعه هر چه بيشتر كشاورزي طرح‌هاي وسيعي را بخصوص در زمينه مبارزه با بيماري‌ها و استفاده از بذور اصلاح شده در دستور كار قرار دهيم.

فارسي ادامه داد:‌ يكي از مشكلات بسيار مهم در توليدات كشاورزي و آسيب‌هاي ناشي از آن استفاده بي رويه از منابع آبي بخصوص آب‌هاي زيرزميني است كه بايد در رابطه با شيوه استفاده از آن‌ها برنامه‌ريزي داشته باشيم.

وي همچنين گفت: يكي از اشتباهاتي كه در رابطه با افزايش توليد صورت مي‌گيرد اين است كه به جاي اين كه افزايش توليد را در واحد سطح داشته باشيم، سطح زير كشت را افزايش مي‌دهيم كه در نتيجه اين كار سطح زيادي از جنگل‌ها و مراتع نابود مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد در زمينه استفاده بي رويه از آب‌هاي زيرزميني، وزارت جهاد كشاورزي را مسوول دانست و گفت:‌اين وزارت جهاد كشاورزي است كه بايد با ترويج شيوه‌هاي نوين آبياري چه از طريق تبليغ و چه از طريق آموزش از اين اشتباهات جلوگيري كند.

وي با اشاره به اين‌كه ميزان توليد و استفاده از بذور اصلاح شده در ايران بسيار پايين است، گفت: گله‌ من از مسوولان اين است كه چرا هيچ گونه قدرداني و حمايتي از فعالان اين عرصه صورت نمي‌گيرد.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد خاطرنشان كرد: بذور اصلاح شده‌اي كه هم اكنون در كشور استفاده مي‌شود وارداتي بوده و پس از چند نسل عملكردشان افت مي‌كند كه اين امر ما را هر چه بيشتر نيازمند توليد اين بذور و ارقام مقاوم در برابر انواع بيماري مي‌كند.

وي در پايان گفت: اولين بودجه‌هايي كه براي توليد اختصاص مي‌يابد، بودجه‌هاي تحقيقاتي هستند كه متاسفانه هميشه در ميانه راه يا قطع مي‌شود و يا به پايان مي‌رسد و اين درحالي است كه برخي پروژه‌ها براي به نتيجه رسيدن نيازمند تداوم هر چه بيشتر در كار هستند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91052213797
  • خبرنگار :