محور گفت‌وگوهاي جليلي در ديدار با مقامات عراقي؛

سوريه و ضرورت عملكرد هوشمندانه كشورهاي منطقه در برابر توطئه دشمنان

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی كشورمان در ادامه ديدارهاي خود روز پنجشنبه با محوريت سوريه و ضرورت عملكرد هوشمندانه كشورهاي منطقه در برابر توطئه‌هاي دشمنان گفت‌وگو كرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی كشورمان در ادامه ديدارهاي خود روز پنجشنبه با محوريت سوريه و ضرورت عملكرد هوشمندانه كشورهاي منطقه در برابر توطئه‌هاي دشمنان گفت‌وگو كرد.

عراق جديد نقش تاريخي خود نسبت به امت اسلامي را ايفا كند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی كشورمان در دیدار با رييس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به توطئه دشمنان برای آسیب زدن به انسجام ملی و امنیت عراق بر نقش مهم علمای مسلمان در خنثی‌سازی دسیسه‌های بیگانگان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سید عمار حکیم، رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز در اين ديدار با تجلیل از رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار كرد: دشمنان با آگاهی از چشم‌انداز وحدت و اقتدار امت اسلامی که با بیداری اسلامی تقویت شده است از هیچ تلاشی برای فتنه‌انگیزی و ایجاد مانع در مسیر عزت امت فروگذار نمی‌کنند.

در ادامه ديدارهاي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با مقامات عراقي، وي با ابراهیم جعفری، رييس ائتلاف ملي پارلمان عراق ديدار و در ضیافت افطار اين ائتلاف كه به مناسبت حضور هیات ایرانی برپا شده بود، شركت كرد.

جليلي با اشاره به ریاست عراق بر اتحادیه عرب و ریاست ایران بر جنبش غير‌متعهدها در آینده نزدیک تأکید کرد: هم‌افزایی ظرفیت‌های دو کشور فرصت بزرگی برای کشورهای مستقل فراهم می‌سازد.

جلیلی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و فناوری، پیروزی‌های مکرر جبهه مقاومت در دو دهه اخیر و سقوط برخی دیکتاتورهای وابسته منطقه در جریان بیداری اسلامی چشم‌انداز تحولات را بسیار مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: عراق جدید که با سقوط صدام و اخراج بیگانگان ظهور یافته است، بتواند نقش تاریخی و موثر خود را نسبت به امت اسلامی ایفا كند.

هم‌چنين ريیس ائتلاف ملی عراق نیز با اشاره به مشترکات فراوان ایران و عراق در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اظهار امیدواری کرد كه دو کشور بتوانند با استفاده از فرصت‌های جدید روابط راهبردی خود را در عرصه‌های مختلف تقویت كنند.

حامیان تروریست‌ها در سوریه نسبت به ربایش زائران ایرانی مسوولند

سعيد جلیلی در ادامه دیدارهایش با مقامات عراقی با فالح فیاض، دبیر شورای امنیت ملی و ابراهیم جعفری، ريیس ائتلاف ملی در پارلمان عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ايسنا دبیر شورای امنیت ملی كشورمان در ديدار با همتاي عراقي خود با اشاره به تحولات منطقه و فرصت‌های جدید پدید آمده بر ضرورت تقویت همکاری‌های ایران و عراق در حوزه مسائل امنیتی تأکید کرد.

همچنين فالح فیاض نیز با حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سوریه تصریح کرد كه راه‌حل مسأله سوریه توقف خشونت‌ها و انجام گفت‌و‌گوهای ملی بدون دخالت‌های خارجی است.

جلیلی و فیاض پس از اين ديدار با حضور در کنفرانس مشترک مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در اين كنفرانس بار دیگر بر مسوولیت کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه نسبت به ربایش زائران ایرانی در این کشور تأکید کرد.

كنفرانس خبري مشترك جليلي با همتاي عراقي

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: بخشی از توطئه کنونی ضد سوریه به علت حمایت آنها از مقاومت فلسطین است.

به گزارش ايسنا دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در کنفرانس مشترک خبری با فالح فیاض، مشاور امنیت ملی عراق اظهار كرد: مردم منطقه فراموش نمی‌‌كنند زمانی که مردم غزه تحت شدیدترین حملات رژیم صهیونیستی بودند برخی دولت‌های منطقه مثل حسني مبارک مانع حتی آب‌رسانی به غزه می‌شدند، اما سوریه با شجاعت از مقاومت حمایت می‌کرد.

سعید جلیلی با اشاره به بحران سوریه و حوادث منطقه‌ای گفت: نقش سوریه در حمایت از مقاومت، پیروزی حزب‌الله در دو دهه اخیر در لبنان، جنگ 33 روزه و پیروزی حماس در جنگ غزه غیرقابل انکار است.

وي گفت: يك سند معتبر رسمی از آمریکا در دست داریم که در آن اعتراف می‌کند عناصر تروریستی القاعده را به سوریه اعزام می‌کنند.

جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته‌يی ايران گفت: ایران در این‌باره دیدگاه روشنی دارد و در چهارچوب ان. پی. تی معتقد به وجود "دانش هسته‌يي برای همه و سلاح هسته‌يی برای هیچ کس" است.

وی ادامه داد: این دیدگاه را در مذاکرات هسته‌يی در بغداد و مسکو بیان کردیم و آن‌چه را در مسکو گفتیم منتشر کردیم و خانم اشتون هم فرصت خواسته است تا پاسخ ایران را پس از ماه رمضان بدهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه اين كنفرانس خبري گفت: دموکراسی از طریق اعزام تروریست و ارسال سلاح به سوریه به دست نمی‌آید و باید مانع این کار شد.

جلیلی افزود: کسانی که به سوریه سلاح ارسال می‌کنند در پی فتنه‌افکنی در منطقه هستند و برخی اتهامات خود را نیز با فرافکنی و فرار به جلو توجیه می‌کنند.

وی گفت: با همین سلاح‌ها زائران ایرانی در سوریه به اسارت گرفته می‌شوند و آنها مسوول این گونه اعمال تروریستی در آن کشور هستند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به این‌که سرنوشت سوریه از طریق گفت‌وگوهای ملی و صندوق‌های رای مشخص می‌شود افزود: مردم منطقه و سوریه نمی‌پذیرند که رژیم صهیونیستی طرفدار دموکراسی و مردم سوریه باشد و بی‌شک آمریکا هم که بیشترین ارتباط را با دیکتاتورهای منطقه داشته است، نمی‌تواند طرفدار دموکراسی و مردم این کشور باشد.

وي افزود: در پی بیداری اسلامی بسیاری از رژیم‌های دیکتاتوری منطقه جای خود را به منتخبان مردم داده‌اند، از این رو دشمنان امت اسلامی از این وضع خوشحال نیستند.

جلیلی با بیان این‌که دشمنان از تجمیع ظرفیت‌های امت اسلامی خوشحال نیستند، افزود: آنها نگرانند که امت اسلامی قطب جدیدی در منطقه و جهان تشکیل دهند به همین دلیل آنها در پی دامن زدن به توطئه تجربه شده اختلاف‌هاي قومی و مذهبی در کشورهای منطقه‌اند.

وي با اشاره به این‌که عراق دارای ظرفیت تمدنی، فرهنگی، اقتصادی برای همکاری‌های منطقه‌ای است گفت: ایران و عراق دو کشور همسایه با روابط عمیق تاریخی، منافع و تهدیدهای مشترک هستند وخوشحالیم که امروز عراق به سمت امنیت، پیشرفت و ثبات می‌رود.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: عراق هم اکنون دارای نظامی مقتدرو مبتنی بر دموکراسی است که آن را فرصتی به نفع خود، منطقه و جهان می‌دانیم. امروز مرزهای جغرافیايی و معنوی عراق و ایران مرزهای دوستی است.

جلیلی افزود: مقوله امنیت امروز مجموعه‌ای به هم پیوسته است و ناامنی در یک جغرافیای محدود همه کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد.

به گزارش ايسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: توصیه می‌كنیم در منطقه همگي به سمت ثبات، امنیت و پیشرفت حرکت کنیم. امروز ظرفیت‌هايی برای امت اسلامی در منطقه ایجاد شده است که یکی از این فرصت‌ها وجود دولتی دموکراتیک و با ثبات با ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی در عراق است.

دولت عراق در برابر توطئه دشمنان هوشمندانه عمل كند

سعيد جليلي در دیدار هوشیار زیباری با اشاره به توطئه بیگانگان در ایجاد نا امنی در عراق گفت: تدابیر هوشمندانه دولت عراق در بسط ثبات در کشور و حرکت سریع عراق در مسیر توسعه دشمنان را در ایجاد مانع در راه آرامش و پیشرفت ملت رشید عراق ناکام می‌گذارد.

به گزارش ايسنا نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق با توجه به اذعان همه طرف‌ها از جمله غربی‌ها به فعالیت تروریست‌های خارجی در سوریه تصریح کرد: هیچ‌گاه تروریست‌ها برای مردم دموکراسی به ارمغان نیاورده‌اند.

وی با تأکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران درحمایت از حق مردم برای تعیین سرنوشت خود گفت: مشکل کنونی سوریه این است که بیگانگان با پنهان کردن مطامع نامشروع خود در لوای خواسته‌های مردم سوریه تلاش و با سوءاستفاده از وضعیت این کشور اهداف سلطه‌طلبانه و تجاوزکارانه خود را دنبال مي‌كنند.

در این دیدار هوشیار زیباری با استقبال و تشکر از رویکرد سازنده و حضور فعال جمهوري اسلامي ايران نسبت به مسائل عراق و منطقه اظهار كرد: اقدام گروه‌های تروریستی در ربایش زائران ایرانی با هیچ معیاری قابل توجیه نیست و محکوم است.

دشمن با ناامني در عراق به دنبال بي‌ثباتي در منطقه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با ريیس پارلمان عراق با اشاره به توطئه‌های بیگانگان برای استمرار حضور و سلطه خود در منطقه گفت: ایجاد اختلاف‌های قومی و مذهبی و تلاش برای ناامنی در عراق بخشی از سناریو دشمن برای ممانعت از ثبات و پیشرفت ملت‌های منطقه است.

به گزارش ايسنا سعيد جلیلی در ديدار با اسامه نجیفی ظرفیت‌های جدید پدید آمده در جهان اسلام را فرصت مغتنمی برای تحقق آرمان وحدت جهان اسلام دانست و بر لزوم هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمنان برای دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و ایجاد انحراف در مسیر امت اسلامی تأکید کرد.

ريیس پارلمان عراق نیز با استقبال از دیدگاه‌های اصولی و نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در خصوص وحدت مسلمانان تلاش دشمن صهیونیستی را ایجاد انشقاق در صفوف مسلمانان و بسط خشونت و نا امنی در منطقه عنوان کرد.

بيداري اسلامي آمريكا را در انزوا قرار داده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه دیدارهای خود با مقامات منطقه با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايسنا سعيد جلیلی در این دیدار گفت: جریان بیداری اسلامی فرصت نوینی پدید آورده که کشورهای اسلامی بتوانند با هم‌افزایی قدرت و امکانات خود آمریکا و رژیم صهیونیستی را در انزوای بیشتری قرار دهند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ریاست عراق بر اتحادیه عرب و ریاست تهران بر جنبش عدم تعهد تأکید کرد: ایران و عراق می‌‌توانند ظرفیت‌های نوینی برای کشورهای مستقل در عرصه مناسبات بین‌المللی شکل داده و قطب مقتدری را برای ارتقاي نقش و جایگاه کشورهای مستقل و بسط گفتمان پایداری و پیشرفت در سطح جهانی سامان دهند.

در این دیدار همچنین نوری مالکی گفت: شرایط جدید منطقه‌ای و بین‌المللی ساختار سنتی قدرت منطقه را دگرگون کرده و امیدواریم اجلاس جنبش عدم تعهد که در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود بتواند با کمک به تقویت موقعیت کشورهای مستقل جهان این جنبش را به هدف بنیانگذاران آن نزدیک نماید.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با معاون ريیس‌جمهور عراق

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با خضیر خزاعی معاون ريیس‌جمهور عراق دیدار و درباره تحولات عراق و منطقه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايسنا سعيد جلیلی در آخرین دیدار رسمی خود با مقامات بغداد روز پنجشنبه با خضیر خزاعی با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر مسلمانان در دهه‌های اخیر و تلاش گسترده دشمنان برای جلوگیری از هم‌افزایی ظرفیت کشورهای اسلامی به ویژه پس از تشدید روند بیداری اسلامی، بر لزوم هوشیاری مضاعف برای بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های جدید تأکید کرد.

در این دیدار طرفین با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران و عراق و با اشاره به ریاست عراق بر اتحادیه عرب و ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد بر لزوم گسترش بیش از پیش مناسبات دوکشور در عرصه‌های مختلف تأکید کردند.

خضیر خزاعی معاون ريیس‌جمهور عراق همچنین مسأله سوریه را یک توطئه از پیش طراحی شده برای دامن زدن به اختلافات قومی- مذهبی و طائفی عنوان و اظهار كرد: در طراحی انجام شده این دسیسه منحصر در سوریه نیست و چنانچه نخبگان جهان اسلام هوشمندانه و به هنگام وارد عمل نشوند ممکن است ناامنی سراسر منطقه را فراگیرد.

جلیلی پس از این دیدار بغداد را ترک کرد و پس از سفری کوتاه به کربلا و نجف عازم تهران شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052012162
  • خبرنگار :