انتقاد نماينده مديران مسوول در هيات نظارت به سيستم يارانه مطبوعات

به اعتقاد نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات، ماندگاري هر كار رسانه‌يي و فرهنگي مستلزم اين است كه ما پشتوانه اقتصادي برايش داشته باشيم.

به اعتقاد نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات، ماندگاري هر كار رسانه‌يي و فرهنگي مستلزم اين است كه ما پشتوانه اقتصادي برايش داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، حسين انتظامي در جلسه نقد و بررسي كتاب‌هايش با عنوان "ناوبري وب" و "نقطه" اظهار كرد: بنده برعكس خيلي‌ها كه هر حرف اقتصادي در حوزه رسانه را به كاپيتاليسم و سرمايه‌داري نسبت مي‌دهند، معتقدم رسانه يك صنعت است و صنعت بخشي از اقتصاد است كه در آن ارزش افزوده ايجاد مي‌شود، بنابراين ماندگاري هر كار رسانه‌يي و فرهنگي مستلزم اين است كه ما پشتوانه اقتصادي برايش داشته باشيم و گرنه متكي به حمايت‌هايي خواهد بود كه ممكن است باشد و ممكن است نباشد.

نويسنده كتاب ناوبري وب با اشاره به سمت خود در هيات نظارت بر مطبوعات گفت: مخالف سيستم يارانه‌ دادن به اين شكل به مطبوعات هستم چراكه به نوعي درونش كرامت حرفه‌يي مخدوش مي‌شود.

انتظامي ادامه داد: معتقدم اصلي‌ترين وظيفه دولت شفاف‌سازي، مقررات‌گذاري و سياست‌گذاري است و اگر قرار است يارانه‌اي به مطبوعات بدهد كه در همه دنيا مرسوم است نبايد به شكل اعانه دادن باشد بلكه بايد زيرساخت‌هايي فراهم شود تا هر رسانه‌اي بتواند به ميزان نيازش از آن استفاده كند.

وي لزوم مديريت رسانه را روزنامه‌نگار بودن ندانست و گفت:‌ ما فكر مي‌كنيم اگر كسي سرمقاله خوبي بنويسد حتما مدير رسانه خوبي هم هست در صورتي كه اين طور نيست.

نماينده مطبوعات در هيات نظارت بر مطبوعات دادن اختيار انتشار اطلاعات را به جوان‌هاي كم تجربه و فاقد دانش و مهارت خطر بزرگ دانست و گفت: در كتاب ناوبري وب تلاش كردم بعضي از مسائل كه شامل تجربه در خبر آنلاين است را مستندسازي كنم برايم مهم است كه هر كدام از رسانه‌هاي كشور بدانند مانند رسانه‌هاي بزرگ دنيا نياز به آيين‌نامه اخلاق حرفه‌يي دارند.

حسين انتظامي با بيان اين‌كه دو دغدغه اين روزها پررنگ‌تر به نظر مي‌رسد و در اين دو كتاب هم به آن اشاره شده تصريح كرد: يكي از آن‌ دغدغه‌ها اين است كه قواعد رسانه‌يي بايد در حوزه رسانه‌ مطرح باشد و نه قواعد حوزه ديگر. درحال حاضر متاسفانه شرايط اين گونه نيست به طور مثال حوزه سياست و حوزه رسانه دو خاستگاه مختلف دارند و ما نمي‌توانيم با فرمان يك حوزه، حوزه ديگري را هدايت كنيم.

وي با اشاره‌ به شايعاتي كه در رسانه منتشر مي‌شوند خاطرنشان كرد: دليل اين شايعات را ميتوان تصميم‌گيري كسي دانست كه رسانه‌يي نيست و ممكن است لباس رسانه به تن داشته باشد اما رسانه را نمي‌شناسد.

انتظامي اضافه كرد: دغدغه دوم موضوع رنكينگ است ما بايد يك نظام صنفي داشته باشيم تا رنك‌ها را آن‌ها مشخص كنند و به طبع اين رنكينگ اخلاق حرفه‌يي حاكم شود و مشاهده رنكينگ سواد و دانش و اخلاق حرفه‌يي را شامل مي‌شود.

نويسنده كتاب نقطه در پاسخ به انتقاد شهيندخت خوارزمي گفت: قبول دارم كه در بعضي از مباحث تمامي ابعاد در نظر گرفته نشده است و تلاش كردم وارد هر بحثي كه مي‌شوم به درستي آن را پردازش كنم.

وي افزود: مشخصا درباره استراتژي ادغام كه اشاره شد، اين استراتژي از حساس‌ترين استراتژي‌هايي است كه در دوره‌هاي ركود و بحران استفاده مي‌شود. شايد سخت‌ترين نوع استراتژي باشد و معمولا ادغام در تمامي دنيا كه انجام شده ناموفق بوده است مگر اين كه به درستي تقسيم وظايف شده باشد.

انتظامي درباره مقاله افق اقتصادي مطبوعات در سال 90، گفت: من اعتقاد دارم پيش‌بيني‌هايي كه در آخر سال 89 انجام دادم در حال حاضر محقق شده است، مثلا پيش بيني كرده‌ بودم قيمت كاغذ 40 درصد افزايش پيدا خواهد كرد و در هفت ماهه گذشته قيمت كاغذ حدود 80 درصد افزايش داشته است.

وي ادامه داد: همچنين در اين مقاله پيش‌بيني شده بود بسياري از نشريات تعطيل خواهند شد، شوربختانه اين اتفاق در حال افتادن است. ممكن است نام روزنامه حفظ شود اما تيراژ كاهش پيدا خواهد كرد كه از نظر من اين روزنامه مرده است.

انتظامي درباره يكي بودن ساحت جنگ نرم و سرد تصريح كرد: بنده اعتقاد ندارم كه ساحت اين دو جنگ يكي‌ است و حتي معتقد نيستم فرماندهي جنگ نرم بايد به دست كساني باشد كه كارشان جنگ سرد بوده است. اما در آن مقاله اشاره شده است كه ما رسانه‌يي‌ها برخلاف ادعاهايمان مبني بر فرماندهي جنگ نرم، اصلا آداب جنگ نرم را نمي‌شناسيم.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91051911972
  • خبرنگار :