شیشه‌گری، هنری مهجور و در آستانه فراموشی

یک هنرمند شیشه‎گر، هنر شیشه‌گری را در زنجان مهجور و ناشناخته توصیف کرد.

یک هنرمند شیشه‎گر، هنر شیشه‌گری را در زنجان مهجور و ناشناخته توصیف کرد.

لامعی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با ذکر این مطلب، گفت: با توجه به مهجور بودن این رشته در استان زنجان، افرادی که در این شاخه هنری سنتی فعالیت می‎کنند محدود و به یک یا دو نفر هستند، لذا این رشته در زنجان در معرض فراموشی و منسوخ شدن است.

وی با اشاره به پیشینه این هنر در ایران افزود: شیشه‌گیری از گذشته در ایران رایج بوده است اما طی دوره خاصی منسوخ شده و در دوره ناصری دوباره احیا شد.

این هنرمند شیشه‌گری را تلفیقی از هنر – صنعت دانست و کار با شیشه را بسیار عالی ذکر کرد و تأکید کرد: در کار تراش شیشه ابزار کار یک سنگ گردان است و به همین دلیل ضریب انبساط شکست شیشه بالاست.

لامعی، هنر شیشه‌گری را نیازمند به یک حرکت بعدی دانست و گفت: برای نجات این رشته از فراموشی باید یک حرکت جدی را شروع کرد.

وی در ادامه افزود: برای احیای این رشته باید اقدامات جدی صورت گیرد و با حمایت متولیان صنایع دستی تاکنون اقداماتی انجام شده است، اما کافی نبوده است.

لامعی با انتقاد از عدم تعریف رشته شیشه‌گری به‌عنوان یکی از رشته‎های شاخص صنایع دستی زنجان، گفت: همواره عادت کرده‌ایم چاقو،چارق و ملیله را صنایع‌دستی زنجان نام ببریم اما رشته شیشه نیز در استان زنجان قدمت دارد و بی‌تفاوت بودن در قبال آن بی‌مهری به این رشته سودآور ولی مهجور است.

وی تأکید کرد: بعد از 20 سال دوندگی توانستیم مسئولان صنایع دستی را متقاعد کنیم که شیشه‎گری مربوط به شهر خاصی نیست و در همه نقاط ایران می‌توان سراغی از آن گرفت.

وی با ذکر این نکته که تدوین دوره‎های آموزشی این رشته برای دانشگاه‏‎ها کاری زمان‌بر است، اظهارکرد: به اتمام رساندن طرح آموزشی و تدوین آن نیاز به نیروهای حرفه‎ای داریم.

وی تأکید کرد: در بحث حرفه‎ای و آموزش شیشه‎گری مدرک مهم نیست و تجربه حرف اول را می‎زند.

این شیشه‌گر اضافه کرد: متأسفانه سیستم دانشگاهی به استاد کارهای رشته‎های هنری اجازه تدریس نمی‎دهد مگر به شرط داشتن مدرک دانشگاهی.

وی با اشاره به رابطه استاد – شاگردی در رشته‎های هنری، افزود: در رشته‎های هنری سواد کلاسیک داشتن عنصری مهم محسوب می‌شود.

لامعی با ابراز تأسف از عدم شناخت این هنر سنتی توسط مسئولان و مردم، گفت: متأسفانه مسئولین شناخت کمی از کار شیشه دارند، چرا که بسیاری از آنها حتی مرز شیشه را از تراش شیشه تشخیص نمی‎دهند.

وی در ادامه افزود: ما انتظار نداریم مسئول مربوطه در همه رشته‎های صنایع دستی متخصص باشد، اما لازم می‌دانیم که صنایع دستی افراد متخصص در این رشته داشته باشد که بررسی کارشناسانه رشته‎ها را به صاحب نظران این رشته ارجاع دهد.

این هنرمند زنجانی با تأکید بر این نکته که ایجاد تنش میان مسئولین و فعالان صنایع دستی هیچ گاه کارساز نبوده است، افزود: من بعد از 20 سال به تازگی توانسته‎ام مسئولان را مجاب کنم که باید این رشته را در زنجان از فراموشی نجات دهیم و مسئولان نیز دستگاه‎های موردنیاز را خریداری کرده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این رشته در جایگاه خود قرار بگیرد، اشتغالزایی خوبی خواهد داشت و ارزش افزوده این رشته بالا است.

انتهاي پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 91051609992
  • خبرنگار :