ارز تك‌نرخي؛ پايان روزگار خوش سوداگران بازار

ارز تك نرخي خوب است يا چند نرخي؟ آزاد خوب است يا دولتي؟ اين روزها بحث پيرامون آزاد شدن نرخ ارز بسيار مطرح و داغ است.

ارز تك نرخي خوب است يا چند نرخي؟ آزاد خوب است يا دولتي؟ اين روزها بحث پيرامون آزاد شدن نرخ ارز بسيار مطرح و داغ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ميان قوانيني كه براي تخصيص ارز به گروه‌هاي مختلف مردم وضع يا پيش‌بيني مي‌شود گاه عدالت تخصيص‌ها و گاه عدالت ديدگاه‌ها درباره نرخ واقعي يا حبابي ارز پرسش‌هاي گوناگوني را در ذهن ايجاد مي‌كند.

به گفته برخي از كارشناسان چند نرخي بودن ارز نه تنها باعث رانت مي‌شود بلكه تورم‌زا نيز است. دويدن فعالان اقتصادي به دنبال ارز، تزلزل بازار به خاطر چند نرخي شدن ارز و در نهايت جاري شدن سرمايه‌هاي سرگردان به اين سمت در اقتصاد كور خلأاي را ايجاد مي‌كند كه اين كمبود ثبات اقتصادي به افزايش قيمت‌ها و تشنگي سرمايه‌داران خرد و كلان براي خريد ارز را دامن مي‌زند و در دراز مدت مي‌تواند آثار سوء اي را داشته باشد.

گفتني است كه مدت‌ها پيش فعالان اقتصادي درخواست واقعي شدن نرخ ارز را داشتند؛ اين گروه از جامعه معتقد بودند كه نرخ ارز همگام با تورم پيش نرفته و اين موضوع به بخش‌هاي گوناگون اقتصاد از جمله صادرات لطمه مي‌زند.

پس از نوسانات در بازار طلا در پي هجوم نقدينگي و سرمايه‌هاي سرگردان كشور به اين بازار، حدود يك سال پيش نوسانات بازار ارز نيز مزيد بر علت شد و ارز و طلا در ساختن حباب‌هاي حجيم‌تر با يكديگر رقابت مي‌كردند.

در اين شرايط به گفته برخي كارشناسان با در نظرگرفتن لزوم تك نرخي شدن ارز، آزاد شدن نرخ ارز شايد يكي از مناسب‌ترين راه حل‌ها است. در بازار آزاد همواره نرخي متفاوت با نرخ دولت معامله ارز صورت مي‌گرفته است بنابراين تن دادن به ارز آزاد و به رسميت شناختن تنها اين نرخ ارز، يكي از گزينه‌هايي است كه در سياست‌هاي آتي دولت مي‌تواند مورد تامل قرار گيرد.

حال بايد ديد كه با وجود پيچيدن زمزمه سياست مذكور در حال حاضر كه اقتصاد كشور به شدت نيازمند كنترل و مديريت صحيح است چگونه اعمال و ارز تك نرخي مي‌شود. ديدن تمام جوانب اعلام ديدگاه‌ها و سياست‌ها مي‌تواند به ثبات بازار كمك بسياري كند كه نه تنها قابل تشويق است بلكه يك نياز مبرم محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 91051609891
  • خبرنگار :