گزينه سياسي تنها راه حل بحران سوريه

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: علي‌رغم تبليغاتي كه در حمايت از معارضين سوري صورت مي‌گيرد ابتكار عمل در سوريه به دست دولت بوده و به نظر مي‌رسد تنها گزينه موجود براي راه‌حل بحران سوريه گزينه سياسي باشد.

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: علي‌رغم تبليغاتي كه در حمايت از معارضين سوري صورت مي‌گيرد ابتكار عمل در سوريه به دست دولت بوده و به نظر مي‌رسد تنها گزينه موجود براي راه‌حل بحران سوريه گزينه سياسي باشد.

داوود احمدزاده كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس بيداري اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه سوريه در حال حاضر مركز ثقل خاورميانه است عنوان كرد: امروز سوريه كانون بحران‌هاي خاورميانه بوده و در واقع كوفي‌عنان نيز در چنين شرايطي تلاش داشت رويه سياسي را براساس طرح شش ماده‌اي و ماموريتي كه از طرف سازمان ملل و شوراي امنيت به او محول شده بود بر برخوردهاي نظامي اولويت دهد.

وي افزود: كوفي‌عنان قصد داشت رويكردي اتخاذ كند تا هم مخالفين بشاراسد وهم حكومت و ساختار قدرت سوريه باهم از طريق گفت‌وگو اختلافاتشان را حل كنند؛ ولي متاسفانه طرح او در عمل با مشكلات زيادي روبرو شد؛ چرا كه تضاد منافع قدرتهاي خارجي، قدرتهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي كه در بحران سوريه دخيل هستند در ناكام ماندن طرح كوفي عنان موثر بودند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه جبهه غربي و جبهه عربي را مخالف حكومت سوريه دانست و گفت: قطر و عربستان در راس اين جبهه قرار دارند و از طرف ديگر روسيه و چين به عنوان دو قدرت بزرگ كه در مقابل سياستهاي يك جانبه‌گرايانه آمريكا حق وتو دارند تاكنون ايستادگي كردند؛ همچنين در سطح منطقه هم ايران و تا حدودي عراق و دولت لبنان از راه حل سوري- سوري(حل مسال سوريه توسط سوري ها) استقبال مي‌كنند.

وي افزود: غرب مي‌خواهد سوريه را به ليبي ديگري تبديل كند و به گفته عنان اين تضاد منافع قدرت‌ها در ناكام ماندن اصل طرح او موثر بوده ؛ علاوه براين عنان نبود حمايت ازسوي كشورهاي غربي و رويكرد سياسي آنها را نيز يكي ديگر از مسائلي دانست كه در مقابل بهبود وضعيت سوريه قرار داشت.

احمدزاده تاكيد كرد: بحران سوريه به حدي رسيده است كه شوراي امنيت علي‌رغم چندين جلسه كه تشكيل داده است و غربي‌ها كه مبتكر طرح‌هاي ضد سوري هستند خواستند از طريق شوراي امنيت سازمان ملل متحد مدل ليبي را مجدداً تكرار كنند كه اين خواسته با واكنش چين و روسيه مواجه شده و وتوهاي مكرر آنها رويكرد غرب را با بن بست آشكاري مواجه كرده است. در اين راستا كشور قطر و عربستان براي دور زدن افكار عمومي به سازمان ملل متوسل شده‌اند كه نهاد اصلي حفاظت از صلح و امنيت جهاني شناخته مي‌شود در همين راستا مجمع جهاني سازمان ملل، طرحي را تحت عنوان قطعنامه اتحاد براي صلح به تصويب رساند.

وي ادامه داد: متاسفانه اين قطعنامه ضد سوري بحران سوريه را وارد فاز نظامي كرده و درواقع اين قطعنامه قابليت اجرايي لازم را ندارد؛ چرا كه اين قطعنامه‌ها براي اينكه قابليت اجرا شدن داشته باشد حتماً بايد قبلاً از مجراي شوراي امنيت سازمان ملل متحد خارج مي‌شد كه مجمع عمومي سازمان ملل بتواند به آن رسيدگي كند در صورتي كه هنوز بحث سوريه در شوراي امنيت سازمان ملل باز بوده و قطعنامه‌هايي هم قبلاً تصويب شده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه علي رغم تلاش‌ها و رويكرد ضد سوري كه كشورهاي غربي و عربي اتخاذ كرده‌اند در عمل قطعنامه جديدي كه در سازمان ملل تصويب شده قدرت اجرايي ندارد، گفت: هدف اصلي باني‌هاي اين قطعنامه تضعيف موقعيت روسيه و چين و قدرتهايي است كه هنوز از ساختار نظام بشار اسد در سوريه حمايت مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: عربستان و غرب مي‌خواهند از طريق تشديد تحريم‌هاي اقتصادي رويه را براي دخالت نظامي عليه سوريه آماده سازند.

احمدزاده در بخش ديگري از اين گفت‌وگو عنوان كرد: امروز ما در خصوص بحث سوريه شاهد اتحاد و هم‌گوني مواضع روسيه، چين، عراق و حتي لبنان هستيم؛ ولي عربستان سعودي و قطر با تجهيز و ارسال تسليحات به طيف‌هاي سلفي سوريه به اختلافات دامن زده و برخوردهاي نظامي داخل اين كشور را تشديد مي‌كنند .

اين كارشناس خاورميانه با بيان اينكه در عمل حاميان نظام سوريه با يكديگر متحد هستند؛ گفت: ولي اين‌كه سير اين تحولات بعد از اين قطعنامه و روند فعلي به كجا خواهد رسيد مي‌توان گفت كه بعد از انفجاري كه در دفتر امنيتي دمشق صورت گرفت و در طي آن چند تن نزديكان بشاراسد كشته شدند نظام سوريه نشان داد كه مي‌تواند در اين فرصت كوتاه ضمن بازيافت قدرت سياسي خود امور امنيتي خود را نيز سامان دهد.

وي گفت: پس از اين واقعه شاهد بوديم كه در جبهه حلب، حمص و جبهه مركزي، گروه‌هاي دولتي توانسته‌اند در چندين نقطه به مواضع معارضين دست يافته و آنها را از مركز دمشق عقب برانند؛ علاوه بر اين علي‌رغم تبليغاتي كه در حمايت ازمعارضين سوري صورت مي گيرد ابتكار عمل در سوريه به دست دولت بوده و به نظر مي‌رسد تنها گزينه موجود براي راه‌حل بحران سوريه گزينه سياسي باشد.

احمدزاده در پايان تاكيد كرد: علي‌رغم اينكه شاهد هستيم كوفي‌عنان از ماموريت خود استعفا داده است؛ ولي روسيه و كشورهاي ديگر همچنان بر اين باورند كه با معرفي شخص ديگري به جاي عنان و درپيش گرفتن رويه ديپلماتيك و شيوه‌هاي مسالمت‌آميز بحران سوريه را بدون استفاده از گزينه نظامي حل و فصل كنند؛ زيرا به نظر مي‌رسد برخورد هاي نظامي در مورد سوريه جواب نداده و اين ساده‌انديشي است كه كشورهاي غربي و محور عربي ضد سوري مي خواهند سوريه را تبديل به ليبي ديگر كنند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051509393
  • خبرنگار : 71405