دعوت‌نامه شركت در اجلاس غيرمتعهدها در تهران تقديم رييس‌جمهور مونته‌نگرو شد

فرستاده ريیس‌جمهور ایران هفته گذشته در سفر به مونته‌نگرو دعوتنامه رسمی شرکت در اجلاس جنبش غيرمتعهدها را به فیلیپ ویانوویچ، ريیس‌جمهور اين كشور تسلیم كرد.

فرستاده ريیس‌جمهور ایران هفته گذشته در سفر به مونته‌نگرو دعوتنامه رسمی شرکت در اجلاس جنبش غيرمتعهدها را به فیلیپ ویانوویچ، ريیس‌جمهور اين كشور تسلیم كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علی اصغر خاجی در مصاحبه با خبرگزاری میناپودگوریتسا در اين‌باره گفت: «گفت‌وگوهای خوبی با ویانوویچ داشته و خوشحالم از این که دیدگاه‌های نزدیکی در زمینه نقش جنبش غيرمتعهدها در جهان امروز داشتیم.»

او افزود: با در نظر گرفتن وقایع کنونی در جهان جنبش بایستی اهداف خود و نیز نحوه عملکرد در این شرایط را مجددا تعریف کرده تا این که نقش مهم‌تری در حل چالش‌های جهانی داشته باشد.

فرستاده ريیس‌جمهور ایران گفت: «جنبش در دوران جنگ سرد تشکیل شده و امروز شرایط جهان بسیار متفاوت است. تعریف مجدد اهداف قبلی می‌تواند برای ما مشخص کند که چه کاری امروز می‌توانیم انجام دهیم. »

به گفته وی، درکنار این هدف مساله کمک جنبش به برقراری صلح در سراسر جهان و توجه به همکاری‌های چند جانبه‌يی و نیز توسعه همکاری جنوب ـ جنوب می تواند جزو اهداف اجلاس آتی باشد.

خاجی یادآوری کرد که جنبش دارای 120 عضو دائم و 27 سازمان وکشور ناظر بوده و پس از سازمان ملل بزرگ‌ترین تشکیلات بین‌المللی است.

او گفت که بسیار از «توجه خاص» ویانوویچ به جنبش خوشحال بوده و امیدوار است که مونته‌نگرو در این همایش نقشی شایان توجه داشته باشد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که نقش مونته نگرو را در جنبش چگونه می‌بیند با توجه به این که درآستانه ورود به ناتو قرار دارد؟ گفت: «مونته نگرو در این شرایط نیز می‌تواند نقش شایان توجهی داشته باشد .»

او افزود: «کشور شما عضو ناظر جنبش است كه در گذشته یوگسلاوی یکی از بانیان آن بوده است. با این حال معتقدیم که مونته نگرو در این شرایط نیز می‌تواند نقش شایانی داشته و در آینده نیز قطعا بر اساس شرایط سیاسی موجود درمورد نحوه جهت گیری آن تصمیم اتخاذ خواهد شد.»

خاجی افزود: با ویانوویچ علاوه بر جنبش در رابطه با همکاری‌های دو جانبه که به نظر وی رضایت بخش است، گفت‌وگو كردیم و مشترکا بر این نظر بودیم که میزان همکاری‌های کنونی متناسب با ظرفیت های موجود در روابط نبوده و معتقدیم که بایستی میزان آن افزایش یافته و سطح تماس بیش‌تر شود و هیچ مانعی برای گشایش دفتر نمایندگی ایران در پودگوریتسا وجود ندارد.

فرستاده ريیس‌جمهور ایران گفت: لازم است بخش‌های صنعتی و فن‌آوری دو کشور بهتر با یکدیگر آشنا شده تا این که زمینه‌های همکاری مشخص شود.

وی یکی از زمینه‌های مهم همکاری را بخش‌های صنعتی، انرژی، توریسم، علوم و مبادله دانشجو ذکر کرد و افزود: آماده هستیم تا در تمامی زمینه‌های مورد علاقه پیشنهادات را بررسی کنیم و هیچ مانعی برای پیشبرد روابط وجود ندارد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051408742
  • خبرنگار :