كشف شمالي‌ترين تپه‌هاي مرجاني جهان توسط دانشمندان

دانشمندان ژاپني موفق به كشف شمالي‌ترين تپه‌هاي مرجاني جهان در آن سوي ساحل جزيره تسوشيماي ژاپن شدند.

دانشمندان ژاپني موفق به كشف شمالي‌ترين تپه‌هاي مرجاني جهان در آن سوي ساحل جزيره تسوشيماي ژاپن شدند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيش از 90 درصد تپه‌هاي مرجاني دنيا در مناطق گرمسيري واقع شده‌اند. اين در حالي است كه اين تپه‌ها در 34 درجه عرض جغرافيايي شمالي واقع شده‌اند و از تپه‌هاي مرجاني ديگر فاصله زيادي دارند. آن‌ها در 350 كيلومتري شمال بسياري از تپه‌هاي ديگر اين منطقه قرار دارند.

به گفته هيرويا يامانو از موسسه ملي مطالعات محيطي ژاپن، تاكنون تصور مي‌شد كه تپه‌هاي مرجاني در بخش زيرين مناطق آب گرم با دماي حداقل 18 درجه در زمستان گسترش مي‌يابند. با اين حال تپه‌هاي مرجاني جديد در دماي 13 درجه در زمستان ايجاد شده‌اند كه اين رقم به طور ناباورانه‌يي پايين است.

تيم تحقيقاتي در سال 2001 تپه مرجاني مشابهي را در آن سوي ساحل جزيره ايكي در ژاپن كشف كرده بود كه شمالي‌ترين تپه مرجاني زمين به شمار مي‌رفت.

تپه چهار هزار و 300 ساله جديد در 70 كيلومتري شمال تپه مرجاني قبلي واقع شده است.

خليج كدري كه اين تپه دريايي در آن قرار دارد، داراي ابرهاي حاوي ذرات معلق فراوان است و دماي آب نيز به ويژه در زمستان بسيار پايين است.

هر دوي اين ويژگي‌ها زندگي را براي اكثر مرجان‌ها دشوار مي‌كند اما تپه مرجاني جديد از دسته‌يي از مرجان‌ها موسوم به Favia تشكيل شده كه قهوه‌يي‌رنگ و عظيم هستند. اكثر تپه‌هاي دريايي از مرجان‌هاي متعلق به گونه Acropora تشكيل شده‌اند كه داراي رنگ‌هاي متنوع بوده و در پليپ‌هاي منشعب يا بشقاب‌گونه رشد مي‌كنند. گونه Favia آب‌هاي سرد و كدر را بهتر از Acropora تحمل مي‌كند.

محققان تصور مي‌كنند كه جريان گرم آبي در طول جزيره شمال غرب ژاپن به احتمال فراوان به انتقال لارواي مرجان به طرف شمال و به درون خليج‌ دروني كدر جزاير ايكي و تسوشيما كمك كرده است.

چنين تپه‌هايي مي‌توانند به دانشمندان در اندازه‌گيري تغييرات زيست‌بومي اقيانوس‌هاي در حال گرم شدن كمك كنند.

نتايج اين دستاورد علمي در مجله journal Geology انتشار يافت.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91051207492
  • خبرنگار : 71456