شهر شلوغ است و اتوبوسهاي گردشگري، بزرگ. بعد از پيگيريهاي زياد براي گرفتن مجوز تردد در شهر و محدودهي طرح ترافيك از نيروي انتظامي، ميماند دنبال جاي پارك گشتن براي اتوبوسهاي به اين بزرگي.
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جاي پارك در تهران كم است، حتا براي ماشينهاي كوچك نيز جا بهسختي پيدا ميشود، چه برسد به اتوبوسهاي گردشگري. پاركينگ مناسب هم براي اين اتوبوسها آنقدر كم است كه هنوز يك را نشمرده به عدد دو نبايد فكر كرد، حالا با اين اوضاع، برخي آژانسدارها ميگويند، ديگر اجازهي ورود به پاركينگ موزهي ملي ايران كه هر گردشگري از آن ديدن ميكند، به اتوبوسهاي گردشگري داده نميشود.
البته براساس پيگيريها و پرسوجوها به نظر ميرسد، ممنوع شدن ورود اتوبوسهاي گردشگري به پاركينگ موزهي ملي، هنوز دامن همهي تورها را نگرفته است، براي همين مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هنوز اين موضوع را قبول نكردهاند و معتقدند، اين يك ادعاست و آن را بيپاسخ گذاشتهاند.
اما سيروس اعتمادي ـ تورگردان ـ كه با اين مشكل روبهرو شده است، به خبرنگار ايسنا توضيح داد: از 50 سال پيش تنها جايي كه امكان پارك اتوبوسهاي گردشگري را داشت، پاركينگ موزهي ملي بود. اين پاركينگ دقيقا در مركز تاريخي شهر و در محلهاي شلوغ قرار دارد كه اتوبوسهاي گرشگران، آنجا پارك ميكردند و گردشگران هم پياده از موزههاي ملي، آبگينه، كاخ گلستان، بازار تهران و ديگر جاذبههاي خيابان سيتير ديدن ميكردند.
وي ادامه داد: ما انتظار داشتيم هر سال، يك پاركينگ مثل پاركينگ موزهي ملي به شهر تهران اضافه شود كه اگر اين اتفاق ميافتاد تا الان 50 پاركينگ در تهران ساخته شده بود؛ اما نهتنها اين اتفاق رخ نداد، بلكه همين يك پاركينگ هم توسط خودروهاي كارمندان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه متولي گردشگري كشور است، تصرف شده است.
او گفت: من مشكل را با معاون گردشگري كشور مطرح كردم؛ ولي او قبول نكرد و گفت اين ممنوعيت وجود ندارد و اتوبوسهاي گردشگري ميتوانند از اين پاركينگ استفاده كنند.
وي با بيان اينكه هيچ پاركينگي براي اتوبوسها و مينيبوسهاي گردشگري در شهر وجود ندارد، اظهار كرد: اين اتوبوسها هميشه براي پيدا كردن جاي پارك، سرگردان هستند. در حالي كه در كل تهران فقط چند نقطه وجود دارد كه گردشگران، زياد به آنجا تردد ميكنند؛ موزهي ملي و بافت تاريخي اطراف آن، موزهي رضا عباسي و موزهي جواهرات در نزديكي سفارت آلمان، اما بهجز موزهي ملي هيچيك از اين سايتها پاركينگ ندارند و اتفاقا پيدا كردن جاي پارك در اطراف آنها كار بسيار مشكلي است.
اعتمادي معتقد است: ساخت پاركينگ در شهرهاي گردشگرپذير و شلوغ مانند تهران ميتواند يكي از برنامههاي توسعهي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد و نبايد از اين موضوع حتا اگر به نظر برخي مهم نباشد، غافل شد.
براساس گفتهي برخي راهنمايان تور و مديران آژانسها، اين مشكل از زمان نمايش «منشور كوروش» در موزهي ملي پديد آمده است، هرچند اين ممنوعيت بهشكل كامل اعمال نميشد؛ ولي رفتهرفته پس از انتقال سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ارگ آزادي به ساختمان پژوهشكدهي مرمت و حفاظت و استفادهي كارمندان اين سازمان از پاركينگ موزهي ملي، ورود اتوبوسهاي گردشگري به اين فضا محدودتر شد.
جامعهي تورگردانان ايران هم پس از پرسوجو از اعضاي خود و همچنين برخي راهنمايان تور اعلام كرد كه در حال حاضر فصل ورود گردشگران خارجي به كشور نيست. بنابراين اتوبوسهاي گردشگري كمتر به اين محدوده تردد دارند؛ ولي آژانسهايي بودهاند كه اجازهي ورود به اتوبوسهاي گردشگري آنها را به اين پاركينگ ندادهاند، چون ماشينهاي كارمندان سازمان آنجا پارك بودند، در حالي كه بايد اين جريان برعكس باشد، چون آنجا پاركينگ موزهي ملي است.
به گفتهي تورگردانان، سايت موزهي ملي بهترين و قديميترين سايت گردشگري تهران و درعين حال شلوغترين منطقهي شهر با خيابانهاي باريك است كه اجازهي پارك براي خودروها در اين محدوده معمولا داده نميشود و سرگرداني اتوبوسها نهتنها گردشگران را معطل ميكند، بلكه گاهي سبب ميشود آنها از برنامهي تور خود جا بمانند كه در اين صورت به گفتهي ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعهي تورگردانان ـ هر تأخير و حذف هر بخش از برنامهي گردشگران، به پرداخت جريمه از سوي آژانس به طرف قرار داد منجر ميشود، موضوعي كه شايد از نظر خيليها چندان به چشم نيايد؛ ولي در بياعتماد كردن گردشگران اثر مستقيم دارد.
انتهاي پيام