ساخت سازهاي هرچند سبك روي سقف تئاترشهر، علاوه بر مخدوش كردن حريم منظري اين بناي تاريخي، به اين بنا آسيب هم ميزند.
رضا موسوي ـ كارشناس مرمت آثار تاريخي ـ در گفتوگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين مطلب، بيان كرد: با توجه به آسيبهايي كه در سالهاي گذشته به بدنهي تئاترشهر وارد شده، بعد از آغاز شدن كار مترو در اين محدوده، گودبرداري ساختمان پشت اين بنا، تركهايي كه در سقف سالن قشقايي ايجاد شد و تركهايي كه اكنون روي بدنهي تئاتر شهر وجود دارد، حالا وقت آن رسيده است كه ديگر فشاري به اين بناي تاريخي وارد نكنيم.
او ادامه داد: ساختمان تئاترشهر تركيبي از فلز و بتون است و يك حجم متراكم سلبي را شامل ميشود. به همين دليل، بايد پيش از ساخت بناي آن، آزمايشهايي روي خاك منطقه انجام ميشد تا مشخص شود آيا زمين تحمل وزن اين سازه را دارد و آيا مكانيك خاك جوابگوي اين وزن است؟ اما متأسفانه اين آزمايشها انجام نشد.
وي تأكيد كرد: با وجود اينكه ساختمان تئاترشهر عمر زيادي ندارد، ولي متأسفانه به نظر ميرسد عمر اين ساختمان روبه پايان است و به بازنشستگي زودتر از موعد دچار شده، پس نبايد به آن فشار آورد. با اقدامات اخير نيز رمق چنداني براي ساختمان تئاترشهر باقي نمانده است.
او اظهار كرد: كساني كه مدعي ساخت يك سازه (شبيه تونل) روي سقف تئاترشهر هستند، ميگويند سازهي ساختهشده سبك است؛ اما آن تونلي كه روي سقف ايجاد شده، بهطور قطع ميزبان تعدادي تماشاگر خواهد بود، حتا اگر خود سازه هم وزني نداشته باشد، رفتوآمد تماشاگران و به احتمال زياد، نصب تعدادي دكور براي اجراي تئاتر، فشارهايي را به بناي تئاترشهر وارد ميكند.
اين كارشناس حوزهي ميراث فرهنگي با اشاره به مواد 558 و 559 قانون تعزيرات اسلامي مبني بر اينكه وارد كردن هر خدشهاي به بناهاي تاريخي، جرم محسوب ميشود، گفت: مدتي پيش نيز با استناد به همين قانون، سازمان قطار شهري را وادار كرديم تا دست از ساخت ساختماني دو طبقه براي مترو بردارد، چون آن ساختمان حريم منظري تئاترشهر را از بين ميبرد. اكنون نيز ايجاد چنين سازهاي روي سقف تئاترشهر، از نظر تكنيك و بحثهاي زيباييشناسي، منظر عمومي اين بناي تاريخي را برهم ميزند.
او تاريخي بودن، ارزشهاي معماري و معنوي را از جمله شاخصههاي يك اثر براي ثبت آن در فهرست آثار ملي دانست و ادامه داد: تئاترشهر نهتنها بهدليل ارزشهاي هنري و معمارياش در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد، بلكه وجهي معنوي آن نيز مورد توجه بود، چون اين مكان محلي براي فعاليت هنرمندان و افرادي بود كه هر كدام صاحب سبكي بودند.
وي با اشاره به درگذشت استاد حميد سمندريان در حدود 10 روز پيش، بيان كرد: او در جايي گفته بود «اين صحنه، خانهي من است» كه بايد آن را حفظ كنيم.
موسوي با بيان اينكه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين زمينه وارد عمل شده است، اظهار كرد: مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ محمدحسين فراهاني ـ ـبهشدت اين موضوع را پيگيري ميكند و بهدنبال مواد قانوني براي جلوگيري از آسيب رسيدن به بناهاي تاريخي است. همچنين در حال انجام اقداماتي مانند حذف عناصر زائد و الحاقات بنا و جمعآوري اين سازه است.
وي با اشاره به صحبتهايي كه در روزهاي گذشته با رييس تئاترشهر ـ صادق موسوي ـ و مسؤول روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي ـ پيمان شريعتي ـ داشته است، گفت: اين افراد از شرايط تئاترشهر ناراضي بودند و بر جمعآوري سريع اين سازه از روي سقف تأكيد داشتند.
او اضافه كرد: با توجه به تعاملهاي زيادي كه بين اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و مسؤولان تئاترشهر وجود دارد، معتقدم بايد به حرف يكديگر اعتماد كنيم و پيش از اينكه اين موضوع را به سمت قانوني شدن ببريم، آن را دوستانه برطرف كنيم. براساس صحبتهاي انجامشده قرار است تا هفتهي آينده اين معضل برطرف شود. اگر اين اتفاق ديرتر رخ دهد، قطعا اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اقدامات قانوني لازم را در اين زمينه انجام ميدهد.
انتهاي پيام