"محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار با تكيه بر معارف قرآن"

سفير پيشين ايران در تايلند: حوادث ميانمار به معناي جنگ بين‌ اسلام و بوديسم نيست

سفير پيشين ايران در تايلند گفت: عليرغم اين كه حاكميت ميانمار، بودايي است اما برخوردهاي اخير در اين كشور به معناي جنگ بين اسلام و بوديسم نيست.

سفير پيشين ايران در تايلند گفت: عليرغم اين كه حاكميت ميانمار، بودايي است اما برخوردهاي اخير در اين كشور به معناي جنگ بين اسلام و بوديسم نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن پاك آيين كه در " نشست محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار با تكيه بر معارف قرآن"، سخن مي‌گفت، افزود: معمولا در شرق آسيا تعامل خوبي بين مسلمان‌ها و بوداييان وجود داشته و القاي جنگ بين اسلام و بوديسم، خطي است كه غربي‌ها با تبليغات رسانه‌اي خود دنبال مي‌كنند.

وي ادامه داد: حتي پيشوايان بودايي هم از مسائل به وجود آمده در ميانمار ناراضي هستند و بعضا اين حوادث را محكوم كرده‌اند.

پاك‌آيين در ادامه با اشاره به فعاليتهاي ديپلماتيك صورت گرفته توسط جمهوري اسلامي ايران بيان كرد:‌ در ابتداي امر، سخنگوي وزير امور خارجه كشورمان مواضعي را اتخاذ كردند و سپس محمد خزاعي، نماينده ايران در سازمان ملل متحد به بان‌كي‌مون، دبير كل سازمان ملل نامه نوشت و خواستار پيگيري اين موضوع توسط مجامع بين‌المللي شد.

وي همچنين از ارسال نامه نماينده ايران در سازمان كنفرانس اسلامي به اين سازمان خبر داد و افزود:‌اين نامه و پيگيري صورت گرفته منجر به صدور بيانيه‌اي توسط سازمان كنفرانس اسلامي در محكوميت جنايات صورت گرفته در ميانمار شد و بنا به درخواست جمهوري اسلامي قرار شد كه اين سازمان، هياتي حقيقت‌ياب را براي پيگيري اين موضوع به ميانمار اعزام كند.

پاك‌آيين با اشاره به فعاليتهاي سفراي ايراني در شرق آسيا، گفت: سفير ايران در تايلند براي اطلاع دقيق از وضعيت مسلمنان ميانمار با دولت اين كشور در تماس است و سفير ايران در اندونزي هم سعي دارد با كمك اتحاديه‌ي جنوب شرق آسيا (آ‌سه‌آن) و كشورهاي مالزي، اندونزي و برونئي براي حل مشكل مسلمانان ميانمار به اين كشور فشار وارد كند.

اين كارشناس علوم سياسي ياد آ‌ور شد كه از هفت ميليون مسلمان ميانمار حدود پانصد تا هشتصد هزار نفرشان تحت فشار و آواره‌اند و ميانمار تابعيت آنان را نپذيرفته و دائم بين بنگلادش و ميانمار در رفت و آمد هستند.

وي ارائه دقيق آمار از تعداد مسلمانان كشته شده در حوادث اخير ميانمار را به دليل بسته بودن فضاي آن كشو ر امكان پذير ندانست.

پاك‌آيين با اشاره به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره‌ ميانمار گفت: باعث تاسف است كه مجامع بين‌المللي و مدعيان حقوق بشر كه ادعا دارند حتي از حقوق حيوانات هم دفاع مي‌كنند، در اين قضيه ساكت مانده‌اند و اين حركت آنان نوعي گزينش منظوري و نشان دهنده‌ نگاه لائيك اين نهادها به مسلمانان است و مواضع سازمان ملل در اين زمينه هم تاكنون كافي نبوده است.

وي همچنين با بيان تاريخچه‌اي از حضور مسلمانان از قرن اول هجري در ميانمار و شروع فشارها بر آنان در قرن دوم هجري افزود:‌ محدوديتهايي كه از همان سالهاي اوليه براي مسلمانان در ميانمار ايجاد شده بود منجر به شكل‌گيري نهضتهاي آزادي‌بخش در اين كشور جنوب شرق آ‌سيا شد.

پاك‌آيين در پايان اظهار اميدواري كرد كه جامعه‌ جهاني مخصوصا مسلمانان جهان به كمك مسلمانان ميانمار بشتابند و گفت: اميدواريم كه با اهتمام عمومي در سطح رسمي و مردمي و حضور ملت بزرگ ايران در صحنه و همچنين كمك نهادهاي غير دولتي، اين غائله به نفع جهان اسلام پايان يابد.

نشست محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار با تكيه بر مباني قرآني شب گذشته در سالن نشست‌هاي بخش دانشگاهي بيستمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن تهران برگزار شد.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91050503108
  • خبرنگار :