در نشست دانشجويي مقابل سفارت سوريه مطرح شد

تنها راه پيروز شدن بر نابساماني‌هاي سوريه مقاومت است

اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، اتحاديه جامع دانشجويان و بسيج دانشجويي با برگزاري نشستي مقابل سفارت سوريه در تهران حوادث اين كشور را مورد تحليل قرار دادند.

اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، اتحاديه جامع دانشجويان و بسيج دانشجويي با برگزاري نشستي مقابل سفارت سوريه در تهران حوادث اين كشور را مورد تحليل قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا‌)، محمد رضايتي دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي مستقل در اين نشست با تقسيم‌بندي رويدادهاي سوريه به سه مقطع زماني، اظهار داشت: اولين مقطع معارضه مدني بود كه از بهمن 89 تا مرداد 90 ادامه داشت. از مرداد 90 تا اسفند 90 نيز معارضه مدني به معارضه نظامي تبديل شد، مقطع سوم نيز مقطعي است كه از اسفند 90 شروع شده و تاكنون ادامه دارد.

وي افزود: با نگاهي به تحولات سوريه متوجه مي‌شويم، نشانه‌هايي وجود دارد كه آمريكا و اسرائيل به اين نتيجه رسيدند كه براي ضربه به مقاومت بايد كشورهاي مانند ايران، لبنان و سوريه را دچار تنش كند و اولين تلاش آنها از سال 88 براي ضربه زدن به ايران آغاز شد و جنگ 33 روزه را نيز در لبنان براي رسيدن به اهداف خود آغاز كردند، اما زماني كه موفق نشدند به سراغ سوريه رفتند؛ چرا كه، سوريه سرپل ارتباط ايران و لبنان بود و اگر ضربه‌اي مي‌خورد مقاومت را با چالش روبرو مي‌كرد.

رضايتي ادامه داد: پس از مدتي كه دولت سوريه اصلاحات را آغاز كرد، آمريكا واسرائيل به اين نتيجه رسيدند كه تلاش آنان براي معارضه‌هاي مدني پايگاه مردمي ندارد، لذا به معارضه‌ نظامي تغيير حالت دادند. قطر و عربستان نيز شروع به تجهيز معارضان داخلي كردند.

وي يكي از دلايل اين نوع اقدامات عربستان و قطر را انحراف افكار عمومي از حوادث داخلي اين كشورها خواند و گفت: ما از مردم عربستان و قطر مي‌خواهيم كه عليه حاكمان خود كه سرسپرده‌هاي صهيونست‌ها هستند، قيام كنند.

وي در ادامه با انتقاد از تلاش برخي از رسانه‌ها در منحرف كردن افكار عمومي درباره وقايع سوريه گفت: ما شاهد دروغ پراكني‌هاي الجزيره و العربيه هستيم. طرح كوفي عنان جهت امنيتي داشت و آتش‌بس يك جانبه بود كه فرصت براي معارضان كه بسياري از آنها سوري نيستند، فراهم كرد و ما از ابتدا مخالفتمان را با آن اعلام كرديم.

اين فعال دانشجويي با اشاره به اقدامات تروريستي اخير در سوريه اظهار داشت: ترور حاكي از آن است كه عاملان آن از هيچ منطقي برخوردار نيستند و دشمنان سوريه زماني متوجه شدند تلاش‌هايشان براي ايجاد چالش در اين كشور با شكست مواجهه شده است، به ترور روي آوردند. ما از جوانان سوري مي‌خواهيم كه حلقه‌هاي مقاومت اسلامي در اين كشور تشكيل دهند؛ چرا كه امروز سوريه بيش از هر چيزي به اين حلقه‌هاي مقاومت نيازمند است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برخي كشورهاي اسلام‌گرا متاسفانه دچار فقر تحليل شده‌اند و برخي ازآنها با آمريكا و اسراييل توافق پنهاني كردند، خطاب ما به آنها اين است كه فريب آمريكا و اسراييل را نخورند.

رضايتي در پايان سخنان خود با اشاره به كشتار اخير مسلمانان در ميانمار از سكوت جوامع بين‌المللي در مقابل اين حادثه انتقاد كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست ميرحاجي به نمايندگي از بسيج دانشجويي با بررسي حوادث سوريه گفت: حضور آمريكا و اسراييل در اتفاقات سوريه كاملاً مشهود است. آمريكا طي اين مدت اخير 6 تا 7 كنفرانس براي تغيير حكومت برگزار كرده است كه اولين آن تونس و آخرين آن در پاريس بوده است.

وي اضافه كرد: همچنين آمريكا تلاش بسياري براي صدور قطعنامه عليه سوريه انجام داده و در مدت اخير بيش از 100 سفر خارجي از سوي مقامات آمريكايي براي رايزني در مورد تغيير حكومت سوريه انجام شده است كه همه اينها نشان از اهميت تغيير حكومت سوريه براي اين كشور دارد.

وي با طرح اين سوال كه تلاش آمريكا جهت تغيير حكومت سوريه براي چيست؟ اظهار داشت: اگر به خاطر حقوق بشر است، يك صدم حقوق بشري كه در سوريه وجود دارد، در كشورهاي هم پيمان آمريكا مانند عربستان پيدا نمي‌شود، در سطح منطقه عربستان پرچم دار تغيير در سوريه شده است، كشوري كه حتي در داخل مرزهاي خود حقوق بشر را رعايت نمي‌كند، ادعاي دفاع از حقوق بشر در سوريه را دارد!

وي افزود: عقل ضد استكباري جنبش دانشجويي به ما نشان مي‌دهد كه وقتي تمام كفر و استكبار براي تغيير حكومت سوريه تلاش مي‌كند، بايد نسبت به اين موضوع ترديد كنيم. و بدانيم مطمئناً در پشت آن تلاش‌ها نفعي براي استكبار نهفته است.تجربه به ما ثابت كرده است كه پشت هر جرياني كه استكبار قرار دارد، سودي براي مردم نيست. آمريكا،‌ انگليس، فرانسه، آلمان، عربستان و قطر هرگز در مقابل حوادث و انقلاب‌هاي منطقه و حتي نظام بين‌الملل ورود نكرد، اما در موضوع سوريه شاهد بوديم كه از همان ابتدا بسياري از كشورها اعلام موضع مي‌كردند.

ميرحاجي در ادامه با بيان اين‌كه برخي كشورها در مسلح كردن معارضان سوري رقابت مي‌كنند، افزود: پروسه تغيير در سوريه يك پروسه بين‌المللي است و نه حركت مردمي، شايد مردم اعتراضاتي داشته باشند، اما آنچه مي‌بينيم حركت مردمي نيست، اتفاقات سوريه با روح انقلاب‌هاي منطقه متفاوت است، در انقلاب‌هاي كشورهاي منطقه مردم شعارهاي اسلامي مطرح و در نمازهاي جمعه راهپيمايي مي‌كردند و خواست‌هاي مشخصي داشتند، اما در سوريه شاهد اينگونه حوادث نيستيم.

وي خاطر نشان كرد: تلاش‌هاي آمريكا و اسراييل براي سقوط دولت سوريه به اين خاطر است كه دولت سوريه و شخص بشار اسد همواره بر مدار مقاومت ايستادگي و همواره با استكبار مرزبندي خود را اعلام كرده است. و مطمئن باشيد كه اگر از موضع خود كوتاه آيد اتفاقات اين كشور نيز پايان مي‌پذيرد.

اين فعال دانشجويي اظهار داشت: توطئه‌هاي كه در سوريه شكل گرفته است، عليه اسلام انقلابي است، غربي‌ها مشكلي با ديكتاتوري و نسل‌كشي ندارند، بلكه ترس آنها از شكل‌گيري بلوك اسلامي است كه شامل ايران، لبنان، سوريه، فلسطين، عراق و مصر... مي‌شود.

ميرحاجي همچنين گفت: ما دست امام(ره) را در انقلاب‌هاي منطقه شاهد هستيم و مدل انقلاب‌هاي منطقه، مدلي است كه امام(ره) در ايران پياده كرده است ترس غرب از اشاعه تفكر اسلامي است.

وي همچنين گفت: سوريه زير بمباران شايعات رسانه‌اي قرار گرفته است . ما از آقاي بشاراسد مي‌خواهيم كه اصلاحاتي كه هر چند دير شروع كردند را ادامه دهند.

ميرحاجي در پايان سخنان خود از سكوت مدعيان حقوق بشر در مقابل نسل‌كشي‌هاي در ميانمار انتقاد كرد و گفت: هر كسي در مقابل اتفاقات سوريه موضع‌گيري مي‌كرد، اما در كشتار مسلمانان ميانمار همه سكوت كردند. مدعيان حقوق بشر و دبير كل سازمان ملل كجايند و چرا در اين باره سكوت كرده‌اند. ما از دستگاه دپيلماسي كشورمان مي‌خواهيم كه در اين رابطه تنها با يك موضع‌گيري بسنده نكرده و فعال‌تر عمل كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه نشست اتحاديه‌هاي دانشجوي در مقابل سفارت سوريه سيدعلي موسوي به نمايندگي از اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان اظهار داشت: دليل اتفاقاتي كه در سوريه شاهديم به اين خاطر است كه سوريه خود را زير سيطره آمريكا قرار نداده است.

وي افزود: ترورهاي كه در چند روز اخير در سوريه شاهد بوديم، براي اين است كه پايه‌هاي نظام را متزلل كنند، اما مطمئنا موفق نخواهند شد گروه‌هاي كه در مقابله با دولت سوريه قد علم كرده‌اند را نمي‌توان مردمي ناميد؛ چرا كه اين گروه‌ها به صورت سازمان‌دهي شده و با حمايت علني آمريكا و اسراييل به ايجاد درگيري در سوريه دست زده‌اند و عربستان و قطر نيز از اين گروه ها حمايت مالي مي‌كنند و همه‌‌ي‌ آنها براي ساقط كردن دولت سوريه دست به دست يكديگر داده‌اند.

موسوي خاطر نشان كرد: تنها راهي كه براي سوريه جهت پيروز شدن بر اين نابساماني‌ها وجود دارد، مقاومت است.دولت سوريه بايد راه خود را با پشوانه مردمي كه دارد، ادامه دهد و مطمئنا نابساماني‌هاي ساختگي در اين كشور با مقاومت پايان خواهد يافت.

در پايان اين نشست دو تن به نمايندگي از سفارت سوريه از مواضع تشكل‌هاي دانشجويي در مقابل حوادث سوريه تقدير كردند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91050201197
  • خبرنگار :