"دا و دختر" در وضعيت پنجاه ـ پنجاه

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز گفت: قلعه "دا و دختر" می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب كند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز گفت: قلعه "دا و دختر" می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب كند.

منصور معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار كرد: قلعه داودختر در شمال رامهرمز و روی كوه‌های گچی قرار دارد. این قلعه از نظر نوع معماری شبیه قلعه‌های رومی اطراف دریای مدیترانه است و به گفته باستان‌شناسان متعلق به دوره ساسانی است.

وی افزود: ساختار این قلعه به گونه‌ای است كه فقط از یك طرف می‌توان وارد آن شد و از سه طرف دیگر دشمن به هیچ وجه نمی‌توانست آن را بگیرد چون به سه در عمیق متصل شده است.

معتمدی بیان كرد: مصالحی كه در ساخت این قلعه استفاده شده از مصالح بومی خود منطقه است و از سنگ قلوه‌ای و گچ كوره‌ای و در بعضی قسمت‌های آن ساروچ به كار رفته كه نوعی سیمان است و برای ساخت سد هم استفاده می‌شد.

این دوستدار میراث فرهنگی يادآوری كرد: این قلعه در فهرست آثار ملی ثبت شده و به جرات می‌توان گفت كه در منطقه از نظر زیبایی در نوع خود بی‌نظیر است. از دیگر ویژگی‌های این قلعه این بوده كه در قدیم از جاده شاهی، كه جاده‌ای از شوش تا پاسارگاد است، محافظت می‌كرد.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز خاطرنشان كرد: این قلعه حدود چهار سال پیش مرمت و مقداری هم آثار تاریخی در آن یافت شد ولی در حال حاضر بر اثر ضربات انسانی و اثرات ناشی از باد و باران صدمات زیادی به آن وارد شده است.

معتمدی توضیح داد: این قلعه به خاطر نزدیكی به شهر و كمربندی رامهرمز و هم‌چنین نزدیكی به یك روستا و داشتن امكانات رفاهی، گردشگران زیادی به خصوص در فصل زمستان و بهار دارد.

وی بيان كرد: ما از اداره میراث فرهنگی استان و كشور می‌خواهیم كه به این قلعه بهای بیش‌تری بدهند و نسبت به مرمت آن اقدام كنند. 50 درصد این قلعه سالم است اما 50 درصد دیگر آن نیاز به بازسازی دارد. هم‌چنين با توجه به این‌ كه این قلعه نگهبان ندارد بعضی افراد به آن آسیب رسانده‌اند.

او تاكید كرد: با توجه به این‌ كه مصالح این قلعه در خود رامهرمز تهیه می‌شود، مرمت آن به هزینه زیادی نیاز ندارد.

انتهاي

  • یکشنبه/ ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 91050100336
  • خبرنگار :